noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
OTCF

“Rok 2023 traktujemy z dużą dozą ostrożności”. O założeniach na najbliższe miesiące opowiadają przedstawiciele OTCF S.A.

REKLAMA
noSlotData

2022 rok to bez wątpienia niezwykle wymagający czas, pełen nieoczekiwanych momentów w postaci galopującej inflacji czy wybuchu wojny w Ukrainie. Czy sportowy duch marki 4F pomógł w walce z kolejnymi trudnościami? O najważniejszych wnioskach minionego roku, innowacyjnych projektach oraz planach na przyszłość opowiadają Justyna Tomczyk i Artur Ciupka – członkowie zarządu OTCF S.A. oraz Magdalena Warchoł, Dyrektor Marketingu OTCF S.A.

2022 rok w kilku słowach to…

Justyna Tomczyk, Członkini Zarządu OTCF S.A.: Igrzyska Olimpijskie w Pekinie, podczas których w strojach 4F wystąpiło 8 Komitetów Olimpijskich, przewrót makroekonomiczny na świecie i ciągła zmiana realiów biznesowych. Chyba nie ma branży, na którą nie wpłynęłaby sytuacja za naszą wschodnią granicą i wynikające z niej turbulencje na rynku surowców produkcyjnych czy zmiany kursów walut. Już w pierwszym kwartale roku stanęliśmy przed koniecznością odnalezienia się w sytuacji ciągłej niepewności i adaptacji naszego biznesu do zmieniających się warunków gospodarczych. Jako producent odzieży każdego dnia musieliśmy dostosowywać nasze plany budżetowe i politykę kosztową do aktualnej sytuacji i rokowań rynkowych. Jednak kierując się naszym sportowym DNA, każde wyzwanie wywoływało także pozytywną adrenalinę związaną z ciągłym pokonywaniem barier. Po raz kolejny przekonaliśmy się, jak wiele możemy osiągnąć działając zespołowo. Zdecydowanie zacieśniliśmy relacje biznesowe i pracownicze.

Artur Ciupka, Członek Zarządu OTCF S.A.: Rok 2022 sam w sobie był jednym z największych wyzwań strategicznych, z jakimi przyszło się mierzyć przedsiębiorcom. Doświadczyliśmy (i wciąż doświadczamy) kumulacji nowych zjawisk, takich jak skokowo rosnąca inflacja, wojna w Ukrainie, rozchwiane kursy walutowe, utrudnione łańcuchy dostaw czy wzrastające koszty produkcji.  Należało zweryfikować długoterminowe plany i wraz z zespołami elastycznie wspierać się we wszystkich trudnych momentach spowodowanych przez czynniki, których nie byliśmy w stanie zaplanować.

OTCF

Z jakiej kampanii/akcji, zrealizowanej przez Was w tym roku, jesteście najbardziej dumni? 

Magdalena Warchoł, Dyrektor Marketingu OTCF S.A.: Szczególnie ważna jest dla nas kampania zimowa 2022/2023 “Winter Manifest”. Poprzez zimowy manifest chcemy pokazać, że mroźna pora roku może być fajna nie tylko wtedy, kiedy uprawiamy sporty zimowe. To od nas zależy, jak spędzimy ten sezon – niezależnie od tego, czy wolimy wypady w góry, spacery, lepienie bałwana czy długie wieczory z planszówkami. Życie to ciągła zmiana i tylko od nas zależy, jak będzie wyglądać. Przeżywamy przygody na własnych zasadach pamiętając, że najważniejsze jest budowanie relacji i radość z bycia sobą. Sami kształtujemy naszą rzeczywistość, manifestujemy wolność i cieszymy się chwilą.

OTCF

Najważniejsze wyzwania strategiczne 2022 roku

Justyna Tomczyk: W 2022 roku stanęliśmy przed koniecznością reorganizacji procesów w całej firmie. Nowa rzeczywistość gospodarcza zmusiła nas do ciągłych optymalizacji m.in. w obszarze zakupów, produkcji czy kampanii marketingowych. Długofalowe strategie szybko traciły na znaczeniu, liczyła się kreatywność i sprawność działania tu i teraz. Między innymi dlatego postawiliśmy na rozwój kompetencji i zaproponowaliśmy pracownikom nowe cykle szkoleń, które mają na celu transformację w kierunku organizacji zwinnej. Stawiliśmy czoło licznym wyzwaniom i podjęliśmy wiele trudnych decyzji. Jednak jak zawsze, z każdego trudniejszego momentu staraliśmy się wyciągać wnioski i wychodzić jeszcze silniejsi.

Najważniejsza lekcja, jaką wynieśliście z 2022 roku

Justyna Tomczyk: Przekonaliśmy się, jak ważny jest ciągły rozwój i doskonalenie. Kluczowymi wartościami okazały się elastyczność i gotowość do zmian. Nie mniej ważne było zachowanie spokoju i pokory w momentach chaosu i niepewności. Jedyne, co jest pewne to zmiana, dlatego wygrywają ci, którzy mają wiarę, możliwości i odwagę do szybkiej adaptacji biznesu do nowych warunków i dokonywania transformacji.

Artur Ciupka: Biznesowa pokora oraz nastawienie w duchu #neverstop. Po dwóch latach naznaczonych pandemią, rok 2022 miał być właśnie tym, w którym biznes wróci na przewidywalne tory i znów naznaczony będzie szybkim rozwojem i skokowym wzrostem. A stało się inaczej. Przyjęliśmy to z pokorą. Rozwój dostosowaliśmy do realiów dnia bieżącego, a skokowy wzrost zastąpiliśmy dużą czujnością dla rentowości naszego biznesu i organizacji. Do tych elementów dołączyliśmy również slogan #neverstop, by pomimo wielu nowych trudności nigdy się nie zatrzymać. Tylko od nas zależało bowiem czy nieaktualny już plan A zastąpimy nowym, bardziej adekwatnym do sytuacji planem B, C itd.

Jakie tematy społeczne były dla Was istotne i jak przełożyło się to na Wasze działania?

Justyna Tomczyk: Jednym z najważniejszych momentów minionego roku była inauguracja strategii 4F Change. Wprowadzenie w życie praktycznych rozwiązań na rzecz gospodarki obiegu cyrkularnego to zdecydowanie ambitne przedsięwzięcie, którym rzuciliśmy wyzwanie całej branży odzieżowej. 4F Change obejmuje szereg większych i mniejszych projektów, których wspólny celem jest ograniczenie negatywnego wpływu produkcji odzieży na środowisko. Wśród kluczowych inicjatyw zrealizowanych w duchu ESG możemy wyróżnić m.in. współpracę z Tatrzańskim Parkiem Narodowym i wsparcie programu Wolontariatu dla Tatr. Akcja miała szeroki wymiar edukacyjny – nasi pracownicy mieli okazję m.in. uczestniczyć w webinarach z przewodnikami tatrzańskimi i zaangażować się w sprzątanie górskich szlaków. Nie mniej ważne było dla nas także partnerstwo z Operacją Czysta Rzeka, w ramach którego wsparliśmy produktowo sztab operacyjny OCR i wzięliśmy udział w sprzątaniu koryta rzeki Serafa w Wieliczce.

Nie zabrakło także licznych inicjatyw wewnętrznych skierowanych do naszych pracowników. Zorganizowaliśmy m.in. trzy edycje „Change Weeków”, czyli serii tygodniowych webinarów i warsztatów o szeroko rozumianej tematyce ESG, w których wzięło udział ponad 2000 osób. W niepewnym czasie postawiliśmy też na wsparcie kondycji psychicznej naszych pracowników, włączając do pakietu benefitów pracowniczych dostęp do platformy Mindgram.

Swoją misję wspierania najbardziej potrzebujących kontynuowała Fundacja 4F Pomaga. W ramach sprawnej organizacji działań pomocowych po wybuchu wojny przekazaliśmy w sumie ponad pół miliona złotych na pomoc Ukrainie, zorganizowaliśmy zajęcia sportowe dla ukraińskich dzieci i udzieliliśmy pomocy rzeczowej. Fundacja realizowała także programy promocji sportu wśród dzieci i młodzieży. Dzięki sprzedaży kartek świątecznych w ramach akcji „Sportowe marzenia”, podopieczni domów dziecka wyjechali na wymarzone ferie zimowe. Z kolei w ramach drugiej edycji konkursu „W zasięgu sportu” wybudowaliśmy kolejne nowoczesne i wielofunkcyjne boisko szkolne – tym razem w Publicznej Szkole Podstawowej w Kuniowie w woj. opolskim.

Jakie są Wasze plany i założenia na 2023 rok? 

Justyna Tomczyk: Jednym z naszych priorytetów na 2023 rok jest ciągła praca nad wzmocnieniem efektywności procesów, które mają wspierać produktywność całej organizacji. Mamy globalne ambicje, dlatego zamierzamy kontynuować dynamiczną ekspansję zagraniczną marki 4F, która dziś obecna jest w 42 krajach świata. Skupimy się także na rozwoju naszej drugiej flagowej marki odzieżowej Outhorn, skierowanej do młodych ludzi pełnych pasji. O ile pozwolą na to okoliczności ekonomiczne, będziemy dążyć do zachowania większej niż w tym roku stabilizacji na różnych płaszczyznach biznesu.

Artur Ciupka: Rok 2023 traktujemy z dużą dozą ostrożności. Obecnie nadal znajdujemy się w fazie bardzo dużej niepewności na rynku i na świecie. W oparciu o te przesłanki, kolejne miesiące chcemy wykorzystać na rozwój naszych marek i rozwój wewnętrzny organizacji – skrócenie procesów, uproszczenie procedur i kwestionowanie status quo, gdy sytuacja tego wymaga. Jako wyłączny dystrybutor Under Armour w Polsce otworzymy kilka nowych lokalizacji tej marki, zwiększając rozpoznawalność i zasięg dystrybucji. Wszystkie te działania łączymy pod parasolem dbałości o rentowność organizacji oraz zbierania energii na kolejne skokowe wzrosty w następnych latach.

Przeczytaj również: 4F uruchamia w sklepach strefy Wear_fair. W planach ubraniomaty i wypożyczalnia odzieży sportowej

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES