Allegro Partner strategiczny serwisu
[show_slot id="top_premium"]
Maria Grazia Chiuri dyrektor kreatywna Fendi. Maria Grazia Chiuri na czarnym tle, stojąca po pokazie mody. Ma na sobie czarną, dwurzędową, oversize'ową marynarkę, czarną koszulę i liczne złote naszyjniki z zawieszkami. Jej ciemne włosy są zaczesane do tyłu.

Historyczny powrót. Maria Grazia Chiuri została nową dyrektor kreatywną Fendi

Maria Grazia Chiuri zostaje nową dyrektor kreatywną Fendi (Chief Creative Officer). To historyczny moment – projektantka wraca do marki, w której zaczynała swoją karierę. Teraz stanie na czele artystycznej wizji luksusowego domu mody, łącząc jego dziedzictwo z nową perspektywą.

Polecane wideopodcasty:

W tym artykule przeczytasz:

  • kto został nową dyrektor kreatywną domu mody Fendi,
  • dlaczego jest to historyczny powrót dla Chiuri,
  • kogo Maria Grazia Chiuri zastąpiła na tym stanowisku,
  • jaką rolę projektantka pełniła w historii mody,
  • co nowa dyrektor kreatywna może wnieść do Fendi,
  • kiedy odbędzie się pokaz jej pierwszej kolekcji.

Fendi z nową dyrektor kreatywną

Nominacja Marii Grazii Chiuri na dyrektor kreatywną Fendi (Chief Creative Officer) oznacza nowy rozdział w historii włoskiego domu mody. Projektantka zastępuje Silvię Venturini Fendi, która niedawno zrezygnowała ze stanowiska i objęła funkcję Honorowej Prezeski. To symboliczne przejęcie sterów – od jednej ikony włoskiej mody do drugiej. Dom mody poinformował o nominacji 14 października 2025 roku.

„Maria Grazia Chiuri jest jednym z największych talentów kreatywnych w dzisiejszej modzie i jestem zachwycony, że zdecydowała się powrócić do Fendi, aby nadal wyrażać swoją kreatywność w ramach grupy LVMH, po tym, jak podzieliła się swoją śmiałą wizją mody. Otoczona zespołami Fendi i w mieście, które jest jej bliskie, jestem przekonany, że Maria Grazia przyczyni się do artystycznego odrodzenia i przyszłego sukcesu domu mody, jednocześnie utrwalając jego unikalne dziedzictwo”

– komentuje Bernard Arnault, prezes LVMH.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Fendi (@fendi)

Polecamy: Silvia Venturini Fendi nie będzie już projektować dla Fendi. Zajmie inne stanowisko

Maria Grazia Chiuri – od Fendi do Diora i z powrotem

Chiuri doskonale zna DNA luksusowej marki. Projektantka dołączyła do Fendi już w 1989 roku, pracując w dziale akcesoriów. To właśnie tam, wspólnie z Pierpaolo Picciolim, współtworzyła projekty, które przyczyniły się do sukcesu kultowej torebki Baguette – jednego z największych symboli Fendi.

„Kiedy pracowałam z siostrami Fendi, tworzyłyśmy coś na kształt żeńskiego bractwa. Zawsze czułam się częścią rodziny i nigdy nie bałam się wyrażać swoich pomysłów czy opinii, mimo że wtedy brakowało mi jeszcze doświadczenia”

– Chiuri zdradziła w rozmowie z magazynem Numéro.

W 1999 roku Maria Grazia Chiuri przeniosła się razem z Picciolim do Valentino. 9 lat później, w 2008 roku wspólnie objęli stanowisko dyrektorów kreatywnych marki. Od tego momentu kariera Marii Grazii Chiuri nabierała coraz większego tempa, prowadząc ją na sam szczyt branży.

Poznaj lepiej nową dyrektor kreatywną Fendi. Kim jest Maria Grazia Chiuri?

Pierwsza kobieta w Diorze

W 2016 roku Maria Grazia Chiuri zapisała się w historii mody, zostając pierwszą kobietą na stanowisku dyrektor artystycznej damskiej linii Diora. Jej projekty szybko zyskały rozgłos dzięki społecznym narracjom i feministycznym manifestom. To ona wprowadziła na wybieg kultowy T-shirt z napisem „We Should All Be Feminists”.

Chiuri pożegnała się z Diorem po 9 latach, pozostawiając po sobie wyrazisty ślad w jego historii. 29 maja 2025 roku projektantka poinformowała o rezygnacji ze stanowiska dyrektor kreatywnej. Tym samym kolekcja Dior Cruise 2026 była ostatnią, nad którą pracowała. Jej następcą został Jonathan Anderson, odpowiedzialny wcześniej za męskie kolekcje.

Polecamy: Dior traci dyrektor kreatywną

Co Maria Grazia Chiuri wniesie do Fendi?

Powrót Marii Grazii Chiuri do Fendi to nie tylko zawodowa decyzja – to także powrót do rodzinnego miasta i do marki, w której kształtowała się jej artystyczna tożsamość. Branża oczekuje, że jej obecność wzmocni kobiecy głos w modzie. W maju Lorenzo Salamone z nss magazine pisał, że:

„[…] kontynuowałaby długą kobiecą tradycję marki, zna już mechanizmy haute couture, a jej dotychczasowe wyniki komercyjne wydają się doskonałe do ożywienia marki, która ostatnio mogła być odsunięta na boczny tor”.

Chiuri łączy szacunek do rzemiosła z odwagą w podejmowaniu tematów społecznych. Jej podejście może nadać rzymskiemu domowi mody zupełnie nową dynamikę.

Kiedy zobaczymy pierwsze efekty jej pracy? Maria Grazia Chiuri zaprezentuje swoją debiutancką kolekcję dla Fendi w lutym 2026 w trakcie Fashion Weeku w Mediolanie. To właśnie wtedy odbędzie się pokaz kolekcji na jesień- zimę 2026/2027.

Symboliczny moment dla branży

„Wracam do Fendi z honorem i radością, mając zaszczyt rozpocząć karierę pod okiem założycielek Domu Mody, pięciu sióstr. Zawsze było kuźnią talentów i punktem wyjścia dla wielu twórców w branży, dzięki niezwykłej zdolności tych pięciu kobiet do pielęgnowania i pielęgnowania wizji i umiejętności kolejnych pokoleń”

– powiedziała Chiuri w oświadczeniu.

Decyzja, że to właśnie Maria Grazia Chiuri obejmie stanowisko dyrektor kreatywnej Fendi, jest ważnym wydarzeniem dla świata mody. Luksusowa marka zyskuje charyzmatyczną liderkę, która udowodniła, że potrafi nie tylko projektować, ale także nadawać ton rozmowie o modzie i jej roli w kulturze.

Jedno jest pewne: Fendi wchodzi w nową erę, a historia zatoczyła koło. Maria Grazia Chiuri wraca tam, gdzie wszystko się zaczęło – tym razem jako dyrektor kreatywna, gotowa pisać kolejny rozdział rzymskiego domu mody.

Zdjęcie główne: Forum





Katarzyna Wendzonka

Redaktorka i copywriterka z 8-letnim doświadczeniem oraz absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2017 roku pisze o modzie, urodzie i szeroko pojętym lifestyle'u – teraz również od strony biznesowej. Zawodowo związana między innymi z Fashion Biznes, prywatnie początkująca minimalistka oraz miłośniczka kawy i kryminałów. W wolnych chwilach odkrywa sekrety UX writingu i psychologii.