REKLAMA

PODSUMOWANIE TYGODNIA: co wydarzyło się w świecie mody?

REKLAMA

W najnowszym podsumowaniu przeczytacie o nowym dyrektorze kreatywnym Bottegi Venety. Dodatkowo, garść informacji ze świat biznesu mody: przybliżamy najnowsze plany współpracy dwóch gigantów modowych – Richemont i Farfetch, spoglądamy do świata dóbr luksusowych analizując popyt na rynku oraz nagły wzrost cen, jak również zastanawiamy się, czy prezent z drugiej ręki to w aktualnych czasach popularne świąteczne rozwiązanie.

>> ABY CO TYDZIEŃ OTRZYMYWAĆ DAWKĘ NAJNOWSZYCH INFORMACJI, ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA <<

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki, na początek ważna informacja! Jest nam niezwykle miło ogłosić, że wracamy do Was z drugą odsłoną cyklu TALENT HUNT. W tej serii przybliżamy sylwetki zdolnych i ambitnych osób działających w branży mody na różnych frontach.

Bohaterką, która otwiera cykl, jest Gosia LorekKupiec w Hugo Boss. Znalazła swoje miejsce w niemieckim przedsiębiorstwie po blisko 10 latach działania w branży. Aby przeczytać rozmowę z Gosią, kliknij TUTAJ.

A jeśli czujesz, że i ty jesteś branżowym bohaterem, Napisz do nas na [email protected]. W tytule maila napisz #TalentHunt.

Co wydarzyło się w branży mody?

NOWY DYREKTOR KREATYWNY BOTTEGA VENETA!

Matthieu Blazyo bejmie stanowisko dyrektora kreatywnego w Bottega Veneta po nagłym odejściu Daniela Lee w zeszłym tygodniu. Wiadomość, że Lee ustąpił, oszołomiła branżę, bowiem były dyrektor kreatywny nie tylko ożywił włoski dom mody, ale wniósł go na nowy wymiar. 

Decyzja o wyborze Blazy’ego nie jest aż tak zaskakująca, bowiem był on prawą ręką Lee w Bottega Veneta od połowy 2020 roku.  

Wybór Blazy’ego ujawnia konsekwentną politykę grupy Kering, która obsadza na stanowiska dyrektorów kreatywnych osoby z wewnątrz organizacji. To dowód na wiarę w młode talenty i konsekwentną ścieżkę kariery pod skrzydłami jednej organizacji, dającej swoim pracownikom możliwość wspięcia się na sam szczyt. 

Co dla Bottegi Venety może oznaczać ta nominacja? Warto zaznaczyć, że Blazy ma na swoim koncie pracę u boku samej Phoebe Philo w Céline (podobnie zresztą jak jego poprzednik). Co więcej, pracował również z Razem Simonsem w Calvine Kleinie. Już same doświadczenia mogą wiele sugerować na temat estetyki projektanta. Możemy również domyślać się, że jego nominacja nie będzie oznaczać drastycznych zmian dla Bottegi Venety, tylko raczej kontynuację tego, co zapoczątkował Daniel Lee. O efektach pracy Blazy’ego przekonamy się już w lutym w trakcie pokazu marki w Mediolanie.

BOISKO Z BUTÓW Z RECYKLINGU? TO NIE PROBLEM DLA NIKE

Sportowy gigant zebrał 20 000 zużytych butów, by przeistoczyć je w boisko do koszykówki oraz plac zabaw! Nike zdecydował o budowie na mocy paktu “Moves to Zero”. Wraz we współpracy z londyńską agencją, stworzyli w pełni funkcjonalną strefę ruchu w Nowym Belgradzie w Serbii.

“Moves to Zero” jest inicjatywą Nike, która ma na celu wyeliminowanie odpadów i emisji dwutlenku węgla. W efekcie ma to zabezpieczyć przyszłość sportu. Kolejnym ich projektem było stworzenie wyjątkowego boiska i placu zabaw w Serbii.

