Co się stało z ABOUT YOU na rynku polskim?

499
About You
@fashionunited

ABOUT YOU pojawiło się na polskim rynku w 2018 roku i podbiło serca rodzimego konsumenta świeżym spojrzeniem na modę, ofertą marek, które na innych na platformach wówczas były niedostępne, świetnym influencer marketingiem oraz promocjami. Mamy rok 2021 – czy ktoś pamięta jeszcze o ABOUT YOU? 

Marketplace z Hamburga wkroczył na rynek europejski w 2014 roku i momentalnie zyskał grono wiernej klienteli do tego stopnia, że w 2018 roku start up otrzymał status jednorożca. Trzy lata temu ABOUT YOU zawitał także do Polski.

O tym debiucie mówili wszyscy. Wydano około 35 mln złotych. I co? I ze słabym efektem. Co poszło nie tak w Polsce? 

Potencjał ABOUT YOU w strategii

Na pierwszy rzut oka strona ABOUT YOU ma wszystko, czego potrzebuje konsument: od dobrze rozwiniętej infrastruktury, przez spójne, estetyczne grafiki, po tak zwane Stories z influencerkami i ciekawą ofertą. Marketplace ma w swoim portfolio ponad 1000 marek, w tym duńskie i polskie, jak LOCAL HEROES czy Femi Stories, a także brandy niedostępne na innych platformach. ABOUT YOU jest obecne na 22 europejskich rynkach. Tylko w ubiegłym roku firma weszła do krajów nadbałtyckich oraz do Chorwacji i Słowenii. 

ABOUT YOU posiada ponadto własną markę EDITED, sprzedawaną na stronie internetowej o tej samej nazwie i to o niej jest obecnie głośniej aniżeli o ABOUT YOU. Estetyka & Other Stories czy Zary zarówno w samych kolekcjach jak i zdjęciach lookbookowych oraz kampaniach bardziej przemawia do młodego konsumenta – estety, który zwraca uwagę nawet na najmniejsze detale.

źródło: EDITED

Strategia biznesowa ABOUT YOU także wpisuje się w trendy e-commerce. Platforma wdrożyła cross-channelowe podejście marketingowe z aplikacją jako najważniejszym kanałem sprzedaży, generującym aż 75 proc. przychodów. Aplikacja dostępna jest na 22 rynkach, a jej głównymi celami jest dostarczanie inspiracyjnego contentu użytkownikom i spersonalizowanych ofert.

>>>Czytaj także: RAPORT: Najmłodsi konsumenci chcą powrotu do życia w realu

ABOUT YOU od samego początku postawiło na influencer marketing, który generuje przecież biznesom całkiem spore przychody. Ale właśnie, gdzie są influencerzy z naszego podwórka reklamujący ten całkiem ciekawy i wbrew pozorom innowacyjny e-commerce, który od 2017 roku oferuje własną licencjonowaną infrastrukturę (oprogramowanie dla sklepów internetowych) pod nazwą About You Cloud? Debiut na rynku z przysłowiową pompą, reklamy, kampanie i nagła… cisza? Nawet konto na Instagramie pozostaje bez komentarzy obserwatorów.

Obok influencer marketingu ABOUT YOU fokusuje się też od dawna na trendzie personalizacji. Sklep internetowy oraz aplikacja generują dopasowane do Klienta sugestie produktów na podstawie historii zakupowej, polubionych marek, grup produktowych oraz prawdopodobieństwa zakupu osób o podobnych profilach (tzw. profilowanie behawioralne). Co ciekawe, to nie Zalando, a ABOUT YOU opisano w 2017 roku jako posiadające przewagę technologiczną w zakresie personalizacji. 

Marka zdobyła także nagrody w trzech konkursach; Mydealz Retailer Awards 2019: Top 3 Fashion & Beauty; INTERNET WORLD BUSINESS Shop-Awards 2017 & 2018 (pierwsze miejsce w kategorii Online Pure Player); Retail Technology Awards Europe 2017 (pierwsze miejsce w kategorii Best Customer Experience).

źródło: ABOUT YOU

Polska problematycznym rynkiem?

Dlaczego jednak w Polsce mało kto bierze już pod uwagę ABOUT YOU jako jednego z głównych graczy rynkowych? Polacy ufają rodzimym biznesom, czego doskonałym przykładem jest sukces Allegro, Answear, CCC, eobuwie.pl, Modivo czy Domodi. Oprócz tego uwielbiamy Zalando i Vinted, a także zakupy bezpośrednio u marek. ABOUT YOU wydaje się być zatem niekoniecznie atrakcyjne dla polskiego konsumenta i – tym samym – dla platformy, chociaż partnerami firmy są Domodi, Allani i Ceneo.

Zapytaliśmy ABOUT YOU o stopień atrakcyjności polskiego rynku. – Nadal uważamy, że polski rynek jest bardzo atrakcyjny. Niemniej jednak Polska ma bardzo konkurencyjne środowisko modowe. Ważnym jest, aby rozważyć, jakie strategiczne podejście przyjąć. W ABOUT YOU bardzo mocno koncentrujemy się na marketingu internetowym, mamy z nim bardzo dobre doświadczenia i jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatów – mówi Tanita Jasieniecka, E-commerce Manager International Markets.

Czy rzeczywiście kilkuprocentowy udział marketplace w polskim rynku to satysfakcjonujący wynik?

>>> Czytaj także: The Odder Side rusza na dalszy podbój Europy. Marka otwiera pierwszy butik w Amsterdamie