REKLAMA

Dlaczego słynne tenisówki adidasa noszą nazwę Stan Smith?

REKLAMA

Z pewnością wszyscy słyszeli o Adidas Stan Smith, jednak niewielu wie, że nazwa obuwia znanej marki nie jest przypadkowa. Aby zrozumieć sukces tych kultowych butów należy spojrzeć w przeszłość i dostrzec ludzi, którzy za nimi stoją. Mowa o Stanie Smithie – amerykańskim tenisiście, którego legenda urosła do miana narodowego bohatera, a po współpracy z Adidasem stał się również ikoną mody i kultury.

Wszystko zaczęło się w 1964 roku. Oryginalnie buty Stan Smith były na samym początku butami tenisowymi opracowanymi dla francuskiego tenisisty Roberta Hailleta w połowie lat 60. i nosiły nazwę Adidas Robert Haillet. Na początku lat 70., kiedy to Stan Smith, słynny amerykański tenisista w 1971 roku zaczął je nosić wygrywając w nich US Open, a w 1972 roku Wimbledon, Adidas zainteresował się sportowcem. Stan Smith był gwiazdą, jednak ikoną stał się po propozycji Adidasa, aby nosił i promował pierwsze w historii skórzane sportowe buty. Smith spotkał we francuskim klubie założyciela Adidasa, Horsta Dasslera, który przedstawił mu propozycję noszenia nowych butów oraz wizję, z jaką Adidas ma zamiar wkroczyć na amerykański rynek. W tym czasie Robert Haillet przechodził na emeryturę, więc Smith był oczywistym wyborem marki. Nowe buty były wytrzymalsze, podeszwy pozwalały na lepszą trakcję na boisku oraz posiadały usztywnienie na ścięgna Achillesa. Podobizna Smitha zdobiła buty już od 1973 roku, co wprowadzało konsumentów w konsternację zważywszy na to, że nadal nazywały się Haillet. W 1978 roku rozwiano wszelkie wątpliwości, a buty oficjalnie nazwano Adidas Stan Smith.

1972: Wimbledon Men's Singles'' Final. Stan Smith Fot. Allsport Hulton/Archive
1972: Wimbledon Men’s Singles” Final. Stan Smith Fot. Allsport Hulton/Archive

Po wielu latach moje buty stały się nie tylko produktem, ale wyrazem pewnego stylu życia. Myślę, że to dobry przykład czegoś prostego, klasycznego, pasującego do wszystkiego, ale mającego swoją odrębną osobowość – powiedział Stan Smith w 2011 roku magazynowi “Dime”.

Gisle Bundchen dla Vogue
Gisle Bundchen dla Vogue

Jak zauważył Dennis Green z “Business Insider”, rosnąca popularność butów Adidas Stan Smith jest zaskakująca, biorąc pod uwagę niską sprzedaż tego typu obuwia w poprzednich latach. Nie dziwi więc fakt, iż po krótkiej przerwie znowu zaczęto ich produkcję. Wielki come back butów w 2014 roku uświetniła głośna kampania w social mediach, bo na językach obuwia pojawiły się twarze takich celebrytów jak Ellen Degeneres. Kampania dała świetne rezultaty, a burza wokół Adidas Stan Smith trwała. Supermodelka Gisele Bündchen nosiła je na okładce “Vogue’a”, pojawiły się również na wybiegu Alexandra Wanga. Piosenkarz Pharell Williams wydał swoją własną linię ręcznie malowanych Stan Smithów, które sprzedały się w mgnieniu oka.

Jeden z najlepiej sprzedających się trendów wszech czasów nadal jest lubiany przez konsumentów, a jego powrót do łask był gorąco oczekiwany w branży. Historia Stana Smitha i jego butów pokazuje, że pewne trendy i ludzie nigdy nie odejdą w zapomnienie.

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES