REKLAMA
Generacja Z gen Z

Tego nie wiecie o Gen Z! – raport Facebook IQ

REKLAMA
REKLAMA

Każde pokolenie ma własny głos. Aktualnie dochodzi do niego Gen Z. Osoby urodzone pod koniec lat 90. do początku lat 10. w tym roku obejmą około 41% populacji. Ich ilość oraz działania nie mogą zostać zignorowane – to oni są przyszłością. Raport Facebook IQ przybliża nam charakterystykę Generacji Z i jej kluczowe cechy.

1. Tożsamość to wezwanie do działania

Gen Z opisywane jest często mianem pierwszego cyfrowego pokolenia. Z większą chęcią łączą się innymi osobami poprzez telefon niż osobiście, określając przy tym siebie w większej mierze jako introwertyków. Nie odbiera to jednak generacji jakichkolwiek chęci do działania. Dostęp do niekończących się zbiorów informacji jakie daje Internet wykorzystują w pełni, stale ucząc się i próbując przekształcać wiedzę w realne czyny.

Pandemia COVID-19 jedynie nasiliła tendencje technologiczne Gen Z (m.in. rozwój edukacji online). Internet pozwolił poszerzyć wachlarz możliwości sposobów nauki. 79% przedstawicieli generacji uważa, że ważne jest rozwijanie nowych umiejętności przez całe życie. 77% twierdzi, że równie ważnym jest bycie poinformowanym o różnych kwestiach.

Nasz wpływ nie wynika tylko z rozwoju osobistego, czy działania bezpośredniego. Pokazujemy naszą siłę poprzez codzienne czynności” – komentuje 21-letni Jeremiah, aktywista i działacz społeczny, oraz ekspert takich marek jak Nike i Rolls-Royce.

2. Aktywizm jest dla każdego

Młode pokolenie charakteryzuje pragnienie zmian świata na lepsze – w każdej kategorii. Poczynając od walki z niesprawiedliwością społeczną, kończąc na szerzeniu zrównoważonego rozwoju. Przykładem może być wpływ indywidualności i różnorodności przedstawicieli Gen Z na ich postrzeganie w mediach. Aż 71% pytanych chciałoby zobaczyć więcej zróżnicowania w oglądanych reklamach.

Pandemia po raz kolejny wpływa na myślenie generacji – tym razem w kwestiach działań społecznych oraz zróżnicowanego rozwoju. Przedstawiciele zgłosili, że 1,2 częściej zwracają uwagę wpływów na środowisko, a 61% na skutek pandemii zaczęło interesować się aktywizmem wszelkiego rodzaju.

Myślenie aktywne nie jest byciem aktywistą” – mówi Jamie Windust, aktywista, autor, redaktor i model – “Albo jesteś świadomy otaczającego cię świata albo nie“.

Kolejnym przykładem aktywizmu Gen Z jest rosnąca ilość zbiórek charytatywnych na Facebook’u oraz Instagramie. Począwszy od stycznia 2020 roku, na takowych zbiórkach zebrano około 100 milionów dolarów na walkę przeciwko wirusowi.

3. Społeczność jest uczuciem

Generacja Z opisuje idealną społeczność słowami dom, akceptacja i przynależność. Tej społeczności nie szukają ani nie budują w wybranym miejscu na świecie. Tworzą ją wszędzie – cyfrowo.

Podstawą w społeczności są kwestie łączące jej uczestników. Przedstawiciele Gen Z są jednak wyjątkowo zróżnicowani. 45% ankietowanych twierdzi, że lubi wyróżniać się w tłumie. 41% za to uznaje, że łatwo ulega opinii i wpływom innych. 72% użytkowników Instagrama z pokolenia Z korzysta ze stories jedynie by obserwować innych, 36% je tworzy. Połączenie jednak różnego rodzaju reprezentantów generacji sprawia, że razem czują się silniejsi.

Tylko pozornie różnorodność może przeszkodzić w stworzeniu społeczeństwa cyfrowego. Wprowadzane na całym świecie lockdown’y przyspieszyły procesy łączenia się ludzi online. Co czwarty ankietowany w Europie potwierdza, że na skutek pandemii zaczął częściej korzystać z grup w mediach społecznościowych do kontaktu z innymi. Możliwości społeczności sieciowych w wystarczający sposób zaspokajają potrzeby młodych. Tworzą oni oraz kształtują nowe rodzaje wspólnot – łącząc się w grupach internetowych, pisząc wiadomości prywatne, czy śledząc hasztagi.

“Lubię wiedzieć, że jestem ceniona jako indywiduum, ze swobodą do wyrażania moich pomysłów i wiedzy” – komentuje Sahra-Isha, założycielka i trenerka w społeczności zrzeszającej muzułmanki uprawiające sport – “Że jestem wybrana do swojej pracy, nie tylko by zapełnić stanowisko osoby dającej ‘różnorodność’“.

4. Handel jest wymagający

Elementem życia codziennego każdego z nas są zakupy. Generacja Z kieruje się wyszczególnionymi zasadami przy wyborze marek, jak i produktów. Dla młodych zakupy są odzwierciedleniem wyznawanych przez nich wartości. Stawiają na jakość i wygodę, lecz zwracają uwagę czy mogą z dumą nosić wybraną markę – prezentującą podobne poglądy.

Przedstawiciele Gen Z w Wielkiej Brytanii przyznali, że przykładają więcej uwagi do stosunku brandu odzieżowego do środowiska niż do ceny towarów. Są gotowi zapłacić więcej, by dana marka stawiała na modę odpowiedzialną i ekologiczną.

43% ankietowanych potwierdza, że rozważa teraz częściej zakupy lokalne by wspierać małe biznesy i zrównoważone produkty.

Wraz z wzrostem sprzedaży internetowej, wzrosła ilość prezentowanych ubrań. Problemem z którym młodzi chcą walczyć jest nadwyżka odzieży (online jak i stacjonarna). W przypadku nadmiaru opcji internetowych, proponują rozwiązanie jakim jest personalizacja, wspomagająca klientów w zakupach oraz tworząca więź pomiędzy markami a kupującymi.

42% przedstawicieli z Europy twierdzi, że obraz wielu marek mógłby się poprawić gdyby zaangażowały się one w promocję na Instagramie.

5. Odporność wymaga zdolności adaptacyjnych

Gen Z stawia na zdrowie psychiczne jak i fizyczne. Młodzi zdają sobie sprawę z tego, że by uczynić świat lepszym należy zacząć od siebie samych. Podstawą dla wielu przedstawicieli generacji jest dbanie o samoświadomość dotyczącą zdrowia, stawiając ją wśród 5 najważniejszych kwestii zainteresowań młodych w Europie.

Kilka lat temu nie pomyślałabym, żeby zwrócić uwagę na to, że późno wstałam albo, że zmagam się ze zdrowiem psychicznym” – mówi Ruby Granger, angielska influencerka

Generacja odszukuje oraz proponuje wiele rozwiązań tego zagadnienia. Poczynając od form umysłowych, aż po fizyczny, zabawowy #selfcare. 36% ankietowanych w Wielkiej Brytanii, oraz 38% w USA zadeklarowało medytację jako jeden ze sposobów walki ze złym samopoczuciem. 51% młodych podaje również dobra materialne – ‘wspomagacze’ jakimi mogą być świece czy czekolada.

Jako formę relaksu, Gen Z wybiera także media społecznościowe – sposób, który zdawać się może kontrowersyjny. 50% ankietowanych potwierdziło, że od początku pandemii COVID-19 częściej wybierało social media jako formę relaksu.

“Młodzi ludzie chcą by ich czas spędzony w mediach społecznościowych był całkowicie konstruktywny” – dodaje Granger

Gen Z jest przyszłością

Po zapoznaniu się z najważniejszymi zagadnieniami raportu Facebook IQ, łatwo możemy zarysować sobie Generację Z. Generację zmian, technologii, łączności, nowych wartości. Świat nie powinien negować siły młodych i ich zapału do działania. Podstawą jest stworzenie komunikacji.

Marki i największe firmy świata muszą nauczyć się współpracować z przedstawicielami generacji by móc wspólnie ewoluować i wprowadzać planowane zmiany.

>>>Czytaj także: Alter Made – nowa, zrównoważona marka Mango

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES