stylista zapachowy

CAREER MONDAY: Kim jest stylista zapachowy, na czym polega jego praca i ile zarabia?

Stylista, który pracuje przy kreowaniu stylu klienta, stylista paznokci czy fryzur – te zawody od jakiegoś czasu są bardzo popularne i powszechnie znane, ale czy słyszeliście o styliście zapachowym? Na czym polega ta praca i jakie umiejętności trzeba zdobyć, by móc rozpocząć karierę w tym zawodzie?

Kim jest stylista zapachów?

Praca stylisty zapachów polega przede wszystkim na odpowiednim dobraniu perfum dla indywidualnego klienta. Styliści nie kupują gotowych flakonów, a komponują specjalną mieszankę, która odpowie upodobaniom i osobistym gustom osoby, która będzie się nimi spryskiwać.

Nie jest to rutynowe zajęcie jak w przypadku konsultanta w perfumerii, ponieważ spotkanie z klientem nie ogranicza się jedynie do wyboru odpowiednich perfum. Klient stylisty zapachowego może także liczyć na fachowe rady z zakresu testowania zapachu, analizy nut perfum czy nawet odpowiedniego przechowywania flakonów.

Osoba ta projektuje „garderobę zapachową” w taki sposób, aby odpowiadała klientowi w każdym najmniejszym stopniu. W tym celu każdy stylista zapachowy musi wypracować sobie swój indywidualny styl pracy. Wiadomo, że klienci są różni i przychodzą z wieloma oczekiwaniami, dlatego ważne jest, aby stylista miał indywidualne podejście do każdego z nich. Wielu scent stylistów przeprowadza najpierw wywiad odnośnie upodobań osoby, która zwraca się do niego z prośbą o pomoc. Rozmowa ma na celu dowiedzenia się, jaki tryb życia prowadzi klient, jakie ma oczekiwania, które nuty zapachowe podobają mu się najbardziej, czy perfumy mają być używane codziennie, czy na specjalne okazje itd.

>>> Przeczytaj również: Jak sprostać wyzwaniom noworocznym dla dobra naszej kariery?

Oprócz wiedzy – umiejętności interpersonalne

Usługa stylisty zapachów jest też z reguły kierowana do osób zamożnych i można nazwać ją usługą luksusową. Dlatego też osoba parająca się tym zawodem musi być profesjonalna, ale powinna również umieć zbudować odpowiednią atmosferę, by klient poczuł się komfortowo w jej towarzystwie i podczas wstępnego wywiadu. Ponadto stylista musi być cierpliwy i gotowy na długie poszukiwania odpowiedniego zapachu.

Bardzo ważne zatem (oprócz „wyszkolonego” nosa do rozróżnienia każdej nuty zapachowej i wrażliwego na wszelkie niuanse) są umiejętności interpersonalne. Stylista musi potrafić znaleźć wspólny język z każdym typem klienta i zrezygnować ze swoich indywidualnych upodobań, ponieważ to osoba, która do niego przychodzi i jego gust są najważniejsze. Stylista może sugerować, doradzać, ale nie narzucać swojego zdania. Ważne jest, by stylista zapachów był dobrym słuchaczem i potrafił wyłuskać podczas rozmowy to, co istotne podczas komponowania perfum.

Ponadto dobry stylista musi wykazywać się doskonałą znajomością perfum zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Musi rozpoznawać wszelkie nuty i dobrze, jeśli ma na swoim koncie jakieś osiągnięcia z zakresu kosmetyki czy perfumerii.

>>> Przeczytaj również: W jaki sposób firmy inwigilują pracowników pod kątem tego, czy szukają nowej pracy

Czym jeszcze może zajmować się stylista zapachowy?

Styliści zapachowi często też zajmują się kreowaniem zapachów kojarzonych z poszczególnymi markami. Na pewno znacie kilka butików, które od razu kojarzą Wam się z daną nutą. Styliści kreują zapachowy wizerunek marki, aby podnieść sprzedaż. Ich zadaniem jest, by zapach był spójny z filozofią marki i miło kojarzył się klientom, by ci lubili przebywać w danym sklepie i chętnie do niego wracać.

Zarobki

Zawód ten jest jeszcze mało znany w Polsce, nie ma też szkół, które kształciłyby w tym zakresie. Jednak trend na wszystko co indywidualne i stworzone dla jednej, jedynej osoby rośnie w siłę, dlatego profesja ta może niedługo spopularyzować się także u nas. Za granicą początkujący styliści zapachów zarabiają 50-100 dolarów za godzinę, natomiast w naszym kraju te zarobki wahają się pomiędzy 50-100 zł. Bardziej doświadczeni wyceniają swoje usługi na 200-300 zł. Najwięcej stylistów zapachów jest w Azji: Japonii i Chinach. Tam też zarabiają oni najwięcej, ponieważ ich godzinna stawka sięga (w przeliczeniu na złotówki) 5000 zł.

Tagi

Perfumy

Newsletter

FASHION BIZNES