We współpracy z londyńską agencją projektową Accept & Proceed, firma zebrała 20 tysięcy zużytych butów z wysypisk śmieci, by ponownie zainwestować je w zbudowanie przestrzeni sportowej.

Więcej na temat tego projektu, przeczytacie na naszym portalu.

SŁYNNA SPÓDNICZKA TUTU CARRIE BRADSHAW WYSTAWIONA NA AUKCJĘ!

Projektantka kostiumów i stylistka Patricia Field przekazała trzy stylizacje z serialu Sex and the City na rzecz corocznej zbiórki funduszy Fashion for Action dla Housing Works.

Podczas tegorocznej aukcji, szczęśliwy licytujący, będzie mieć możliwość stać się nowym właścicielem słynnej różowej tutu Carrie Bradshaw z napisów początkowych serialu Sex and the city. Aukcja ma na celu zebranie pieniędzy na usługi ratowania życia oferowane przez Housing Work i obronę osób dotkniętych AIDS, HIV i bezdomnością. Fani szczęściarzy mają okazję kupić kultowy look online lub w sklepie we flagowej lokalizacji przy 143 West 17th Street w Chelsea.

Więcej na ten temat na naszym Instagramie.

Co słychać w biznesie mody?

FARFETCH ŁĄCZY SIŁY Z RICHEMONT! CZY POWSTANIE NOWA PLATFORMA MODOWA?

Zapowiada się gorąca modowa współpraca. Konglomerat mody luksusowej coraz poważniej bierze pod uwagę wsparcie sprzedaży stacjonarnej technologią SaaS, którą zbudował Farfetch. Obydwie strony podały do informacji wiadomość o rozmowach, które mogą zaowocować powstaniem nowej platformy sprzedaży online. 

Richemont jest jedną z czołowych grup sprzedających dobra luksusowe – poczynając od biżuterii i akcesoriów, kończąc na odzieży i obuwiu. Według Statista, Richemont posiada 973 sklepy stacjonarne, które swoją technologią mógłby wesprzeć Farfetch, który z kolei stanowi jedną najpopularnieszych platform sprzedaży detalicznej mody luksusowej online. Firma od ponad dekady obsługuje sprzedaż online dla domów handlowych i najlepszych butików na świecie. Nie posiadając magazynów, monitorując dostępność dóbr luksusowych, by następnie kontrolować zamówienia i obsługiwać je.

O tym, na czym miałaby polegać współpraca modowych gigantów oraz dlaczego ma ona szansę stać się jednym z najlepszych pomysłów na współpracę ostatnich lat, przeczytacie na naszym portalu.

BAIN & COMPANY: ZNÓW ROŚNIE POPYT NA TOWARY LUKSUSOWE. JEST SZANSA NA REKORDOWY ROK?

Po wywołanym pandemią załamaniu rynku, w 2021 roku klienci powrócili do zakupów osobistych dóbr luksusowych, a popyt na te towary będzie się umacniał – wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Bain & Company. Analitycy szacują, że rynek będzie rósł w tempie 6-8 proc. rocznie i w 2025 osiągnie wartość 360-380 mld euro.

Jak wynika z wyliczeń ekspertów Bain & Company w tym roku sprzedaż osobistych dóbr luksusowych takich jak kosmetyki, odzież, czy biżuteria wzrośnie w stosunku do 2020 roku o 29 proc. i osiągnie poziom 283 mld euro. To o 1 proc. więcej niż w rekordowym 2019, który uznawany jest przez branżę za ostatni porównywalny rok przed wywołanym pandemią załamaniem popytu. 

Wzrost sprzedaży to w głównej mierze zasługa poprawy nastrojów konsumenckich i popytu na rynku amerykańskim i chińskim. W 2021 roku do najlepiej sprzedających się produktów należało obuwie, akcesoria skórzane i biżuteria. Ponadto odbicie napędzane jest także prężnym rozwojem cyfrowych kanałów sprzedaży. Pod wpływem pandemii luksusowe marki zainwestowały w obecność w Internecie i rozwój e-sklepów. 

O dokładnych przewidywaniach ekspertów przeczytacie w podsumowaniu raportu na Fashion Biznes.

DOBRA LUKSUSOWE ZACZYNAJĄ MOCNO DROŻEĆ. CHANEL PODNOSI CENY PRZED ŚWIĘTAMI

Pozostając w temacie dóbr luksusowych, warto wspomnieć o ostatnich podwyżkach wprowadzonych przez Chanel.  Co istotne, francuski dom mody był jednym z nielicznych, który przeszedł pandemiczny kryzys bez większych strat. Warta 280 miliardów euro spółka zdecydowała jednak i tak podnieść ceny swoich najpopularniejszych produktów w okresie przedświątecznym. 

Ceny wzrosły nawet o kilkanaście procent! Klasyczna, mała torebka Chanel podrożała o 16% – aktualnie kosztuje 7300 euro. Konsumenci na całym świeci zaczęli brać pod uwagę także podniesie cen kultowych, tweedowych żakietów i najpopularniejszych perfum marki Chanel No.5.

O ile dokładnie poszybowały ceny w butikach Chanel? Sprawdzamy na Fashion Biznes.

PREZENT ŚWIĄTECZNY Z DRUGIEJ RĘKI?

Moda na zakupy przedmiotów używanych nie przemija! Jak pokazują raporty największych firm prowadzących resale, miniony rok należy do najbardziej przychodowych w historii. W dobie wzrastających cen towarów luksusowych i w okresie przedświątecznym, coraz więcej kupujących decyduje się na zakupy z drugiej ręki.

Giganci na rynku odsprzedaży dóbr luksusowych podali dane dotyczące sprzedaży za ostatni kwartał. Informacje te mogą cieszyć konsumentów ze względu na ciągle rosnący popyt na towary z drugiej ręki, wspierając zrównoważone zakupy.

Skoro coraz częściej sięgamy po czemu nie pomyśleć również o świątecznym podarunku z drugiego obiegu? Okazuje się, że coraz więcej klientów bierze pod uwagę taką opcję.

Według badań przeprowadzonych przez Mercari, aż 77% Amerykanów spodziewa się kupić co najmniej jeden używany przedmiot w okresie świątecznym

Jak klienci argumentują taki wybór? Więcej na temat prognoz związanych z rynkiem odsprzedaży przeczytacie na Fashion Biznes.

ASOS ROZSZERZA DZIAŁALNOŚĆ! ZAMIERZA PODWOIĆ SPRZEDAŻ W USA

Jeden z największych marketplace’ów zdecydował o rozszerzeniu swojej działalności. Sklep internetowy Asos dobrze poradził sobie w okresie pandemii i pragnie wciąż rozwijać swoją markę. Prawdopodobne zyski mogą sięgnąć aż 9,4 miliarda dolarów!

Choć pandemia pozytywnie wpłynęła na obroty platformy, ostatnie miesiące powrotów do przedpandemicznej rzeczywistości nie były zbyt łaskawe. Pomimo tego, Asos ma w planach podwojenie sprzedaży w przeciągu kolejnych czterech lat, zyskując na tym aż do 9,4 miliarda dolarów. Marża zysku miałaby wtedy osiągnąć około 8%-owy wynik. Dodatkowo rozwinięte zostałyby obszary logistyczne, własne marki Asos i przede wszystkim ekspansja międzynarodowa. Rynkiem, w który celuje, są przede wszystkim Stany Zjednoczone, gdzie dotychczas posiada tylko 3,5 miliona aktywnych klientów, co oznacza duże pole do rozwoju. 

Jak wyglądają dokładne plany platformy? Ujawniamy na Fashion Biznes.

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES