Wyniki finansowe spółki Esotiq & Henderson

Polski producent bielizny odnotował najlepszy wynik w historii

Polskie przedsiębiorstwo odzieżowe z siedzibą w Gdańsku po trzech kwartałach wygenerowało 204,4 mln zł przychodów (+9,8 proc. r/r). To historycznie jego najlepszy wynik po dziewięciu miesiącach roku. EBITDA (czyli przychody – koszty operacyjne bez amortyzacji) wyniosła 22,9 mln zł (+0,9 proc. r/r). Zysk operacyjny 11,5 mln zł (+1,1 proc. r/r). Zysk netto był niższy o 45,3 proc. r/r i wyniósł 5 mln zł.

Przeczytaj również: Jak branża modowa inwestuje w F1?

Esotiq & Henderson – wyniki finansowe

W analogicznym okresie 2022 roku polski producent ekskluzywnej bielizny damskiej zaksięgował 2,4 mln zł zysku ze sprzedaży akcji własnych, a w obecnym kwartale ok. 750 tys. zł wyniosły koszty sprzedaży akcji z programu motywacyjnego (w 2022 r. ten koszt pojawił się w IV kwartale).

Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 50,3 mln zł. Marża brutto na sprzedaży w trzecim kwartale 2023 r. ukształtowała się na poziomie 61,3 proc. (+2,4 p.p. r/r). Licząc od początku roku skonsolidowana marża ze sprzedaży wyniosła około 63,7 proc i była wyższa o ok. 2 p.p. r/r. Grupa zakończyła trzeci kwartał 2023 roku środkami pieniężnymi w kwocie 2,8 mln zł. Jak podała w opublikowanym komunikacie, jej niższy stan ok do roku spowodowany jest wypłatą dywidendy oraz bieżącą spłatą kredytów, pożyczek i leasingu finansowego.

To był kolejny udany kwartał dla grupy Esotiq & Henderson. Po raz kolejny zanotowaliśmy rekord sprzedaży utrzymując marżę brutto na sprzedaży powyżej 61 proc. Niewielki spadek marży brutto na sprzedaży w porównaniu z drugim kwartałem tego roku, jest efektem zwiększonych wyprzedaży przy jednoczesnym obniżeniu stanu zapasów. W trzecim kwartale wyprzedawaliśmy starsze sezony. Wciąż skupiamy na generowaniu sprzedaży i maksymalizacji marży brutto. Przed nami okres świąteczny, który jest najważniejszym okresem w branży. Jesteśmy przygotowani, żeby wykorzystać ten czas jak najlepiej – powiedział Adam Skrzypek, p.o. prezesa Esotiq & Henderson.

Przeczytaj również: Cekiny to must have na zimowe uroczystości

Rekordowe wyniki Esotiq & Henderson

Grupa odnotowała również rekordową sprzedaż w internecie. W trzecim kwartale wzrosła ona do 16 mln zł (+38 proc. r/r). Osiągnęła wynik zbliżony do sprzedaży uzyskanej w sklepach stacjonarnych. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku wynik ze sprzedaży internetowej wzrósł o +39 proc. r/r. Kształtując się na poziomie 40 mln zł. Dobry rezultat został osiągnięty również na rynku niemieckim – prawie dwukrotny wzrost sprzedaży internetowej (+85 proc. r/r).

Tak dobre wyniki sprzedaży internetowej to efekt stabilnej współpracy z Zalando, About You i jak i wieloma marketplace’ami na które mocno stawiamy. Skupiamy się na rozwoju grupy Esotiq & Henderson. Zbudowaliśmy dział marketplace, poszerzyliśmy dział produkcji, przygotowujemy się do szerszej ekspansji eksportowej w krajach Europy Zachodniej i Południowej. Kontynuujemy m.in. rozmowy z Zalando w Austrii i Szwajcarii. Stawiamy większy nacisk na logistykę i analitykę. Chcemy być najlepsi w zamawianiu towaru, kupować po korzystnych cenach, realizować zamówienia w krótkim czasie. Kontynuujemy naklejanie cen w sklepie, gdyż ten pomysł pozytywnie przełożył się na osiągnięte wyniki. Nie mamy obecnie problemów z łańcuchami dostaw. Niższe zapasy to efekt wyprzedaży oraz optymalizacji kosztów zgodnie z długofalową strategią – powiedział p.o. prezesa Adam Skrzypek.

Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. grupa posiadała 286 salonów o łącznej powierzchni 17 643 m2. Spadek powierzchni o 4 proc. r/r był spowodowany głównie zamknięciami salonów w Polsce. 26 września 2023 roku został otwarty drugi salon w Serbii, gdzie spółka zgodnie z planem chce dążyć do otwarcia 5 salonów w całym roku. Esotiq & Henderson zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów odzieżowych (głównie bielizny) i kosmetycznych. Spółka prowadzi sprzedaż w kraju oraz za granicą. Esotiq obecnie posiada 286 salonów w całej Grupie, w tym 216 sklepów franczyzowych i 70 sklepów własnych. 

Przeczytaj również: Świąteczne swetry z klasą z sieciówek: top 5

PAP, zdjęcie główne: mat. prasowy

Newsletter

FASHION BIZNES