REKLAMA

Czy Chatbot GPT zagraża branży mody? Zapytaliśmy o to ekspertkę i… samego Chatbota

REKLAMA
REKLAMA

Niedawno dostał pracę jako programista Google’a. Ani się obejrzymy, a stanie się pionierem w innych segmentach biznesu. Czy ChatGPT będzie zagrożeniem dla branży mody? Jak sam uważa, tak się nie stanie. A co na to ekspertka?

ChatBot GPT – czym jest?

GPT, czyli Generative Pre-trained Transformer, to model językowy opracowany przez firmę OpenAI, który umożliwia automatyczne generowanie tekstu na podstawie danych wejściowych. Model ten został wytrenowany na zbiorze danych sięgających ponad 8 milionów artykułów z Wikipedii, dzięki czemu posiada zaawansowaną zdolność do przewidywania słów i zdań.

Aby skorzystać z Chatbota GPT w celu generowania odpowiedzi na pytania lub rozmowy, można użyć interfejsu API dostarczanego najczęściej przez OpenAI. Oprócz tego możliwe jest posiłkowanie się gotowymi aplikacji takimi jak Replika, które umożliwiają komunikacje poprzez interfejs tekstowy. Aby porozumieć się GPT użytkownik nie musi mieć specjalistycznej wiedzy dotyczącej uczenia maszynowego.

Chatbot GPT i Kasia Gola, założycielka GeekGoesChic o branży mody

To, że chatbot ma ogromny potencjał wiemy nie od dzisiaj. Już dostał pracę jako programista, wycenianą na 183 000 dolarów rocznie. To oznacza, że osiągnął jedno z najwyższych stanowisk (L3) w strukturze Google’a. Zainteresowana jego tematem, zaczęłam się zastanawiać, co może wnieść do branży mody. Zastąpi projektantów i konstruktorów odzieży? A może wręcz przeciwnie stanie się pomocnikiem w trakcie codziennej pracy nad produkcją, sprzedażą i analizą? Na te i inne pytania odpowiedzieli mi Kasia Gola, założycielka GeekGoesChic i Chatbot GPT.

Jak Twoim zdaniem Chatbot GPT wpłynie na branżę mody w najbliższej przyszłości?

Kasia Gola: Branża modowa jest dość konserwatywna, więc nie sądzę, aby w najbliższym czasie ChatGPT bardzo mocno nią zatrząsł. Być może wpłynie na marketing online czy sposób brainstormingu. Midjourney, czy DALL-E – rozwiązania, które tworzą obrazy na podstawie tekstu, mogą mieć większy wpływ na codzienną pracę projektantów. Przykładowo, mogą one pomagać w procesie kreatywnym, inspirować, a kiedyś jest możliwe, że zastąpią ilustratorów.

Chatbot GPT: W najbliższej przyszłości ChatGPT może mieć pozytywny wpływ na branżę mody, wprowadzając automatyzację i ułatwiając interakcję z klientami. Ponadto może ulepszać interakcje z klientami, umożliwiać bardziej efektywne działania marketingowe i poprawiać doświadczenie klienta, co jest kluczowe dla sukcesu w branży mody.

Czy Chatboty mogą być realnym zagrożeniem dla branży kreatywnej?

Kasia Gola: Dla samej branży modowej chatboty nie stanowią żadnego zagrożenia. Mogą pomóc w brainstormingu, namieszać w marketingu e-commerce i obsłudze klienta – obszarach, w których automatyzacja i tak była nieunikniona.

Chatbot GPT: Chatboty nie są realnym zagrożeniem dla branży kreatywnej, ale mogą wprowadzać automatyzację i standaryzację w niektórych jej obszarach. Należy jednak pamiętać, że chatboty nie są w stanie zastąpić kreatywności, innowacyjności i umiejętności twórczych ludzi. Branża kreatywna opiera się na unikalnych pomysłach, indywidualnym stylu i emocjach, których chatboty nie są w stanie zastąpić. W rezultacie, branża kreatywna pozostanie ważnym sektorem gospodarki i dalszy rozwój tej branży będzie zależał od kreatywnych ludzi.

Powiedzmy, że mam własną markę modową. W jakim sektorze mojego biznesu może mnie wesprzeć Chatbot?

Kasia Gola: To rozwiązanie może pomóc w przewidywaniu nadchodzących trendów, analizie rynku, w pisaniu copy do kampanii brandingowych i marketingowych, opisów produktów, artykułów oraz blogów (choć jeśli chodzi o dwa ostatnie – ChatGPT jest jeszcze mocno niedojrzały). Naturalnym wykorzystaniem jest oczywiście obsługa klienta, w tej branży chatboty już od kilku lat torują sobie drogę. Nieoczywistym zastosowaniem w procesie kreatywnym jest research i wejście z takim chatem w dyskusję i brainstorming. Algorytmy mogą nam podrzucić sporo ciekawych pomysłów… jeśli tylko umiemy odpowiednio zapytać.

Tak jak wspomniałam, oprócz chatbotów, na rynku pojawiły się również generatory obrazów, jak Midjourney czy DALL-E (również od OpenAI), które mogą mieć wpływ na automatyzację procesu kreatywnego w markach modowych. Jeśli na branżę modową patrzeć jak na branżę kreatywną, tego typu rozwiązania mogą mieć na nią równie duży wpływ, co chaty.

A co ChatGPT myśli o swojej funkcji w świecie mody?

Według niego, może pomóc projektantom mody i markom modowym poprzez udzielanie informacji i odpowiedzi na pytania dotyczące różnych aspektów branży modowej. Jest w stanie udzielić informacji na temat nadchodzących trendów i prognoz na rynku mody. Ponadto może wesprzeć projektantów w wyborze materiałów i technik produkcji. Wpłynie też na marketing i sprzedaż, udzielając informacji na temat skutecznych strategii i narzędzi. Jak sam przyznaje pomoże też w dogłębnej analizie rynku. Ostatecznie, pewnie i bez zawahania mówi:

Dzięki tym informacjom projektanci mody i marki modowe będą mogli podejmować bardziej świadome i informowane decyzje, co przełoży się na sukces i rozwój ich działalności.

Przeczytaj również: Ekologiczne technologie, które kształtują zrównoważoną modę

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES