noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 8,2 proc. (przy wzroście cen usług – o 9,7 proc. i towarów – o 7,6 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług obniżyły się o 0,4 proc. (przy spadku cen towarów – o 0,5 proc. i usług – o 0,2 proc.).

Wrześniowa inflacja w Polsce nie zaskoczyła [sprawdź najnowsze dane]

REKLAMA
noSlotData

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 8,2 proc. (przy wzroście cen usług – o 9,7 proc. i towarów – o 7,6 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług obniżyły się o 0,4 proc. (przy spadku cen towarów – o 0,5 proc. i usług – o 0,2 proc.).

Przeczytaj również: Zaległości firm wynoszą już 9,6 mld zł. „Na poczekaniu tworzą wymówki, aby uniknąć płacenia”

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2023 r.

WYSZCZEGÓLNIENIE09 20233 kw. 202301-09 2023WPŁYW ZMIAN 08 2023=
=100
09 2022=
=100
12 2022=
=100
08 2023=
=100
3 kw. 2022=1002 kw. 2023=10001-09 2022=100
OGÓŁEM108,2105,199,6109,799,7113,2x
Odzież i obuwie104,3101,0102,5106,096,6106,90,10
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego108,1105,1100,3109,4100,5111,80,01
Transport97,294,597,195,698,8101,7-0,26
Rekreacja i kultura108,6106,398,5110,5101,8113,4-0,09
Edukacja111,1108,3104,9112,7101,9113,50,06
Restauracje i hotele112,0108,6100,7113,0102,2115,10,04
Źródło GUS

Przeczytaj również: Le Collet – marka Mai Bohosiewicz otwiera stacjonarne butiki

Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem

We wrześniu bieżącego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały niższe ceny w zakresie transportu (o 2,9 proc.), zdrowia (o 2,6 proc.), żywności (o 0,4 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 1,5 proc.), które obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,26 p. proc., 0,15 p. proc., 0,11 p. proc. i 0,09 p. proc. Wyższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 2,5 proc.), edukacji (o 4,9 proc.) oraz restauracji i hoteli (o 0,7 proc.), podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,10 p. proc., 0,06 p. proc. i 0,04 p. proc.

W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie żywności (o 10,1 proc.) oraz mieszkania (o 9,2 proc.), podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 2,49 p. proc. i 2,32 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,8 proc.), obniżyły ten wskaźnik o 0,27 p. proc.

Wpływ zmian cen wybranych grup towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2023 r.

Źródło GUS

Przeczytaj również: Atelier Dawid Woliński: prezentacja kolekcji 2024

Zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES