noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Czym jest swap clothing?

Swap clothing – metoda, która odświeży Twoją szafę za darmo

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Rynek mody cyrkularnej coraz bardziej się rozwija. Nie bez powodu – zamiast napędzać produkcję i konsumpcję odzieży, lepiej dać drugie życie niepotrzebnym ubraniom, a przy okazji uzupełnić garderobę mniejszym kosztem. Jedną z ciekawych metod w ramach mody cyrkularnej jest tzw. swap clothing. Na czym to polega?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega swap clothing?
  • Jak przygotować się do wymiany ubrań na swap party?
  • Kto w Polsce organizuje swapy?

Wszyscy popełniamy błędy zakupowe lub nudzimy się swoimi ubraniami. Cyklicznie potrzebujemy uczucia, że mamy coś nowego, ale jednocześnie nie chcemy, by kupione produktytrafiły do śmieci. Idea zero waste sprawiła, że alternatywną formą ekologicznego zarządzania szafą stał się swap clothing. To pojęcie ugruntowało się na przełomie lat 90 i 2000 w Stanach Zjednoczonych za sprawą Suzanne Agasi (właścicielki Clothing Swap). Motto jej organizacji brzmi „Bądź dobry. Bądź zielony. Bądź glam!”. Agasi od 1994 roku tworzy środowisko, które łączy regularne spotkania oparte na wymianie dóbr. Wstępna opłata na wydarzenie umożliwia wybór wyjątkowych rzeczy, wcześniej przyniesionych przez pozostałe uczestniczki. Oprócz „darmowych zakupów”, kobiety biorące udział w eventach piją koktajle, korzystają z zabiegów spa i nawiązują znajomości. Jest to więc forma wesołego „girls night out” i zabawy.

— Nigdy nie kupiłam niczego od Prady, ale teraz mam trochę ubrań od tej marki. Na moich swapach nie ma ustalonych zasad, ile możesz zabrać do domu. Ale jak mówimy: „Przynieś, co masz i bierz to, co kochasz

— powiedziała Suzanne Agasi dla portalu Business Time. 

Zobacz też: W jakie torebki warto zainwestować? Wiemy, które można odsprzedać z zyskiem

Swap: co to takiego?

Swap clothing to transakcja, w której środkiem wymiany nie są pieniądze, a ubrania. Bez ponoszenia żadnych kosztów zakupów oddajemy nienoszone przez nas tekstylia. W zamian otrzymujemy nowe produkty odzieżowe, które lepiej wpasują się w nasze obecne potrzeby. Ideą działania jest świadome zarządzanie swoją szafą, ekologiczne podejście do materiałów i tworzenie społeczności o podobnych wartościach. Ze swap clothing ściśle wiąże się działanie charytatywne.  Wcześniej wspomniane Clothing Swap, które zapoczątkowało cały ruch, przekazuje nadprogramowe ubrania dla fundacji pomagających osobom potrzebującym. 

— Niektóre organizacje charytatywne dokonują odbioru, a inne nie. Jeśli nie, a ty organizujesz wymianę i kończysz z 20 dodatkowymi torbami ubrań, musisz wymyślić sposób, aby dostarczyć ubrania tam, gdzie powinny. Ideą wymiany ubrań jest odświeżenie garderoby i nie zmarnowanie niczego

— radzi Agasi w wywiadzie dla Business Time.

Jak działa swap?

Udział w wymianie wymaga jedynie dobrych chęci i wzajemnego szacunku. Na swap clothing parties przynosimy swoje ubrania, które uprawniają nas do dowolnego wyboru innych tekstyliów. Wszystko, co jest przez nas przekazywane, powinno być uprane i zdatne do dalszego użytku. Z tego względu przed spakowaniem paczki na najbliższy swap warto przejrzeć każdą rzecz. Czy jej kondycja jest wystarczająco dobra i zachęci kogokolwiek do zabrania jej do domu? Jeśli tak – pozostaje nam tylko udać się na najbliższe wydarzenie i szukać ubrań, które przyczynią się do odświeżenia naszej personalnej garderoby.

— Scena rozpoczęcia swapu przypomina szarańczę na wysokich obcasach. To nie jest totalne szaleństwo, ale jest zabawnie. To czyste poszukiwanie skarbów. Niektóre kobiety zabierają rzeczy ze sklepów, w których nigdy nie robiły zakupów, na przykład Forever 21. I kochają to, co znajdą!

— opowiada Agasi w wywiadzie dla Business Time.

Wymiana ubrań w praktyce

Formy swap clothing różnią się od siebie zależnie od organizatora i skali wydarzenia. Spotkania skupione na wymianie ubrań mogą mieć charakter prywatny i odbywać się w najbliższym gronie znajomych. Zasady są proste: każdy przynosi ubrania w dobrym stanie i jest otwarty na propozycje ze strony pozostałych uczestników. To samo tyczy się swap clothing parties organizowanych odgórnie (np. w placówkach edukacyjnych lub innych przestrzeniach publicznych). Takie imprezy odbywają się m. in. we Wrocławiu czy Warszawie. W pierwszym z miast organizatorem jest SWAP WROCŁAW.

W przypadku wcześniej planowanych wydarzeń warto uwzględnić wymogi organizatora, który wcześniej prowadzi zapisy i zapewnia uczestnikom odpowiednie warunki. Wspomniana marka Suzanne Agasi wymaga opłaty wstępnej na wydarzenie, a koszt, który ponosimy na wejściu, upoważnia nas do dowolnego wyboru. Transakcja nie musi działać na zasadzie wymiany miedzy dwoma osobami, a wyboru rzeczy z „banku ubrań” zasilanego przez każdego uczestnika). Jedną z podobnych organizacji, która systematycznie planuje wymiany ubrań w różnych polskich miastach jest SWAP Ciuchowisko. Podobne lokalne wydarzenia (prywatne i bardziej publiczne) są ogłaszane za pośrednictwem grup na Facebooku.

Zobacz też: OCHIS – PIERWSZA MARKA, KTÓRA PRODUKUJE OKULARY Z FUSÓW PO KAWIE

Z kolei swap online to forma wymiany ubrań, która odbywa się za pośrednictwem portali internetowych lub aplikacji. W tym przypadku uczestnicy przesyłają swoje ubrania pocztą lub kurierem do innych użytkowników bądź firmy organizującej. Następnie otrzymują paczki z nowymi, wybranymi przez siebie produktami. Do niedawna opcję wymiany 1 na 1 mogliśmy znaleźć na Vinted. Niestety, twórcy aplikacji wycofali tę możliwość z użytku – była prawdopodobnie nieopłacalna i problematyczna. 

Inną platformą, która nie jest zbyt popularna w Polsce, jest Swap Society. Działa na zasadzie subskrypcji i przyznawania „snapcoinów”. Regularne wpłaty i przesłanie ubrań do magazynu organizacji upoważnia nas do zamiany na produkty z szafy pozostałych użytkowników. Podobnie jak w poprzednich przypadkach, ubrania muszą być czyste, nie posiadać dziur, rozciągnięć czy spranych fragmentów. 

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj też: Znana drogeria połączyła siły z Glovo

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES