REKLAMA
Podsumowanie 2022 roku według Zalando.pl

Podsumowanie 2022 roku według Zalando. “Chcemy, by Zalando było europejskim Starting Point for Fashion”

REKLAMA

Zalando to najpopularniejsza platforma sprzedażowa z asortymentem skupionym na odzieży i obuwiu. Sklep pojawił się w Polsce w 2012 roku i, dzięki skutecznym kampaniom, szybko zdobył istotną pozycję na lokalnym rynku modowym. Zeszły rok obfitował w nowe sukcesy. Platforma zainwestowała w HighSnobiety, przekroczyła rekordową liczbę aktywnych użytkowników, a także wprowadziła do asortymentu kolekcję mody adaptacyjnej. To nie wszystko. O ostatnich osiągnięciach i perspektywie na najbliższą przyszłość rozmawiamy z przedstawicielami Zalando.

Jak podsumowujecie 2022 rok?

Rok 2022 od samego początku był pełen wyzwań dla całej branży modowej. Mimo to, udało nam się z powodzeniem realizować strategię skupioną na zwiększaniu satysfakcji klientów oraz efektywnej obsłudze partnerów. Niezmienna pozostaje też nasza wizja, by Zalando stało się europejskim Starting Point for Fashion (czyli pierwszym miejscem, do którego klienci kierują się myśląc o modzie). 

Andrzej Chyra w kampanii Zalando “Ty decydujesz kiedy zaczyna się moda”

W tym roku świętowaliśmy 10 rocznicę obecności Zalando w Polsce. Dekadę temu otworzyliśmy się na polskie marki i sprzedawców. Przez cały ten czas wspieraliśmy je w szybkim rozwoju biznesu w Polsce i na pozostałych rynkach. Sukces oparliśmy na trzech dostępnych modeli biznesowych – hurtowym, Connected Retail, umożliwiającym tradycyjnym sklepom obsługę klientów na naszej platformie, oraz Partner Program, dzięki któremu marki i sprzedawcy mogą bezpośrednio zintegrować swój asortyment z Zalando. W tej chwili na naszej platformie dostępne jest ponad 100 polskich marek. To zarówno dużych i znane firmy (jak Vistula, La Mania czy Ryłko), ale także niszowe (Balagan, Fluff czy Pewien Pan). W nadchodzącym roku spodziewamy się dalszego wzrostu tej liczby.  

Zobacz też: 5 minut z… marką Balagan

Z jakich działań mijającego roku jesteście najbardziej dumni?

Dalsze pogłębianie relacji z klientami było w tym roku kluczowym aspektem w działaniach Zalando. Zrealizowaliśmy kilka projektów, które się z tym wiązało. Jednym z nich była inwestycja w High Snobiety, które jest jednym z najbardziej wpływowych głosów w branży modowej i w kulturze. Dzięki tej współpracy spędzanie czasu na Zalando będzie jeszcze bardziej ekscytujące. Podobne kierunki rozwoju sprawiają, że nasza platforma staje się coraz bardziej pożądanym miejscem dla marek.

Lookbook High Snobiety – Not in Paris

Oprócz tego, warto wspomnieć o naszej współpracy z Nike w Polsce i na dziewięciu innych rynkach. Dzięki niej, klienci uzyskają wcześniejszy dostęp do limitowanego asortymentu Nike na naszej platformie. W podsumowaniu nie możemy pominąć również kolekcji mody adaptacyjnej, dostępnej na wszystkich naszych rynkach.

Zobacz też: Adidas pozwał Nike. Kultowe marki spotkają się w sądzie

Współpraca Zalando x Nike

Rok 2022 w liczbach: jakie były najważniejsze wskaźniki w Zalando?

W trzecim kwartale osiągnęliśmy kolejny, ważny kamień milowy: przekroczyliśmy liczbę 50 milionów aktywnych klientów. Jest to z pewnością jedna z najważniejszych wskaźników ubiegłego roku. Dodatkowo, udostępniliśmy ofertę Zalando na dwóch nowych rynkach – w Rumunii i na Węgrzech. Tak więc obecnie działamy już w 25 krajach. Z kolei Zalando Lounge pojawiło się na Litwie oraz w Słowacji i Rumunii – z naszym klubem zakupowym jesteśmy obecni łącznie na 17 rynkach

Zobacz też: Zalando notuje wzrost w trzecim kwartale z liczbą ponad 50 milionów aktywnych klientów

Najważniejsze wyzwania strategiczne 2022 roku to…

Obecna sytuacja makroekonomiczna i rosnąca inflacja to najważniejsze i najtrudniejsze czynniki wpływające na branżę modową. Spadek nastrojów konsumenckich, ograniczony popyt i większa ostrożność w podejmowaniu decyzji zakupowych – to jedne z głównych wyzwań, przed którymi w tej chwili stoją detaliści oraz internetowe platformy modowe. Największym wyzwaniem dla wszystkich graczy w branży jest więc umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków. Zalando zawsze szybko adaptowało we właściwych obszarach, jednocześnie utrzymując dobrą pozycję strategiczną z silnym bilansem finansowym. Dzięki naszej strategii mamy naturalną przewagę: poprzez Partner Program i Connected Retail nasza oferta szybko dostosowuje się do zmian popytu zapewniając klientom szeroki wachlarz wyboru. 

Trendy & Technologia w 2022 roku – jakie były najciekawsze rozwiązania, z których korzystaliście?

Na Zalando znajduje się ponad 1,8 mln produktów. Jest to jeden z najbardziej wszechstronnych asortymentów modowych. Klient ma wiele opcji wyboru, ale jednocześnie może czuć się przytłoczony trudnością w znalezieniu odpowiedniego produktu. Dla ułatwienia przeglądania używamy technologii uczenia maszynowego. Nasze rozwiązanie “Algorytmiczny Asystent Mody” (Algorithmic Fashion Companion – AFC) pozwala klientom odkryć nowe, ciekawe produkty, których mogliby nie znaleźć bez użycia tego narzędzia. Algorytm przedstawia propozycje strojów pasujących do ostatnio zamówionych produktów lub tych, którym dany użytkownik się interesował. Z kolei dzięki rozwiązaniu Size Advise, Zalando pomaga znaleźć idealny rozmiar w oparciu o historię zakupów, zwrotów, preferencji dotyczących rozmiaru oraz danych zbieranych w ramach testów produktów na realnych modelach. W przypadku produktów, przy których oferowane są porady dotyczące rozmiaru, zwroty są o 10% niższe. 

Świąteczna kampania Zalando

Chcemy pójść o krok dalej. W najbliższych miesiącach będziemy pierwszą platformą, która zaoferuje w aplikacji porady dotyczące rozmiaru, oparte na rzeczywistych wymiarach ciała naszych klientów.  Naszą ambicją jest, aby w przyszłości stworzyć wirtualną przymierzalnię, w której użytkownicy będą mogli zobaczyć, jak poszczególne ubrania prezentują się na wirtualnych awatarach. 

Jaka była najciekawsza kampania, którą udało się Wam zrealizować w tym roku?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, w tym roku świętowaliśmy 10-lecie Zalando w Polsce. Przez te 10 lat nie tylko zabraliśmy Polaków w podróż po stylach i modzie, ale także wpieraliśmy polskie marki w rozwoju biznesu na lokalnym i międzynarodowym rynku. Okrągłą rocznicę uczciliśmy kampanią medialną i telewizyjną “Ty decydujesz, kiedy zaczyna się moda”. W promocji udział wzięły aktorki Danuta Stenka i Agnieszka Grochowska, piosenkarka Rosalie, najstarsza w Polsce Drag Queen Lulla La Polaca, trenerka personalna Katarzyna Wolska, modelka Wiktoria Jagiełło oraz aktorzy Andrzej Chyra i Milton Vicente.

Kampania Zalando “Ty decydujesz kiedy zaczyna się moda”

Jakie tematy społeczne były dla Was istotne i jak przełożyło się to na Wasze działania?

Dążymy do określenia Zalando jako Starting Point for Fashion, czyli miejsca, które klienci kojarzą z modą przyjazną dla wszystkich. Dlatego właśnie wprowadziliśmy kolekcję mody adaptacyjnej, która została zaprojektowana tak, aby była dostosowana do potrzeb osób żyjących z trwałą lub czasową niepełnosprawnością. Chcemy inspirować naszych partnerów, by wspólnie razem czynić modę jeszcze bardziej inkluzywną.

Przeczytaj też: Zalando kontynuuje inwestowanie we wspieranie kobiet oraz oferuje szeroki asortyment dla osób z niepełnosprawnościami

Kampania kolekcji adaptacyjnej Zalando
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA