REKLAMA
Już połowa przebadanych przedsiębiorców potwierdziła korzystanie ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednej aplikacji biznesowej. W 2017 roku takiej odpowiedzi udzieliło jedynie 20 proc. respondentów, wynika z raportu Mastercards Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji. Jaki wpływ AI wywrze na naszej branży sprzedażowej? Sprawdziliśmy!

Jak sztuczna inteligencja zmieni handel? [raport]

REKLAMA
REKLAMA

Już połowa przebadanych przedsiębiorców potwierdziła korzystanie ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednej aplikacji biznesowej. W 2017 roku takiej odpowiedzi udzieliło jedynie 20 proc. respondentów, wynika z raportu Mastercards Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji. Jaki wpływ AI wywrze na naszej branży? Sprawdziliśmy!

Przeczytaj również: Rynek mody w Polsce w 2024 [prognoza]

Biznes w świecie sztucznej inteligencji

Nikt nie ma stuprocentowej pewności co do kierunku, w którym zmierzamy. Pojawiają się nowe trendy. Zmieniane są strategie. Nieprzewidziane sytuacje wpływają na zachowania konsumentów. Jedno jest jednak wiadome i zauważalne. Wspólnym mianownikiem większości transformacji jest technologia.

Zgodnie z informacjami opublikowanymi w raporcie przygotowanym przez Mastercard, w ciągu najbliższych lat generatywna AI umożliwi rozwój nowych funkcji w różnych obszarach. Zarówno tych biznesowych, jak i dotyczących indywidualnej obsługi klienta. Ta gałąź nabiera rozpędu. W 2021 roku globalny rynek sztucznej inteligencji wart był 60 mld USD. Z wyliczeń udostępnionych za pośrednictwem omawianego raportu wynika, że do 2028 roku jego wartość przekroczy 420 mld USD. To jednak nie wszystko. Zauważmy, że już na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencje wzrosły 13-krotnie. Co stoi za tak dużym sukcesem AI?

Możliwości sztucznej inteligencji są niemal nieskończone. To duża szansa dla firm, ale zarazem duże wyzwanie. Przedsiębiorcy już teraz zastanawiają się, jak włączyć tę szybko rozwijającą się technologię w swój biznes. Chcąc zwiększyć konkurencyjność i efektywność swoich firm. W Mastercard myślimy o sztucznej inteligencji jak o elektryczności. Napędza nasze społeczeństwo i stymuluje postęp. Używamy jej wszędzie, gdzie możemy. Inwestujemy zarówno w ludzi, jak i technologią, aby wspierać rozwój sztucznej inteligencji – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Przeczytaj również: Sklepy przyszłości. 5 marek, których butiki kształtują trendy w branży

Sztuczna inteligencja w handlu

Możliwości do przyszłego wykorzystania AI w handlu zdają się być nieograniczone. Wystarczy spojrzeć na ich obecny wachlarz. Już przy dziś znanych nam narzędziach jest on ogromny. A podkreślmy. Segment ten rozwija się stale i dynamicznie, wciąż poprawiając doświadczenia zakupowe konsumentów. Bywają jednak momenty, w których mnogość sklepów i dostępnych w nich towarów zaczyna być przytłaczająca…

I tu zdaniem ekspertów z Mastercard pojawia się ogromna przestrzeń do zagospodarowania przez sztuczną inteligencję. Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym mamy dostęp do wirtualnego eksperta do spraw zakupów, który ułatwia nam wszystkie wybory. Skanuje oferty sklepów, podsuwa produkty spełniające nasze potrzeby, eliminuje te ze złymi recenzjami lub ze zbyt wysoką ceną, poszukuje odpowiednich rozmiarów i na koniec wskazuje najbardziej opłacalne opcje, spełniające wszystkie wskazane przez nas kryteria!

Taką przyszłość widzą analitycy z Mastercard. Tak ich zdaniem w przyszłości pomagać będzie nam AI. Dzięki nowej technologii znalezienie idealnego produktu i zrobienie satysfakcjonujących zakupów ma zajmować jedynie kilka minut. Co więcej, sprzedawcy również skorzystają. Im sztuczna inteligencja pomóc ma w optymalizacji opisów towarów. Dzięki rozwojowi nowych technologii zakupy w e-commerce zmienić mają się z czasochłonnego przeszukiwania zasobów Internetu w inteligentne, przyjemne i spersonalizowane doświadczenie.

Pexels

Przeczytaj również: Tak rysuje się przyszłość polskiej mody. Wspaniałe kolekcje z pokazu dyplomowego MSKPU

AI w świetle prawa

W raporcie przygotowanym przez ekspertów z Mastercard znajdziemy również informacje dotyczące bieżącej sytuacji prawnej. Sztuczna inteligencja jest bowiem wyzwaniem zarówno dla ustawodawców, jak i organów regulacyjnych. Analitycy zwracają uwagę, by na bieżąco dostosowywać przepisy do pojawiających się rozwiązań. Mając przy tym na uwadze takie kwestie, jak zachowanie odpowiedzialności, przeciwdziałanie wykluczeniu, uczciwość, zastosowanie najlepszych dostępnych mechanizmów zabezpieczeń i ochrony prywatności, a także nacisk na innowacyjność rozwiązań oraz ich pozytywny wpływ na społeczeństwo.

Przeczytaj również: Moda uliczna na jesień 2023. Co już masz w szafie?

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES