kolor roku 2023 według Instytutu Pantone

Instytut Pantone ogłosił kolor roku 2023. “Niecodzienny odcień na niecodzienne czasy”

Instytut Pantone co roku ogłasza barwę, w odcieniach której upłyną najbliższe miesiące. Tym razem wybór padł na bliską krewną karminu, karmazynowej czerwieni lub głębokiej maliny, czyli Viva Magenta 18-1750. Skąd taka decyzja?

Kolor roku Pantone

Instytut Pantone funkcjonuje już od 1986 roku. Wiadomo, że powstał jako część przedsiębiorstwa specjalizującego się w rozwiązaniach związanych z poligrafią i dostarczaniem systemów kolorystycznych. Wśród jego pracowników od początku znajdowali się fachowcy, którzy prognozowali trendy w świecie kolorów. Finalnie specjaliści postanowili ogłaszać barwę roku, co trwa od 1999 roku do dziś.

Czym się kierują przy wyborze? Otóż nie jest to przypadowa decyzja. Ogłoszenie koloru roku poprzedza wnikliwa analiza i obserwacja najnowszych tendencji pojawiających się nie tylko w dziedzinie designu, lecz także w popkulturze, modzie, sztuce czy lifestyle’u. Oprócz tego pod uwagę brane są bieżące wydarzenia społeczno-ekonomiczne. Jak pisze tygodnik “Przegląd”: “Kolor roku ma być pewnym symbolem, który odzwierciedla to, co dzieje się wokół nas. Nawiązuje także do aktualnych potrzeb współczesnego świata”.

Zobacz także: Jakie kolory będą modne w sezonie wiosna-lato 2023?

Viva Magneta hitem 2023 roku

Kolor roku 2023 ogłoszono podczas międzynarodowych targów sztuki w Art Basel w Miami 1 grudnia 2022 roku. Specjaliści poinformowali, że przyszły rok będzie należał do barwy Viva Magenta. Jak informuje Pantone: “To odcień zakorzeniony w naturze, wywodzący się z rodziny czerwieni i wyrażający nowy sygnał siły. Viva Magenta jest odważnym i nieustraszonym, pulsującym kolorem, którego żywiołowość promuje radosne i optymistyczne świętowanie, pisząc nową narrację”. Chociaż tak żywy kolor mógł być postrzegany jako onieśmielający w poprzednich latach, Pantone zapewnia, że ​​konsumenci są bardziej niż kiedykolwiek gotowi na to, aby zacząć korzystać z pełnych możliwości barw. Leatrice Eiseman wyjaśniła “Architectural Digest”, że Pantone od lat prowadzi badania i według nich właśnie teraz ludzie osiągnęli punkt, w którym są nieco odważniejsi, jeśli chodzi o użycie odrobiny koloru.

– W dobie technologii staramy się czerpać inspirację z natury i tego, co prawdziwe. PANTONE 18-1750 Viva Magenta wywodzi się z rodziny czerwonych i jest inspirowany czerwienią koszenili, jednego z najcenniejszych barwników należących do rodziny barwników naturalnych, a także jednego z najsilniejszych i najjaśniejszych znanych na świecie. PANTONE 18-1750 Viva Magenta ponownie łączy nas z pierwotną materią. Przywołując siły natury, kolor ten pobudza naszego ducha, pomagając nam budować naszą wewnętrzną siłę

– tłumaczyła Leatrice Eiseman, Dyrektor Wykonawczy Instytutu Pantone.

Co więcej, Instytut w tym roku również mocno naciska na to, aby kolor pojawił się w metaverse – a dokładniej w Magentaverse. Z pomocą narzędzia AI Midjourney i partnera Huge, Pantone stworzył cyfrowy świat, który eksploruje podstawowe motywy koloru, jednocześnie badając jego związek zarówno z naturalnymi, jak i cyfrowymi sferami. To doświadczenie ożyje na wystawie Pantone Artechouse, otwartej dla publiczności 3 grudnia w ramach Art Basel Miami Beach. To nowa droga dla Pantone – i sygnał dla niezliczonych możliwości Viva Magenta.

To ko­lor, któ­ry łą­czy cie­płe i zim­ne od­cie­nie, prze­szłość i przy­szłość, fi­zycz­ną i wir­tu­al­ną rze­czy­wi­stość. To nie­co­dzien­ny ko­lor na nie­co­dzien­ne cza­sy

– dodała Lau­rie Pres­sman, wi­ce­pre­ze­ska Pan­to­ne Co­lor In­sti­tu­te.
Viva Magneta

Przeczytaj również: Czym jest barbiecore? Poznaj najmocniejszy trend tego sezonu

Newsletter

FASHION BIZNES