[RAPORT]: Trendy e-commerce w 2021 roku. Czy zaleją nas reklamy na Instagramie?

454
mat. prasowe

Sprzedaż w kanałach Social Media, usprawnienie procesów zakupowych i wyszukiwania produktów, inwestowanie w technologie. Prezentujemy najważniejsze trendy e-commerce w 2021 roku opublikowane w raporcie SearchNode.

Trendy strategiczne

Konsumenci oczekują darmowych zwrotów w każdym e-commerce, czego świadomi są również przedsiębiorcy. 59% badanych deklaruje wprowadzenie darmowych zwrotów na stałe. 

W 2021 roku będą nadal rozwijały się odroczone płatności, mimo że spora część badanych podchodzi sceptycznie do „finansowania” zakupów klientów. Niemniej, warto wziąć pod uwagę tę dogodność w obliczu kryzysu oraz utraty pracy czy redukcji pensji konsumentów.

Kolejnym istotnym trendem strategicznym w e-commerce będzie sprzedaż bezpośrednio z kanałów Social Media. Możemy być sfrustrowani ilością reklam na Instagramie oraz zastąpieniem ikonki polubień zakupami, ale kupowanie w mediach społecznościowych znacznie skraca proces zakupowy oraz zmniejsza ilość porzuconych koszyków. 42% respondentów już umożliwia swoim klientom taki zakup albo zamierza go wprowadzić w 2021 roku. 

Z raportu SearchNode wynika także, że w przyszłych latach narastającym trendem będzie PWA (Progressive Web App), której celem jest zapewnienie użytkownikowi komfortu przeglądania stron internetowych na wszystkich systemach operacyjnych oraz bez względu na połączenie z internetem. Nie możemy zapomnieć też o dynamicznie rozwijającym się Voice Commerce, którego wartość do 2022 roku wycenia się na 40 mld dolarów. Tymczasem, badani nie byli tak entuzjastycznie nastawieni do wdrożenia Voice Commerce jeszcze w tym roku – aż 42% twierdzi, że nie zamierza skupiać się teraz na rozwiązaniu. 

Omnichannel 

Badania firmy Fluent wykazały, że 47% kupujących, którzy angażowali się w sklepy internetowe w co najmniej 10 kanałach, chętniej dokonują zakupów, w porównaniu do 21%, którzy angażowali się w 1-4 kanałach. Z badania jasno wynika, że omnichannel będzie istotny dla większości respondentów (67%): 47% stwierdziło, że strategia omnichannel będzie miała kluczowe znaczenie dla ich firm w 2020 roku, a 20% stwierdziło, że będzie to dość istotne.

>>> Sprawdź również: [RAPORT] Jakie newslettery chcą otrzymywać konsumenci w 2021 roku?

Sztuczna Inteligencja 

Technologie oparte na sztucznej inteligencji przyniosły korzyści dla eCommerce w ciągu ostatnich kilku lat. Oczywiście, wciąż jest wiele miejsca na ulepszenia. SearchNode sprawdziło,  gdzie liderzy e-commerce uważają, że AI będzie najbardziej pomocna dla branży w 2021 roku. Respondenci uznali personalizację (70%), wyszukiwanie stron (54%), prognozowanie (52%), marketing (43%), ustalanie cen (38%) i obsługę klienta (34%) za obszary, w których najprawdopodobniej pojawi się pomoc AI w 2021 roku. Co ciekawe, znaleźli się także respondenci (4%), którzy uważają, że sztuczna inteligencja nie będzie przydatna dla ich firm w ciągu najbliższego roku.

@SearchNode

Trendy technologiczne

Żyjemy w czasach, w których postęp technologiczny następuje szybko i ma duży wpływ na nasze życie osobiste oraz biznes. Wybór odpowiedniej technologii dla  biznesu e-commerce może przynieść ogromną przewagę nad konkurencją. Raport SearchNode pokazuje rozwiązania technologiczne, które liderzy e-commerce planują wdrożyć, ulepszyć, zmienić, utrzymać na tym samym poziomie lub zrezygnować z nich w 2021 roku. 

