ChatBot GPT

Jak branża mody może wykorzystać ChatBota GPT?

REKLAMA

Czy ChatBot GPT jest w stanie zastąpić człowieka na profesjonalnym stanowisku? I jak ma się do kreatywnych zawodów, m.in. w modzie?

Autor: Wojciech Szczot

ChatBot GPT to nowe, rewolucyjne narzędzie opracowane przez firmę OpenAI, które umożliwia wygenerowanie tekstu na podstawie danych wejściowych (czyli tych dostępnych w całym internecie) w mniej niż 5 minut. W zawrotnym tempie ChatBot GPT zyskał więc olbrzymie zainteresowanie użytkowników pragnących „nieco” przyśpieszyć codzienną pracę. Okazuje się też, że narzędzie to ma szczególne znaczenie dla branży mody, która wypatruje w nim wielu możliwości.

Czym jest ChatBot GPT?

ChatBoty GPT to nic innego jak zbudowany na przyjaznym dla użytkownika interfejsie chat, przeznaczony do symulacji ludzkiej rozmowy. To co go wyróżnia to niezwykła wszechstronność oraz możliwości, które wykraczają daleko poza naśladowanie ludzkiego dialogu. W branży modowej ChatGPT może być wykorzystywany do zrozumienia potrzeb i preferencji klientów, sprawdzając ich wcześniejsze interakcje z marką i polecając produkty lub usługi, które są zgodne z ich zainteresowaniami.

Wirtualny Asystent Stylizacji

ChatGPT jest w stanie już teraz pracować jako wirtualny odpowiednik rzeczywistych stanowisk, związanych z branżą mody i pracą bezpośrednio z klientem. Jednym z nich jest Wirtualny Asystent Stylizacji czyli nic innego jak internetowy stylista lub personal shopper. W tym kontekście ChatBot może pomóc markom w zapewnieniu bardziej spersonalizowanej i angażującej obsługi klienta, co prowadzi do zwiększenia lojalności konsumentów, a w konsekwencji większej sprzedaży. Marka modowa może użyć ChatGPT do stworzenia wirtualnego asystenta stylizacji, który może rozmawiać z klientami. Wirtualna asystentka może zapytać klientów o ich preferencje, typ sylwetki, a następnie zaproponować szereg opcji, które są spersonalizowane pod potrzeby klienta. Asystent może również udzielić wskazówek dotyczących stylizacji, np. jakie buty lub dodatki będą pasować do stroju.

Wirtualny Asystent Zakupów

ChatBot GPT może też służyć sklepom internetowym jako niezbędny wirtualny sprzedawca i doradca. Wirtualny asystent może przedstawiać rekomendacje na podstawie wcześniejszych zakupów lub historii przeglądania przez klienta, dzięki czemu doświadczenie jest jeszcze bardziej spersonalizowane. Na przykład, jeśli klient wcześniej kupił parę dżinsów danej marki, chatbot może zasugerować inne style dżinsów, które są podobne pod względem kroju lub sprania. Na tym rola ChatuGPT się jednak nie kończy. Jeśli klient zdecyduje się na zakup, chatbot może przeprowadzić go przez proces płatności, dostarczając informacji o wysyłce i zasadach zwrotów oraz odpowiadając na wszelkie pytania. 

Wirtualny Asystent ds. etycznej mody

ChatGPT jak się okazuje, jest w stanie również dołożyć cegiełkę do promocji mody zrównoważonej, zachęcając klientów do dokonywania bardziej przemyślanych i etycznych wyborów zakupowych. ChatBot jest w stanie w krótkim czasie dostarczyć konsumentom niezbędnych informacji na temat zrównoważonych atrybutów różnych tkanin, procesów produkcyjnych i łańcuchów dostaw. Może również udzielać wskazówek, jak dbać o ubrania, aby przedłużyć ich żywotność.

Zarządzanie łańcuchem dostaw

Ostatnio pisaliśmy w kontekście sztucznej inteligencji i jej wpływie na branże mody o istotnej roli, jaką pełni dziś łańcuch dostaw dla biznesu modowego. Także ChatBot GPT ma w tym kontekście wiele pomysłów – od przewidywania popytu, przez optymalizację poziomów zapasów, po odpowiednim dostosowaniu produkcji w zależności od wzorców pogodowych, trendów czy okazji. Dla firm sprzedających modę jest to istotne usprawnienie procesów, pozwalające na zmniejszenie liczby błędów i usprawnienie całej komunikacji w tym zakresie. 

Wirtualny projektant mody

ChatBoty mają też wielki potencjał w zakresie projektowaniu ubrań pod konkretne potrzeby i preferencje klienta. ChatBot może być w tym kontekście nie tylko wspomnianym wcześniej Wirtualnym Sprzedawcą i Asystentem Stylizacji, ale i kimś pomiędzy projektantem a wykonawcą. Dzięki odpowiedziom pozyskanym przez ChatBota od klientów, np. na stronie marki, ChatBot będzie mógł wygenerować wirtualny model 3D danego ubrania i przedstawić go następnie klientowi, tak, by on sam zdecydował, czy jest gotowy na zakup. W konsekwencji ChatBot jest w stanie spopularyzować bardziej indywidualną, inkluzywną modę.

Brzmi zachwycająco? O to jak ChatBot GPT rzeczywiście wpłynie na pracę w świecie mody i jakie są zagrożenia z nim związane pytamy Martynę Olszak-Bachorę, head of creative department & PR w marce Ania Kruk. 
Martyna Olszak-Bachora

FashionBiznes.pl: Chatbot GPT już teraz jest wielkim objawieniem i korzysta z niego coraz więcej osób. Czy dziennikarze i copywriterzy mogą się więc czuć zagrożeni?

Martynę Olszak-Bachora: Dziennikarze i copywriterzy posiadają zdolność do przetwarzania informacji i generowania treści, które oddziałują na ludzi w sposób, który wciąż nie jest możliwy dla sztucznej inteligencji. Człowiek może zinterpretować subtelności języka i kontekstu, których sztuczna inteligencja nie jest w stanie wyłapać. Istotnym jest jednak, by dziennikarze i copywriterzy zdawali sobie sprawę z postępującej automatyzacji, które będą miały coraz większy wpływ na branżę. Myślę, że powinniśmy rozwijać swoje umiejętności poprawnego wprowadzania haseł w promptach, by uzyskać dokładniejsze i bardziej precyzyjne odpowiedzi, jednocześnie zwiększając naszą skuteczność.

Czy Ty jako specjalistka od PR widzisz przestrzeń do wykorzystania Chatu GPT w swojej pracy?

Wykorzystanie czatu GPT w PR może pomóc w oszczędzaniu czasu i zasobów, zwiększeniu efektywności i automatyzacji niektórych zadań, a także w generowaniu nowych pomysłów i sposobów działania. Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystywanie go w personalizacji wiadomości, która odpowiada profilowi odbiorcy. GPT może pomóc w planowaniu kampanii PR poprzez generowanie pomysłów na tematy i tematykę treści, jak również sugestii dotyczących platform i kanałów dystrybucji.

Czy według Ciebie rzeczywiście sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić kreatywny i indywidualny umysł?

Chatboty mogą pomóc w wielu obszarach branży kreatywnej, ale nigdy nie zastąpią ludzkiej kreatywności, intuicji oraz tak istotnej, by tworzyć wielkie rzeczy, empatii. W wielu dziedzinach wciąż będą potrzebne indywidualne podejście i umiejętności człowieka. Myślę, że tymi najbardziej istotnymi będzie kreowanie trendów (które wymaga innowacyjnego myślenia i wyprzedzania rynku) oraz… budowania wizerunku marki, który jest wynikiem wieloletniej pracy nad unikalną koncepcją, wartościami, ideami i celami.

W jakich obszarach branży kreatywnej, w tym modowej, chatbot nie będzie w stanie wygrać z człowiekiem?

Myślę, że jeszcze długo w tych wszystkich, w których potrzebna będzie empatia i wrażliwość. Pierwsze co przychodzi mi do głowy to sztuka i temat wartości w sztuce. Chatboty mogą pomóc w generowaniu pomysłów i analizie danych, nie mają jednak zdolności do tworzenia oryginalnych dzieł sztuki. Kolejną gałęzią z pewnością jest doradztwo w stylizacji, które wymaga zrozumienia preferencji i stylu klientów oraz dopasowania do ich potrzeb. Zrozumienie ludzkich emocji jest kluczowe w personalizacji. Inny temat to stworzenie autentycznego doświadczenia, które wymaga wizji, zdolności tworzenia atmosfery i emocji.

Chatbot, czyli personalny asystent zawodowy. Co będzie dalej?

Musimy zacząć dopatrywać się szansy w wykorzystywaniu AI w codziennej pracy. Myślę, że jest to gałąź, która tylko będzie się rozwijać, a jej rola w naszej pracy będzie się zwiększać. Dzięki funkcjom automatyzacji chatboty będą pomagać firmom w oszczędzaniu czasu i zasobów oraz w zwiększaniu efektywności. Z pewnością zwiększy się skala wykorzystywania ich w obsłudze klientów, rekrutacjach czy wsparciu pracowników w codziennych zadaniach. Będą one również bardziej zaawansowane, z coraz większą zdolnością do analizowania danych. Obserwując jak szybko rozwijający się jest to segment jestem przekonana, że będą coraz bardziej personalizowane, co oznacza, że będą dostosowywać swoje odpowiedzi i zachowanie do potrzeb użytkowników. Z pewnością wzrosną także w kontekście częstszego korzystania z analizy danych, aby dostarczać bardziej spersonalizowanych sugestii i rekomendacji.

Zdjęcie główne: Fot. Kampania The Fabricant Adidas

Newsletter

FASHION BIZNES