REKLAMA

Dysproporcja w zarządach polskich firm wciąż rośnie

REKLAMA

W 2020 roku kobiety zajmowały stanowisko prezesa w prawie co czwartej spółce (23,5%), natomiast w roku 2021 ich udział spadł do 19,5 proc. Znacząco zmniejszył się też odsetek członkiń zarządów spółek (z 30% do 25%) – wynika z badań gospodarczych Dun & Bradstreet, przeprowadzonych w styczniu bieżącego roku. Co jest powodem rosnącej dysproporcji?

– Pomimo że udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40%, to aż 80% stanowisk prezesów i 75% stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni. Spadek ten dotyczy również udziału kobiet w zarządach spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6% funkcję prezesa pełni kobieta – to o 1,5 pkt procentowego mniej niż rok wcześniej – zwracają uwagę przedstawicielki Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Prognozy ekonomistów i ekspertów rynku już w roku 2020 przewidywały, że pandemia wpłynie negatywnie na rozwój zawodowy kobiet.

Źródło danych: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką

„Pandemia miała niewątpliwy wpływ na spadek aktywności biznesowej kobiet. Potwierdzają to wyniki styczniowego raportu fundacji „Bizneswoman Roku”. Według raportu, co trzecia z właścicielek i współwłaścicielek firm miała w ciągu ostatniego roku problemy z prowadzeniem działalności, ponad jedna czwarta odnotowała spadek przychodów, a 8 % kobiet musiało zawiesić działalność. Chociaż prawie co druga uczestniczka badania wskazała, że w 2021 r. częściej miała szanse na nowe projekty, to co piąta przedsiębiorczyni przyznała, że w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy” – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku.

Z badań przeprowadzonych przez Fundacje Sukcesu Pisanego Szminką, wynika, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe – najczęściej przez brak pewności siebie. Sytuacji nie ułatwia również niewielka obecność kobiet w debacie publicznej. Według danych z maja 2021 r., aż 75 proc. specjalistów zapraszonych do wypowiedzi w mediach to mężczyźni.

>>> Przeczytaj również: JAK ONA TO ROBI: Marta Najbert – CMO Marketing & Ecommerce TATUUM

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES