REKLAMA

Career Monday: Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie w nowej pracy?

REKLAMA

Pierwszy dzień w nowej pracy to spore wyzwanie. Chcemy zaprezentować się jak najlepiej, pokazać swoje mocne strony i nawiązać pierwsze pozytywne kontakty. Duża dawka stresu, która towarzyszy temu zdarzeniu, często może pokrzyżować nam plany. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego warto wcześniej przygotować dokładną strategię działania. Jak dobrze wypaść pierwszego dnia w nowej pracy?

Bądź punktualny i przygotowany

Przybycie do pracy na czas jest pierwszym elementem dobrego wrażenia. Spóźnienia nigdy nie są mile widziane, a w szczególności nie powinny pojawić się na samym początku kariery w nowej firmie. Niezależnie od tego, jak uzasadnione będzie spóźnienie, przełożony czy współpracownicy poczują się nieszanowani. Dlatego zaplanuj poranek w taki sposób, aby dotrzeć na miejsce 10 minut przed umówioną godziną. W taki sposób unikniesz niepotrzebnego stresu i będziesz mieć pewność, że się nie spóźnisz.

Warto pamiętać, że także zbyt wczesne przybycie do pracy może zostać źle odebrane. Jeśli pojawisz się pod drzwiami przełożonego ponad 30 minut przed umówionym spotkaniem, może on poczuć się pospieszany. Takich sytuacji lepiej uniknąć, planując z wyprzedzeniem godzinę przybycia.

Dodatkowo przygotuj wszystko, co będzie Ci niezbędne pierwszego dnia. Być może musisz dostarczyć konkretne dokumenty – weź je ze sobą. Nie zapomnij o długopisie i notatniku. Będziesz musiał gdzieś zapisać wszystkie nowe informacje, a pierwszego dnia pojawi się ich sporo.

Dopracuj pierwsze spotkania

Mowa ciała i kontakt wzrokowy to bardzo elementy budujące pierwsze wrażenie. Poznając nowych współpracowników pamiętaj, aby Twoja postawa była otwarta, a plecy wyprostowane. Gdy to zrobisz, sam nabierzesz pewności siebie. Jak potwierdzają badania, nie tylko nasze emocje wpływają na nasze ciało, ale również nasze ciało może wpływać na emocje.

W rozmowie z nowo poznanymi współpracownikami zadbaj także o szczery uśmiech. Badacze z Uniwersytetu w Kalifornii twierdzą, że uśmiech wspomaga tworzenie więzi – lubimy przebywać w towarzystwie osób pogodnych. Nie zapomnij również o kontakcie wzrokowym z rozmówcą. Patrzenie w oczy podczas konwersacji świadczy o naszej pewności siebie.

Przygotuj powitalne przemówienie

Choć może brzmieć to dla Ciebie przerażające, zawsze lepiej mieć w zanadrzu przygotowane przemówienie powitalne. Nie martw się na zapas, być może nie będzie potrzeby, aby je wykorzystać. Mimo wszystko, na pewno spotkasz się z pytaniami nowych współpracowników, którzy będą ciekawi nowej twarzy. Zamiast spontanicznie opowiadać nieskładne zdania na swój temat na miejscu, przygotuj się dzień wcześniej.

Co możesz o sobie powiedzieć? Najlepiej kilka konkretnych faktów. Nie chodzi o długi monolog na temat swoich osiągnięć czy autobiografię. Przygotuj parę faktów: gdzie wcześniej pracowałeś, jakie masz doświadczenie, co będziesz robił na nowym stanowisku, jakie są Twoje zainteresowania. Warto na koniec abyś dodał, iż cieszysz się z nowej pozycji i jesteś podekscytowany na współpracę z zespołem.

Bądź zaangażowany i profesjonalny

Pierwszego dnia nowej pracy odłóż na bok wszystkie prywatne sprawy i rozpraszacze. Zapomnij o rozmowach przez telefon, odpisywaniu na wiadomości na Facebooku, komentarze na Instagramie czy czytanie ulubionego bloga. Masz być w pełni skupiony i zaangażowany w nowe wyzwania. Nawet jeśli pierwszego dnia nie ma ich zbyt wiele, bo przełożony daje Ci czas na wdrożenie się, możesz pokazać się z dobrej strony.

Nie czekaj, aż się Tobą zajmie i zleci zadania. Zaoferuj swoją pomoc innym lub zaproponuj, co możesz zrobić. Zadawaj pytania, a pokażesz, że jesteś zaangażowany w działalność firmy już od samego początku. Uważnie słuchaj odpowiedzi i notuj najważniejsze informacje. Pierwszego dnia spróbuj dowiedzieć się jak najwięcej o funkcjonowaniu firmy i zasadach, jakie w niej obowiązują. Druga taka okazja może się nie powtórzyć.

>>> Przeczytaj również: Stereotypy w pracy – jak z nimi walczyć? “Wciąż pokutuje przekonanie, że kobieta nie umie zarządzać firmą”.

REKLAMA
REKLAMA
Tagi

kariera

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES