SPONSOR SERWISU
(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
Mężczyzna ubrany w granatowy garnitur zapina marynarkę schodząc po schodach

Jak polscy dyrektorzy planują wykorzystywać sztuczną inteligencję? Wyniki raportu Deloitte

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

W naszym kraju aż 83 proc. przebadanych dyrektorów finansowych dostrzega rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w kontekście planowanych strategii biznesowych. – Obok Rumunii jest to najwyższy wynik w regionie – czytamy w raporcie “CE CFO Survey — Getting ready for the GenAI journey” przygotowanym przez Deloitte. W jaki sposób firmy chcą wykorzystać AI? Sprawdź szczegółowe wyniki badania.

Przeczytaj również: Ta platforma wstrząśnie rynkiem kosmetycznym. Czekają ją ogromne wzrosty i … niepewna przyszłość

Wykorzystanie AI w firmach w Polsce

Odkąd usłyszeliśmy o wprowadzaniu do firm narzędzi wykorzystujących AI obserwujemy prawdziwą rewolucję. I choć na starcie niewielu dyrektorów było przekonanych do tych rozwiązań, popularyzacja narzędzi bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji sprawiła, że obecnie niemal każdy dyrektor widzi w tej innowacji sposób na poprawę wyników jego firmy.

Obecnie już co trzeci badany przez Deloitte podmiot ma już za sobą pierwsze doświadczenia z AI. Nasi południowi sąsiedzi wydają się być najbardziej zaawansowani w adopcji nowej technologii w Europie Środkowo-Wschodniej. 20 proc. słowackich i czeskich CFO wskazało, że w ich firmach wdrażanie nowych rozwiązań AI już stało się częścią strategii biznesowej w porównaniu do 8 proc. w Polsce. Co czwarta środkowoeuropejska firma jest na etapie pozyskiwania wiedzy o AI, co jest tendencją widoczną także na naszym rynku.

Polscy CFO w porównaniu do zarządzających na innych rynkach częściej wskazywali (40 proc.), że jest dla nich zbyt wcześnie, żeby mówić, jak widzą wykorzystanie AI w swoich organizacjach. Jednocześnie jednak jedynie 1 proc. ankietowanych z Polski wskazało, że ograniczają się do obserwowania działań konkurencji w zakresie implementacji AI – dowiadujemy się z raportu “CE CFO Survey — Getting ready for the GenAI journey” stworzonego przez Deloitte.

Przeczytaj również: Kwota wolna wzrośnie do 60 tys. zł? Znamy odpowiedź ministra finansów

Korzyści generowane przez AI

Wdrożenie generatywnej AI w działalność firmy to proces wymagający odpowiedniego planowania. Implementacja nowej technologii powinna uwzględniać nie tylko aspekty finansowe, ale także kompetencje niezbędne w całym procesie oraz kluczowe kwestie regulacyjne. W dobie postępującej digitalizacji firmy dążące do zajęcia pozycji liderów i w swoich sektorach muszą zaadaptować narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji – powiedział cytowany w raporcie Jan Michalski, partner, lider Gen AI CE, Deloitte. Dodał, że w najbliższej przyszłości to zdolność do wykorzystywania nowych technologii, jak i otwartość kadry pracowniczej na zmiany może decydować o tym, czy dany podmiot uzyska przewagę konkurencyjną w coraz dynamiczniej zmieniającym się świecie.

W raporcie wskazano, że perspektywa braku stabilności warunków ekonomicznych w trakcie najbliższych 12 miesięcy skłania dyrektorów finansowych do poszukiwania w pierwszej kolejności narzędzi umożliwiających poprawę sytuacji finansowej ich organizacji. Podano, że dla połowy ankietowanych w Polsce i w regionie generatywna AI ma stanowić sposób na redukcję kosztów. Drugą z oczekiwanych przez nich korzyści jest poprawa dokładności modeli i prognoz, co może pomóc w szybszym reagowaniu na zmiany w otoczeniu biznesowym Aktualnie jedynie co trzeci respondent wskazuje na korzyści w zakresie tworzenia nowych produktów i usług.

– Przewiduje się jednak, że w dłuższej perspektywie główną wartością z zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji ma być właśnie zdolność do tworzenia innowacji i transformacji przedsiębiorstwa. Polscy respondenci w mniejszym stopniu widzą obecnie możliwość wykorzystania nowej technologii w obsłudze klienta (17 proc. w porównaniu do 34 proc. średnio dla regionu). Jednak w odróżnieniu od innych rynków polscy CFO jako jedną z głównych zalet generatywnej AI wymieniają możliwość zwiększenia skali swojej działalności (36 proc. vs. średnio 22 proc. dla pozostałych krajów) – czytamy w raporcie.

Raport “CE CFO Survey — Getting ready for the GenAI journey”

Raport “CE CFO Survey — Getting ready for the GenAI journey” jest trzecim suplementem publikowanym w ramach 16. edycji badania Deloitte Central Europe CFO Survey 2024. Zawiera on analizę opinii około 500 dyrektorów finansowych reprezentujących organizacje działające na 15 rynkach Europy Środkowej, w tym 84 z Polski, na temat kluczowych korzyści i wyzwań związanych ze wdrażaniem generatywnej AI.

PAP, zdjęcie główne: Unsplash

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES