Czy North Face pójdzie w ślady Patagonii w kwestii zrównoważonego rozwoju?

REKLAMA

Sposób projektowania, produkcji oraz utylizacji odzieży bez wątpienia odbija się na środowisku. Dziesiątki milionów ton ubrań jest rocznie składowanych lub spalanych, często po niezwykle krótkim okresie użytkowania. Wiele badań wykazało, że produkcja eksportowa odzieży generuje 1,2 miliarda ton emisji gazów cieplarnianych rocznie – więcej niż międzynarodowe lotnictwo i spedycja morska łącznie (według badań Fundacji Ellen MacArthur). Ślad węglowy powiększa się nieustannie, szczególnie, że „szybka moda” nadal napędza liniowy model ekonomiczny, polegający na wyrzucaniu i kupowaniu nowego. 

Amerykańskie przedsiębiorstwo odzieżowe VF Corporation – właściciel dwunastu marek, m.in. Vans, The North Face, Supreme, Timbaland, Dickies, czy Altra – nieustannie próbuje zakłócić liniowy model ekonomiczny. Wysuwając na pierwszy plan cyrkularność, umożliwi ubraniom dłuższe życie oraz ułatwi ich odnawiane, ponownie wykorzystywane, poddawane recyklingowi czy upcyklingowi.

To jednak nie jedyny cel VF Corporation. Przedsiębiorstwo pracuje również nad ulepszeniem swoich marek, pod względem łańcucha dostaw, czy zmniejszenia emisji odpadów.

W 2021 r. VF Corporation osiągnęło jeden z swoich celów: zmniejszenie ilości odpadów w 18 centrach dystrybucji aż o 95% – odprowadzając odpady poprzez: recykling, kompost i ponowne wykorzystanie.

Inne cele VF Corporation to:

  • Pozyskiwanie 100% energii odnawialnej we wszystkich swoich obiektach do 2025 roku;
  • Wyeliminowanie opakowań jednorazowych do 2025 roku;
  • Użycie materiałów w 100% odnawialnych lub nadających się do recyklingu – do 2030 r.;

Dogłębnie analizowaliśmy dane zebrane w całym naszym łańcuchu wartości i stwierdziliśmy, że wydobycie, przetwarzanie, i produkcja surowców to połowa naszego wpływu na emisję dwutlenku węgla” – mówi Jeannie Renne-Malone, wiceprezes VF Corporation ds. Globalnego Zrównoważonego Rozwoju.

Jednym z głównych sposobów, w jaki staramy się zmniejszyć ten wpływ, jest projektowanie produktów w obiegu zamkniętym. Dzięki czemu znacznie zmniejszymy liczbę odpadów i utrzymamy dłuższe życie produktów” — mówi Malone.

The North Face należąca do VF Corporation, aktywnie angażuje się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Marka odzieży i obuwia outdoorowego korzysta obecnie z 75% tkanin syntetycznych, pochodzących z recyklingu. Marka edukuje swoich pracowników w zakresie zrównoważonego rozwoju mody, dzięki czemu cała linia produkcji może być budowana w sposób bardziej świadomy. 

Chodzi o to, aby zaoferować konsumentom nowe rodzaje produktów i opcje zakupu” – mówi Carol Shu, starsza menedżerka ds. Globalnego Zrównoważonego Rozwoju w The North Face.

Źródło: BBMG

W kwietniu 2021 r. The North Face wprowadziło strategię polegającą na odbiorze, odnowieniu i odsprzedaży używanej odzieży oraz skupowaniu ubrań, które nie nadające się już do naprawy, by zostały wykorzystywane, jako unikalne elementy kolekcji REMADE.

To świetny sposób na ponowne wykorzystanie materiałów, ale także okazja do kupienia czegoś unikalnego” – mówi Carol Shu, starsza menedżerka ds. Globalnego Zrównoważonego Rozwoju w The North Face.

Czy praktyki VF Corporation, mogą stać się wyznacznikiem oraz przykładem w budowaniu świadomej i zrównoważonej mody? Zdecydowanie tak, jednak to oznaczałoby gruntowną zmianę w sposobie funkcjonowania światowej gospodarki oraz redefinicji wszystkich jej filarów.

>>> Przeczytaj również: Modowi ekoliderzy 2021 – najważniejsze ekologiczne inicjatywy ubiegłego roku

Newsletter

FASHION BIZNES