Posiadanie właściwych danych dotyczących konsumenta oraz analiza spostrzeżeń może pomóc firmom działać szybciej i efektywniej. Z raportu wynika, że większość respondentów (74%) będzie inwestować w poprawę analityki i wglądu w dane. Kolejnym trendem, o którym należy pamiętać jest Marketing Automation. Technologie związane z automatyzacją marketingu mogą pomóc firmom e-commerce wykonać więcej w krótszym czasie, lepiej poznać preferencje klienta, generując tym samym większe przychody. 55% badanych twierdzi, że w 2021 roku skupi się na ulepszeniu marketing automation, a 17% zamierza wprowadzić automatyzację w tym obszarze. 

W przypadku e-commerce chyba najgorzej jest stracić klienta na ostatnim etapie składania zamówienia, czyli na płatnościach. Nie dziwi więc fakt, że 59% respondentów planuje ich poprawę w 2021 roku, a 8% badanych wyraziło swoje plany dotyczące zmiany w kolejnym roku. 

Raport o trendach technologicznych w modzie znajdziecie tutaj >>> RAPORT: Witajcie w modzie przyszłości. Jak technologie zmieniają branżę?

Platformy e-commerce 

Platforma e-commerce jest bez wątpienia najważniejszym elementem w prowadzeniu sklepu internetowego. Wśród 90 respondentów, którzy odpowiedzieli na pytanie o ich obecną platformę e-commerce, najczęściej wymieniano tę własną (42%). Następnie w zestawieniu pojawiło się Magento (13%) czy Hybris (9%). 

Wyszukiwarka

Wyszukiwanie może mieć kluczowe znaczenie dla zwiększenia konwersji i zapewnienia przyjemnych doświadczeń odwiedzającym związanych z wyszukiwaniem. Wraz z digitalizacją i coraz nowszymi funkcjonalnościami rosną oczekiwania konsumentów. Aż 80% z nich opuszcza e-commerce, jeśli nie zapewni im on wygodnej i trafnej nawigacji po stronie oraz przejrzystych informacji dotyczących produktu. W rzeczywistości, odzwiedzający witrynę, którzy korzystają z wyszukiwania mogą generować 30-60% wszystkich przychodów. Aż 52% respondentów zleca wykonanie tego zadania firmie zewnętrznej; 27% korzysta z natywnych rozwiązań dla platformy, natomiast 16% twierdzi, że posługuje się własnym rozwiązaniem. SearchNode zapytało także badanych, które funkcje wymagają poprawy, by zwiększyć konwersję. Na czele znalazły się: trafność (79%), filtry (67%) oraz personalizacja (62%). 

@SearchNode

>>> Zobacz także: Business Talks Fashion – think future, go resale. Obejrzyj VIDEO ze spotkania

Raport opublikowany przez SearchNode zawiera nie tylko trendy e-commerce w 2021 roku, ale także opisuje wpływ COVID-19 na jego poszczególne aspekty. Wyniki sondażu pokazują, że sprzedaż w kanale online wzrosła średnio między 50 a 200%, a zdecydowana większość konsumentów nie powróciła do nawyków zakupowych sprzed pandemii, czyli do sklepów stacjonarnych. Co więcej, konsumenci, którzy podczas lockdownu nie wykazali zwiększonych wydatków na zakupy online, po jego zakończeniu przekonali się do e-commerce. A co z samymi e-commerce’ami? Jakim wyzwaniom musieli najczęściej stawić czoła przedsiębiorcy? Zerwany łańcuch dostaw znalazł się na pierwszym miejscu (57%). Tuż za nim popyt na produkty (43%), natomiast trzecie miejsce zajęła ograniczona działalność operacyjna (29%). COVID-19 przyczynił się ponadto do zmian strategicznych w e-commerce.

Rok 2020 udowodnił, jak zmienny jest rynek e-commerce, biorąc pod uwagę wyzwania, z jakimi zmierzyli (i mierzą) się internetowi sprzedawcy z powodu pandemii. Wszyscy zauważyli, że e-commerce ewoluuje wyjątkowo szybko, dlatego koniecznie trzeba skupić się na trendach, które pomogą w optymalizacji procesów czy zwiększeniu konwersji, zapewniając jednocześnie customer experience na najwyższym poziomie.