Od miesięcy obserwujemy spowolnienie w sektorze dóbr luksusowych, wynikające między innymi ze stagnacji w Chinach czy ceł nałożonych przez Donalda Trumpa. Jak się okazuje, w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej klienci wcale nie rezygnują z towarów premium. Po prostu wybierają produkty z drugiej ręki. Platforma Vestiaire Collective postanowiła sprawdzić nawyki zakupowe swoich użytkowników i opublikowała kolejną edycję przewodnika „The Resale Buying Guide”. Oto najbardziej pożądane marki luksusowe na rynku wtórnym.
O przewodniku „The Resale Buying Guide”
„The Resale Buying Guide” to przewodnik, który przygotowują eksperci z Vestiaire Collective. W tym roku już we wstępie twórcy podkreślają, jak w ciągu ostatnich 5 lat zmieniły się ceny produktów. Zgodnie z ich danymi najbardziej pożądane marki luksusowe zwiększyły swoje stawki nawet o 25-50%! Stąd też coraz większa popularność przedmiotów z drugiej ręki, wśród których nie brakuje kultowych modeli. Na Vestiaire Collective pojawiają się między innymi torebki Hermès Birkin czy Baguette od Fendi.
W przewodniku znajdziesz nie tylko najbardziej pożądane marki luksusowe i premium. Jego twórcy wskazują też perełki z drugiej ręki, w które warto inwestować, oraz dzielą się mnóstwem ciekawostek, o których piszemy więcej w tym artykule.
Najbardziej pożądane marki luksusowe: lista TOP 10
Zestawienie przedstawiające najbardziej pożądane marki luksusowe według Vestiaire Collective uwzględnia liczbę sfinalizowanych transakcji, 5-letni wzrost wartości odsprzedaży, liczbę sprzedanych przedmiotów, zaangażowanie i negocjacje na platformie. Oto lista marek, które cieszą się największym zainteresowaniem:
- Chanel
- Louis Vuitton
- Hermès
- Gucci
- Dior
- Prada
- Saint Laurent
- Celine
- Bottega Veneta
- Balenciaga
„Pomimo pewnych problemów z zeszłego roku, to właśnie Gucci przewodził w sprzedaży rzeczy z drugiej ręki na platformie Vestiaire Collective w ostatnim kwartale (jak zawsze, największą popularnością cieszyły się torebki — Jackie i Marmont zajęły dwa pierwsze miejsca). Jednak to Chanel naprawdę przykuło uwagę naszej społeczności, osiągając najwyższą liczbę wyświetleń produktu na osobę. A czego tu nie widać, to rosnąca popularność Diora i Prady – wartość odsprzedaży tych marek wzrosła odpowiednio o 12% i 11% w ciągu ostatnich pięciu lat”
– piszą eksperci z Vestiaire Collective.

Polecamy: Lista najcenniejszych marek luksusowych na świecie 2025
TOP 10 marek premium z drugiej ręki: ranking
Jeśli chodzi o segment premium, to w tym przypadku możemy zaobserwować większe zmiany w porównaniu np. do zestawień z poprzednich lat czy listy marek luksusowych. Stabilną pozycję utrzymuje między innymi Golden Goose, podczas gdy zainteresowanie Missoni spadło. Z kolei Ami może pochwalić się dużym wzrostem popularności wśród użytkowniczek i użytkowników Vestiaire Collective.
„Jeśli spojrzymy wyłącznie na wzrost zainteresowania, to na szczycie zestawienia znalazła się marka Polène, która odnotowała gwałtowny wzrost uwagi po inwestycji ze strony LVMH. Paryska marka galanterii skórzanej uzyskała średnio 43 polubienia na produkt od naszej społeczności (w porównaniu do średniej 10 polubień dla pozostałych marek z listy)”
– dodają twórcy przewodnika.
Lista TOP 10 marek premium z drugiej ręki obejmuje:
- Golden Goose
- Coach
- Etro
- Longchamp
- Tod’s
- Ami
- Isabel Marant Étoile
- Ganni
- Missoni
- Polène

Sprawdź: To te marki z sektora luksusowego są najsilniejsze
Chcesz zainwestować w luksus z drugiej ręki? Wybierz te marki
Eksperci z Vestiaire Collective wyselekcjonowali również mniej oczywiste marki, w które warto inwestować. W tym celu użyli formuły CAGR, czyli wskaźnika mierzącego średnioroczny wzrost inwestycji w określonym przedziale czasu. Na liście znalazło się między innymi Miu Miu, które powróciło na fali popularności nostalgicznej estetyki. Szczególnie dobrym wyborem z kolekcji marki ma być torebka Pocket Bag. Dobrą inwestycją są też produkty Loewe, Alaïa, The Row, Maison Margiela i Vivienne Westwood.
O Vestiaire Collective
Vestiaire Collective to międzynarodowa platforma służąca do kupna i sprzedaży luksusowej odzieży, obuwia i dodatków od znanych marek. Paryska firma działa od 2009 r., a jej celem jest promowanie zrównoważonej mody oraz ograniczenie nadprodukcji w branży fashion. Obecnie na platformie można kupić nawet 3 miliony przedmiotów od ponad 12 tys. marek luksusowych i premium. Vestiaire Collective jest dostępne w ponad 70 krajach.
Co ważne, w przypadku Vestiaire Collective nie kupujesz przysłowiowego kota w worku. Platforma dokładnie weryfikuje autentyczność każdego z przedmiotów.
Gdzie jeszcze kupować rzeczy z drugiej ręki? Poznaj inne strony i aplikacje podobne do Vinted
Zdjęcie główne: Launchmetrics Spotlight