noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Nowe badanie Mood Media: klienci chcą zakupów w sklepach stacjonarnych

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Z raportu Mood Media wynika, że 71% konsumentów na całym świecie robi zakupy w sklepach stacjonarnych równie często lub nawet częściej niż przed pandemią.

Mood Media – wiodący dostawca rozwiązań z zakresu Customer Experience, opublikował swoje najnowsze globalne badanie „Charting In-Store Trends”, które pokazuje, w jaki sposób tworzenie odpowiedniej atmosfery – obejmującej cyfrowe technologie, marketing sensoryczny oraz zaangażowanie marki w zrównoważony rozwój, przyczynia się do zwiększania ilości wizyt konsumentów w sklepach stacjonarnych.

W ramach raportu Mood Media przeprowadziło ankietę wśród ok 12 000 konsumentów w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Holandii i Chinach. Okazało się, że 38% konsumentów na całym świecie robi zakupy w sklepach stacjonarnych częściej niż dwa lata temu (przed pandemią), a 33% robi zakupy w sklepie na przynajmniej tym samym poziomie.

Poproszeni o określenie powodu zakupów w sklepie stacjonarnym, 45% konsumentów stwierdziło, że kluczowe jest dla nich natychmiastowe dokonanie zakupu i tym samym posiadanie produktu, a 38% respondentów podobają się doświadczenia empiryczne związane z zakupami stacjonarnymi. Z kolei shopping – jako forma spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi i rodziną – był trzecim najczęściej wymienianym powodem.

Co może zdziałać odpowiednia atmosfera?

Kluczowe dla ustaleń raportu jest to, że ponad trzy czwarte, czyli 77% kupujących na całym świecie, ze względu na przyjemną atmosferę w sklepie, będzie przedkładać zakupy stacjonarne nad e-commerce. A po wejściu do sklepu aż 79% kupujących przyznaje, że przyjemna atmosfera skłoniłaby ich do dłuższego pozostania w sklepie, a 84% badanych odwiedziłaby go ponownie. Ponad jedna trzecia (39%) globalnych konsumentów twierdzi, że muzyka w sklepie poprawia im nastrój podczas zakupów. 35% uważa z kolei, że bardzo korzystny wpływ na atmosferę zakupów ma przyjemny zapach wewnątrz lokalu.

Ewoluująca rola cyfrowego sklepu

Zgodnie z wynikami badania, angażujące treści digital signage odgrywają kluczową rolę w decyzjach zakupowych konsumentów. Cyfrowy content sprawia, że 26% ankietowanych jest bardziej skłonna do zakupu czegoś w danym sklepie, 23% deklaruje wracanie do tego sklepu, a 22% zostaje w nim dłużej dzięki tym treściom.

Interaktywne ekrany cyfrowe zajmują szczególnie wysokie miejsce wśród konsumentów w sektorze motoryzacyjnym, gdzie 26% ankietowanych wskazało, że są one najważniejszym elementem tworzenia przyjemnego doświadczenia w sklepie lub salonie, zaraz po przyjaznym i kompetentnym personelu (49%) oraz rzeczach, które można zobaczyć, dotknąć i powąchać – 30%. Nieco ponad połowa kupujących (57%), oczekuje obecnie, że sklepy zainwestują w technologię płatności cyfrowych i samoobsługi, a 55% spodziewa się interaktywnych ekranów, które pozwolą im przeglądać opcje i dostosowywać usługi lub produkty do własnych potrzeb. Równie ważne dla prawie połowy respondentów (48%), oczekuje, są inwestycje sklepów i lokali w atrakcyjne duże wyświetlacze
wideo.

Podejmij działania na rzecz zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój sprzedawców detalicznych, jest czynnikiem przyciągającym kupujących na całym świecie, przy czym dwóch na trzech kupujących – 66%, wskazuje, że praktyki te wpływają na ich chęć pozostania dłużej, powrotu do sklepu, a nawet poinformowania znajomych i kupienia więcej.

Ponad połowa kupujących (57%), chce być edukowana w zakresie informacji o walorach środowiskowych i cechach sprzedawanych towarów. Prawie dwie trzecie badanych (61%) oczekuje, że sprzedawcy detaliczni zapewnią różne opcje recyklingu produktów w swoich sklepach. Większość kupujących chce, aby przedsiębiorcy ograniczyli także zużycie energii poprzez zamykanie drzwi do klimatyzowanych pomieszczeń (57%), zamykanie przestrzeni chłodniczych i wyłączanie oświetlenia ekspozycji gdy sklepy i lokale są zamknięte (54%).

Konsumenci są gotowi mówić otwarcie i nagradzać sprzedawców za stosowanie zrównoważonych praktyk, a 58% kupujących na całym świecie twierdzi, że będą bardziej skłonni coś kupić od przedsiębiorców zorientowanych na zrównoważony rozwój.

Jak kupujący na całym świecie różnią się pod względem Customer Experience?

  • Amerykańscy konsumenci wracają do zakupów w sklepach stacjonarnych – 48% kupujących
    robi zakupy w sklepie stacjonarnym częściej niż dwa lata temu. Średnia światowa wynosi
    38%.
  • W porównaniu ze średnią światową wynoszącą 57%, kupujący w Chinach przodują w
    aspektach technologicznych i dążeniu do zrównoważonych praktyk zakupowych – 85% chce
    samoobsługowej technologii cyfrowej, AR i VR.
  • 84% amerykańskich konsumentów twierdzi, że sklepy z przyjemną atmosferą
    najprawdopodobniej zachęcają do kolejnych wizyt, a 90% deklaruje, że dzięki temu zostają
    dłużej.
  • Niemieccy kupujący najczęściej przywiązują bardzo dużą uwagę do zrównoważonego rozwoju
    w handlu – 67% respondentów twierdzi, że jest bardziej skłonna kupować od sprzedawców
    nastawionych na zrównoważony rozwój (średnią światowa w tym zakresie to 59%)
  • Angażujące treści cyfrowe i spersonalizowane doświadczenia mają największy wpływ na
    decyzje zakupowe konsumentów w USA.
  • 58% kupujących w USA twierdzi, że umiejętnie dobrane playlisty muzyczne i zapachy
    sprawią, że pozostaną dłużej w danym miejscu sprzedaży.

A jak sytuacja wygląda w Polsce?

Nasze badanie pokazuje trendy w zachowaniach Klientów na rynkach zdecydowanie najbardziej rozwiniętych pod względem stosowania nowinek technologicznych związanych z brandingiem oraz Customer Experience. Zauważamy jednak, że polscy konsumenci wykazują bardzo podobne zachowania. Mam wrażenie, że u nas np. wpływ marketingu sensorycznego, jest już równie wysoki jak w krajach które zostały uwzględnione w badaniach. Uważam, że w niektórych branżach takich jak finanse i bankowość, użyteczne wykorzystywanie cyfrowych technologii jest nawet bardziej wydajne niż w niektórych wysokorozwiniętych gospodarkach świata.

– mówi Aleksandra Potrykus, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES