RAPORT GEMIUS: Sklepy internetowe najczęściej wybierane przez Polaków

REKLAMA

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie, jego wzrost szacowany jest na ok. 22% rocznie, czyli rozwój postępuje siedem razy szybciej niż sektor offline. W niektórych krajach europejskich eBay czy Amazon są najpopularniejszymi platformami transakcyjnymi online. W Polsce jednak króluje Allegro, które od wielu lat dzierży berło przewagi w dłoni. Oznacza to, że rynek internetowy oferuje lepsze możliwości sprzedaży, a otworzenie własnego sklepu internetowego na Allegro jest dziecinnie proste, co tym bardziej skłania firmy do sprzedaży swoich produktów właśnie przez ten portal.

Według raportu E-commerce in Poland 2016. Gemius for e-Commerce Polska pokazującego częstotliwość z jaką Polacy robią zakupy w sieci oraz z jakich witryn internetowych najczęściej korzystają niekwestionowanym liderem jest Allegro. Firma zawładnęła ponad połową rynku (69%) dominując nad innymi graczami. W ogólnej kategorii zakupy online, jak i w innych kategoriach odnoszących się do indywidualnych produktów, prześcignęła witrynę OLX.pl, które zajęło drugie miejsce (28%). Tak wielka różnica pokazuje jak silną pozycję posiada Allegro w świadomości polskich e-konsumentów.

Marek Molicki, ekspert Gemius twierdzi, że pozycja Allegro jako lidera na rynku nie dziwi i można porównać markę do synonimu e-commerce tak samo, jak Google do synonimu wyszukiwarki online.

Prof. Dariusz Jemielniak z Akademii Leona Kozmińskiego jest zdania że sukces Allegro, mimo że marka powstała jako odpowiednik amerykańskiego eBaya, jest jak najbardziej zasłużony. Allegro zdobyło uznanie klientów dzięki hybrydowemu modelowi sprzedaży, czyli możliwości sprzedaży towarów przez osoby prywatne, jak i firmy.

EmpikInternauci zostali również zapytani o nazwy stron, które kojarzą im się z poszczególną grupą produktów. Najbardziej rozpoznawalną marką w kategorii produktów spożywczych jest Tesco.pl (18% respondentów). W kategorii produktów farmaceutycznych wygrało Dbam o Zdrowie – Doz.pl (7%), zaś w kategorii kosmetyków Rossman.pl (10%). Nie zdziwi Was fakt, że Empik.pl był na czele więcej niż jednej kategorii, a mianowicie: aplikacje i e-książki itp. (17%) oraz książki, płyty CD itp. (32%).

Patrząc wstecz na 17-letnią historię Allegro i biorąc pod uwagę fakt, że reklamuje ponad 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, sprzedaje 850 tysięcy przedmiotów dziennie i zatrudnia 1275 osób w pięciu oddziałach w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Toruniu i Krakowie nie dziwi sukces marki. Jesteśmy tym bardziej ciekawi, jaką strategię Allegro obierze po sprzedaży, gdyż od października bieżącego roku należy już do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa.

Autor: Monika Szabelska

Newsletter

FASHION BIZNES