REKLAMA

Dlaczego Emma Watson została wybrana do zarządu Keringa? Opinie ekspertów.

REKLAMA
REKLAMA

Niedawno świat obiegła wiadomość o dołączeniu aktorki do zarządu Keringa. Emma Watson będzie odpowiadać za zrównoważony rozwój marek z portfolio grupy, takich, jak Gucci, Balenciaga czy Bottega Veneta. Czy decyzja o powołaniu jej na równie ważne stanowisko to sygnał dla całej branży? O opinie pytamy ekspertów od zrównoważonego rozwoju.

Emma Watson da realną nadzieję na zmiany?

Niewykluczone, że jest w tym coś z działań wizerunkowych Keringa – wszak Emma Watson to naprawdę znana aktorka, która w ostatnim czasie dała się poznać jako zaangażowana aktywistka na rzecz klimatu, równouprawnienia i… właśnie etycznej mody. Praca w zarządzie grupy nie będzie więc jej pierwszą rolą spoza filmowego planu. Jako Ambasadorka Dobrej Woli ONZ promuje edukację kobiet w krajach wciąż rozwijających się (czyli np. w Bangladeszu). Jeśli chodzi o branżę mody, to Watson możecie kojarzyć chociażby z aplikacją Good On You (która ma za zadanie sprawdzać, jak bardzo etyczne i przyjazne środowisku są dane marki) oraz z pro-ekologiczną inicjatywą The Green Carpet Challenge.

Można chyba zatem żywić uzasadnione doświadczeniem i kompetencjami Watson nadzieje, że jej zaangażowanie w rozwój jednej z największych grup holdingowych (i strategicznego konkurenta LVMH) przełoży się na realne zmiany w branży. Brytyjka będzie odpowiadać m.in. za przestrzeganie norm mody odpowiedzialnej przez marki. Ma także pilnować, by podejmowały działania w duchu zrównoważonego rozwoju.

https://www.instagram.com/p/CBgJaW-KkBX/

Oprócz Watson do zarządu grupy Kering dołączają Jean Liu (okrzyknięta w 2016 r. przez magazyn “Fast Company” najbardziej kreatywną businesswoman) i Tidjane Thiam (wcześniej CEO banku Credit Suisse).

Zrównoważony rozwój potrzebuje nadal twarzy, rozgłosu i zrozumienia

– tłumaczy Ania Miazga, koordynator ds. CSR z Działu Komunikacji i Zrównoważonego Rozwoju LPP. Kering, podobnie jak LVMH, jest kluczowym graczem na rynku mody i to on dyktuje nowe trendy w branży. Może i inne marki i grupy modowe zasugerują się decyzją francuskiego potentata?

Wiele osób zadaje sobie pytanie na ile dołączenie Emmy Watson do 12 – osobowego zarządu Grupy Kering jest jaskółką nadchodzącej zmiany, a na ile dobrym marketingiem. Myślę, że obiema tymi rzeczami naraz i nie ma w tym nic złego. Zrównoważony rozwój potrzebuje nadal twarzy, rozgłosu i zrozumienia, że to kluczowy i potrzebny element zmiany systemu zarządzania firm, twardej, skalkulowanej decyzji biznesowej a nie, jak dzisiaj czasem bywa, wyłącznie chwilowy trend dla bardziej świadomych klientów. Dając głos rozpoznawalnej aktywistce, Grupa będzie mogła wykorzystać jej siłę nie tylko do swojej transformacji, ale też rzecznictwa w obszarze sustainable fashion. Nowa Przewodnicząca komitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju firmy może zostać także wewnętrznym inicjatorem zmian, krytykiem, ale i łącznikiem pomiędzy firmą a szeroko rozumianymi oczekiwaniami społeczeństwa. Pod tym względem, decyzję firmy należy uznać za odważną.

Emma Watson będzie zatem probierzem dla konsumentów marki

-z opinią Ani Miazgi zgadza się Agnieszka Oleksyn-Wajda, radca prawny, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju oraz współkierownik Akademii Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego. Jak wyjaśnia:

Uważam, że wybór Emmy Watson do zarządu modowego giganta oraz objęcie przez nią stanowiska przewodniczącej Komitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju w grupie Kering wymaga pogłębionej analizy oraz przedstawienia szerszego kontekstu tego wydarzenia. Emma Watson, oprócz tego, że jest ekologiczną aktywistką, to przede wszystkim znana jest jako aktorka. Odrzucając stereotypowe myślenie a także analizując badania w zakresie wyborów i zachowań konsumenckich oraz wchodząc w „ buty” marek z portfolio grupy Kering można znaleźć argumenty uzasadniające wspomniany wyżej wybór Emmy Watson.

Po pierwsze, Emma Watson jest zdeklarowaną eko-aktywistką. Jest też twarzą aplikacji Good On You, która powstała by wspierać rozwój mody ekologicznej i etycznej. Dzięki tej aplikacji konsument ma świadomość jakie działania podejmują marki w zakresie zrównoważonego rozwoju. W bazie informacji tej aplikacji znajdują się bowiem opisy i oceny firm z sektora modowego. I tu warto podkreślić, że według tej aplikacji marka Gucci z porfolio Kering jest dopiero na początku drogi przyjaznego środowisku prowadzenia biznesu. A zatem, zaangażowanie przez Kering twarzy aplikacji Good On You może okazać się skutecznym motorem rozpoznawalności z perspektywy interesów środowiska. Emma Watson będzie zatem takim probierzem dla konsumentów marki.

Oczywiście, za tymi działaniami będzie stać sztab specjalistów w zakresie procesów produkcyjnych czy łańcucha dostaw. Warto zaznaczyć, że Grupa Kering jest sygnatariuszem zarówno zawartej w grudniu 2018 r. Karty Działań Przemysłu Modowego na rzecz Klimatu mającej na celu zmniejszenie emisji do środowiska, a także Paktu Mody z sierpnia 2019 r. Zgodnie z tym drugim dokumentem, Grupa Kering zadeklarowała nie tylko prowadzenie niskoemisyjnej działalności, ale także ochronę bioróżnorodności biologicznej i zmniejszenie negatywnego wpływu przemysłu modowego na oceany poprzez stopniowe ograniczenie używania tworzyw sztucznych jednorazowego użytku. Wierzę, że popularność aktorki ma na celu pokreślenie i wyeksponowanie rzeczywiście podjętych działań i zobowiązań specjalistów w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w Grupie Kering.

Dyskusja na temat sustainable fashion jest dziś podejmowana nie tylko przez specjalistów w tym zakresie, ale przez dużą część konsumentów. Badania pokazują, że w ramach tej grupy w pierwszym rzędzie młodzi konsumenci są zainteresowani procesem produkcyjnym, działaniami etycznymi i prośrodowiskowymi marek, których produkty kupują. Dlatego Emma Watson wydaje się być naturalnym ambasadorem firmy promującej takie wartości. Ze względu na swoją rozpoznawalność oraz działalność ekologiczną będzie ona w stanie trafić do konsumentów i wiarygodnie promować marki o prośrodowiskowych profilach.

Mając na uwadze, że marka Gucci przeszła dużą transformację w ostatnich latach i jest obecnie targetowana do młodego odbiorcy, to fakt, że lubiana i znana eko-aktywistka z pokolenia millenialsów została wybrana ambasadorka grupy modowej, stanowi raczej o konsekwencji w kierunku rozwoju marki i koncentrowania się na określonym segmencie odbiorców.

LVMH kontra Kering – starcie gigantów

Co ważne, nie jest to pierwsza taka inicjatywa na rynku luksusowym, ale pierwsza znacząca właśnie dla Keringa, od którego rok temu odeszła jedna z ważniejszych dla ruchu sustainability w modzie postaci – Stella McCartney. Teraz, związawszy się z konkurencyjną grupą LVMH, projektantka odpowiada za doradzanie w kwestiach środowiskowych.

https://www.instagram.com/p/Bz8a2fXiuQj/?hl=fr

Czy Emma Watson odnajdzie się w nowej roli? Trzymamy za nią kciuki – ale pamiętajmy, że dbanie o planetę to luksus, na jaki wszyscy możemy sobie pozwolić.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kolejny projektant wyłamuje się z kalendarza mody. Czy to koniec fashion weeków?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES