REKLAMA
Second Hand September: wrzesień z drugiej ręki

Zaczyna się Second Hand September, czyli „wrzesień z drugiej ręki”. Ludzie na całym świecie przestają kupować nowe ubrania

REKLAMA

Zbliżający się wrzesień oznacza coroczną akcję Second Hand September, zapoczątkowaną przez brytyjską organizację Oxfam. Zwraca ona uwagę na problem nadprodukcji w branży modowej i zachęca do rezygnacji przez miesiąc z kupowania nowych ubrań. 

Autor: Aleksandra Zawadzka

Second Hand September: o co chodzi? 

Od kilku lat wraz z początkiem września robi się głośno o akcji Second Hand September („wrzesień z drugiej ręki”). Przypomina ona o grzechach branży modowej i zachęca do zmiany myślenia o zakupach. Jej twórcy proponują, żeby zamiast wybierać w sklepach nowe ubrania, we wrześniu przerzucić się tylko na second handy i vintage shopy. 

“Wybieranie odzieży używanej daje ludziom możliwość podjęcia działań, przekształcenia branży modowej i ponownego przemyślenia wpływu, jaki nasze ubrania mają na świat. Przemysł modowy, będący głównym ‘producentem’ gazów cieplarnianych, w obecnej formie stanowi zagrożenie dla ludzi i planety. Ale to nie musi tak wyglądać. W 2022 r. brytyjscy konsumenci kupili o 32% więcej odzieży używanej niż w 2018 r., przed pierwszą wrześniową kampanią Second Hand. Takie zachowania wysyłają jasny sygnał do branży modowej, że konsumenci chcą zmian i ich oczekują” podkreśla Lorna Fallon, dyrektor ds. sprzedaży detalicznej Oxfam.

Czytaj: Shein stacjonarnie? Chiński gigant rozpoczął współpracę ze słynną siecówką

Wpływ branży modowej na środowisko: statystyki

Organizatorzy akcji przytaczają statystyki, które mówią, że przemysł modowy emituje około 1,2 miliarda ton dwutlenku węgla. Podkreślają też, że gdyby wszyscy dorośli ludzie z Wielkiej Brytanii kupili połowę posiadanych przez siebie ubrań w lumpeksach, mogłoby to zapobiec emisjom CO2 równoważnym… samolotowi okrążającemu świat ponad 17 000 razy lub 261 000 lotom z Londynu (Heathrow) do Grecji (Ateny). Więcej? Okazuje się, że gdyby każdy dorosły Brytyjczyk przekazał nienoszone ubrania sklepom charytatywnym, pomogłoby to wyeliminować emisję 4,9 miliarda kilogramów dwutlenku węgla do atmosfery.  

Wzięcie udziału w akcji Second Hand September, która z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem i robi furorę w social mediach, pozwoli zmniejszyć ilość odpadów i uratować część rzeczy przed wysłaniem ich na wysypisko śmieci (na które co sekundę trafia śmieciarka wypełniona po brzegi tylko samymi ubraniami). Poza tym przyczyni się do niwelowania śladu węglowego, oszczędzania wody i środowiska. .“Praktycznie codziennie widzieliśmy wpływ katastrofy klimatycznej na ludzi żyjących w ubóstwie, czy to poprzez susze we wschodniej Afryce, czy trzęsienia ziemi w Azji i chcieliśmy coś z tym zrobić” powiedziała Nicola Tallett, dyrektor organizacji charytatywnej Oxfam.

A dlaczego właściwie wrzesień? Data jest nieprzypadkowa. W końcu to najważniejszy miesiąc zakupowy dla branży modowej i start nowego sezonu.

Zobacz też: Ekologiczne marki dżinsów. TOP 7 firm

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES