Większa sprzedaż, czyli po co sklepom visual merchandising – część II

REKLAMA

Witryny

Kiedy już całe wnętrze sklepowe jest idealnie zaaranżowane, wszystkie produkty starannie poukładane i oznaczone, w powietrzu unoszą się miłe dla ucha dźwięki i subtelny zapach, nadchodzi czas, aby te wszystkie starania docenili klienci. W tej kwestii najważniejszą rolę odgrywają witryny. To one stanowią wizytówkę sklepu i w ciągu kilku sekund mogą „porwać” klienta do środka albo zniechęcić do zakupów w danym miejscu.

W przypadku tworzenia witryn, visual merchandiser musi wykazać się wieloma cechami, od których zależy efektywność jego dzieła. Będąc odpowiedzialnym za aranżację wystawy sklepowej, dekorator musi nie tylko stworzyć witrynę zgodną z profilem klienta marki, ale także wziąć pod uwagę szereg innych istotnych czynników, jak np. bieżące trendy, polityka firmy, określony budżet, format sklepu, cechy produktu, a wszystko to zazwyczaj pod presją czasu.

Dobry merchandiser to taki, który interesuje się nie tylko modą, ale też tendencjami w designie i sztuce, interpretuje trendy i inspiracje, a praca w grupie i pod presją czasu nie sprawia mu problemu, choć to i tak tylko kilka z cech wyróżniających dekoratora z krwi i kości. Trudność pracy projektanta witryny w dużej mierze polega na tym, że musi on stworzyć kompozycję, która w kilka sekund zrobi wrażenie na przechodzących obok niej osobach. Dobra witryna ma za zadanie nie tylko zwrócić uwagę potencjalnego klienta, ale też tak wyeksponować produkt, aby chciało się natychmiast wejść do sklepu i obejrzeć go z bliska.

Wzbudzenie ciekawości klienta to najważniejszy etap „pracy” witryny. Jeśli chodzi o tematykę aranżacji sklepowych wystaw, najczęściej spotykamy kompozycje prezentujące produkty na dany sezon, świąteczne lub wyprzedażowe. Zdarza się także, że witryny odwołują się do bieżących wydarzeń kulturalnych czy sportowych. Czas między zmianami witryn powinien z reguły trwać dwa tygodnie, choć często w wielu sklepach to bardzo indywidualna kwestia.

Projektowanie witryn czasem bywa bardzo zmienną dziedziną, jak pogoda – dosłownie! W planowaniu ekspozycji towarów kluczowe jest to, jaka pogoda panuje za oknem, bo ta z kolei wpływa na potrzeby klientów. To dlatego, kiedy wyjeżdżamy zimą do ciepłych krajów, trudno będzie nam znaleźć sklep, który miałby duży wybór strojów kąpielowych, co w lecie byłoby nie do pomyślenia. To samo dotyczy wprowadzania do sklepów odzieży jesienno-zimowej za wcześnie – jeśli akurat w danym roku lato nie chce szybko odejść, ciepłe płaszcze będą wisiały nietknięte na wieszakach.

Topshop, Fot. Retoxmagazine.com
Topshop, Fot. Retoxmagazine.com

Za każdym naszym ruchem w sklepie stoi człowiek, który zaprojektował tę przestrzeń tak, abyśmy czuli się w niej komfortowo. Meble, na których wyeksponowane są produkty, dekoracje, oświetlenie, przymierzalnie i wszystkie strefy, a także witryny zostały zaaranżowane w taki sposób, żeby zachęcić klienta do wejścia do sklepu i umożliwić mu wygodne zakupy. Są one obecnie doświadczeniem angażującym większość ludzkich zmysłów. To także pewnego rodzaju wymiana – klienci dostają produkty w odpowiedniej oprawie, a sklep – pewność, że nabywcy nie tylko wyjdą z niego zadowoleni, ale też do niego wrócą – i to nie raz.

Autor: Magda Trojan

Newsletter

FASHION BIZNES