REKLAMA

#CareerMonday: Na czym polega praca kupca mody

REKLAMA

Dokonując na pozór prozaicznych wyborów na zakupach, nie zdajemy sobie sprawy, że choć ich nie widzimy, są ludzie, którzy decydują i mają ogromny wpływ na to, co nosimy. Kto to taki? 

Sporo podróżują, czytają, są bardzo dobrymi obserwatorami, orientują się we wszystkim, co obecnie dzieje się na świecie, mając przy tym oczy i uszy otwarte na to, co nas otacza. Czynnie działają także w social mediach, ale przede wszystkim zachowują zimną krew działając pod presją czasu, najczęściej ze sporym wyprzedzeniem. Zestaw niezbędnych cech, pasja, miłość do mody i zaplecze biznesowe to idealne połączenie, by zostać wpływowym buyerem i  osiągnąć sukces. Zadania kupca najczęściej sprowadzają się do zakupu produktów zgodnych z założeniami klienta, jak i zapewnienie o ich jakości na jak najwyższym poziomie.

Jak zacząć?

Wbrew pozorom nie ma jedynej właściwej drogi czy edukacji, jaką musisz przejść, by zostać kupcem z prawdziwego zdarzenia. Wcale nie musisz studiować biznesu, ale analityczne zdolności postrzegania rzeczywistości to z pewnością umiejętność na wagę złota. Są rzeczy, których można się nauczyć, ale dobra intuicja to bez wątpienia coś, co się ma albo nie. Najważniejsze jest jednak dokładne poznanie branży, zdobycie doświadczenia i nabycie umiejętności w praktyce, więc nie bój się i próbuj do skutku: rozsyłaj CV, poszukaj dorywczego zajęcia, które da ci radość, bezcenną wiedzę i pozwoli rozwinąć skrzydła.

Każda marka i każdy klient traktowani są bowiem indywidualnie, nierzadko poszukują także zupełnie innych produktów, więc kluczem jest dobre zapoznanie się z ich tendencjami, umiejętności negocjacyjne oraz otwartość. Profesjonalny kupiec bez wątpienia ma dobre oko i jest to cecha, która odróżnia go na tle innych zawodów. Ważne, by był otwarty, kontaktowy, wszechstronny i ciekawy świata: obserwował na bieżąco wydarzenia, sztukę czy wreszcie tendencje i postępy w technologii, bowiem wszystko to jest ściśle powiązane z rynkiem mody i wywiera ogromny wpływ na to, co projektanci proponują w swoich kolekcjach na kolejne sezony. Kupiec mody musi być wyczulony na wszelkie modyfikacje, podążać za wymaganiami klientów. Kreatywność i pewność siebie pozwolą ci na dokonywanie prawidłowych, szybkich oraz pewnych wyborów. W zawodzie kupca nie ma bowiem miejsca na jakiekolwiek wątpliwości – dobre oko i przekonanie co do swoich wyborów to składowe sukcesu.

Jak wygląda praca kupca?

Jak wygląda proces kupowania? Początki są żmudne i polegają głównie na rzetelnym, profesjonalnym researchu połączonym ze znajomością historii, kultury oraz trendów związanych z naszym klientem. Każdy z nich wykazuje bowiem zmienne tendencje w zakresie ulubionych kolorów, rozmiarów, preferowanych stylów czy marek, które są obecnie pożądane na danym rynku – należy więc myśleć globalnie. Wbrew pozorom większość uwagi nie skupia się na samej modzie czy odpowiednich wyborach opartych na naszym poczuciu estetyki, ale wszystkim tym, co jest niezwykle ciężką pracą – godzinach spędzonych z zespołami na analizach marketingowych dotyczących kupowania.

Kupiec na co dzień współpracuje razem z dostawcami (dobierając odpowiednie oferty przekładające się później na sprzedaż), osobami z działu projektowego oraz przede wszystkim z analitykami. Ich analiza polega przede wszystkim na utożsamieniu się z klientem: poznaniu jego myśli, potrzeb, preferencji dotyczących rozmiaru i koloru, aż po kwestie finansowe – związane z ceną produktu i oszacowanie potencjalnego zysku ze sprzedaży. Niezwykle trudne jest pogodzenie mody oraz sztuki z bezwzględną analizą. Tym bardziej, że kupiec nie może koncentrować się wyłącznie na tym, co jest świetne i modne. Każdy produkt musi być dostosowany do rynku, ponieważ głównym celem, na którym się skupia jest zarabianie pieniędzy oraz zadowolenie klienta.

Czy w Polsce ten zawód jest potrzebny?

Co więcej, ciągle zmieniające się podejście do mody naszego społeczeństwa, zwiększająca się świadomość i polepszenie jakości życia przekładające się na ogromną popularność oraz sukces sieciówek sprawiają, że coraz więcej kupców mody pojawia się i u nas.

Profesjonalny kupiec mody nie spogląda w przeszłość. Myśli wyłącznie wybiegając w  przyszłość, śledzi tendencje w modzie i przewiduje trendy – nawet na kilkanaście miesięcy, a nawet lat naprzód. Oczywiście nie należy całkowicie odcinać się od historii i wcześniejszych trendów z wybiegów, ale tylko wówczas, gdy mają charakter powtarzalny i jest duża szansa, że taka sama sytuacja będzie miała miejsce jeszcze przez kilka kolejnych sezonów. Ryzyko to w końcu także nieodłączna część pracy buyera.

Autor: Marlena Wysocka

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES