[RAPORT] PwC: W ciągu 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld złotych

179
e-commerce
@Unsplash

Z badania przeprowadzonego przez PwC wynika, że do 2026 roku wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce osiągnie wynik 162 mld złotych. Oznacza to 12% wzrost w skali rocznej.

E-commerce napędza gospodarkę

Dane PwC pokazują, że juz w 2020 roku kanał online miał 14% udział w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce. Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy & Operations PwC podkreśla, iż niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości zakupów w e-commerce. 74% z nich utrzyma dotychczasowy poziom, natomiast 10% planuje je nawet zwiększyć.

Według raportu, obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Korzystają oni zarówno z własnych sklepów, jak też z popularnych wśród konsumentów platform typu marketplace. PwC zaznacza jednak relatywnie niską liczbę sklepów internetowych w Polsce, porównując do krajów Europy Zachodniej. Niemniej, liczba ta będzie rosnąć wraz z przyzwyczajeniami konsumenckimi oraz pojawieniem się nowych graczy na rynku, w tym Amazona.

Amazon wchodząc na polski rynek stworzy kolejny kanał sprzedaży i szansę dla polskich małych przedsiębiorców. Już teraz ponad 1/3 przedsiębiorstw prowadzących sklepy online oprócz własnej witryny jest też obecna na platformie Allegro. Dzięki temu ich zasięg jest dużo szerszy. Platforma Amazona, za którą stoją ultranowoczesne technologie i najwyższy poziom klientocentryczności, pozwoli tym firmom docierać do jeszcze większej liczby klientów i okazji zakupowych, a tym samym zwiększać sprzedaż. Będzie to też szansa na to, by polskich sklepów internetowych powstało jeszcze więcej, aby zaspokajać coraz więcej specyficznych potrzeb zakupowych klientów.

Paweł Kowalik, manager w dziale strategii PwC

>>>Czytaj także: „Smartfon równie dobry do zakupów jak komputer”

4 zasady biznesu e-commerce

Eksperci PwC zwracają uwagę na cztery niezwykle ważne aspekty dla firm, które już sprzedają lub zamierzają sprzedawać w kanale online.

  1. Omnichannel, czyli zapewnienie spójności pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży.
  2. Customer Experience – budowanie pozytywnych doświadczeń klienta. Aż 42% polskich konsumentów jest w stanie zrezygnować z danej marki po zaledwie jednym złym doświadczeniu.
  3. Aktywizacja i lojalizacja klientów, m.in. poprzez dobór odpowiednich strategii cenowych czy programów lojalnościowych.
  4. Logistyka i zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw – szczególnie ważne w nie do końca przewidywalnej rzeczywistości, co w ostatnich miesiącach uwidoczniła trwająca pandemia.