SPONSOR SERWISU
(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
Nastroje konsumenkie Polaków w czerwcu 2023

Polacy sceptycznie patrzą w przyszłość. Rosnące koszty życia nie zadowalają

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Nastroje konsumentów nie są najlepsze. Po wyraźnej poprawie w maju 2023, aktualnie możemy mówić o stabilizacji – wynika z najnowszego Barometru Nastrojów Konsumenckich opracowanego przez firmę GfK.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w czerwcu 2023 r.: -6,7 i spadł o 1,4 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Rozpoczynający się właśnie okres wakacyjny, ładna pogoda i sezon urlopowy mają wyjątkowy wpływ na nastrojach konsumentów, co można dostrzec w uśrednionych wynikach badania. Gospodarka również nie przyniosła powodów do niepokoju. Na nastroje konsumentów nie mogły wpłynąć więc drastyczne zmiany na rynku pracy czy nagły wzrost inflacji.  

Jako konsumenci stale adaptujemy się do niełatwych realiów gospodarczych i wysokich cen, za którymi wciąż nie nadążają wynagrodzenia. Ujemny wynik barometru pokazuje zatem, że jest nie najlepiej, ale nie tak kiepsko, jak choćby kilka miesięcy wcześniej – skomentowała Barbara Lewicka, Senior Director Marketing & Consumer Intelligence w GfK.

Sytuacja finansowa Polaków nie jest zadowalająca

Według czerwcowych badań GfK Polacy obawiają się o zawartość swojego portfela. Respondenci wskazali, że ich sytuacja finansowa nieco pogorszyła się od ubiegłego miesiąca. Wynik spadł jednak tylko o 0,8 jednostki (wskaźnik -11,3 wobec -10,5 w maju 2023 r.).

Polacy krytycznie patrzą w przyszłość

Od kilku miesięcy Polska może pochwalić się jedną z najniższych stóp bezrobocia w UE. Według czerwcowych danych Eurostatu, bezrobocie w Polsce wyniosło 2,7 proc. Nie napawa to jednak optymistycznie Polaków, a 38 proc. badanych obawia się wzrostu bezrobocia. 

Obawy dotyczą również wzrostu cen. Ponad połowa respondentów jest zdania, że inflacja wciąż będzie postępować. Według 40 proc. badanych, utrzyma ona dwucyfrową dynamikę.

Przeczytaj również: Dobra wiadomość dla polskich szwaczek! Wreszcie podniosą im zarobki

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES