WYWIAD: „Połowa naszych studentów zmieniła pracę jeszcze w trakcie trwania studiów”

298
Agnieszka Oleksyn-Wajda (od lewej), Urszula Wiszowata (od prawej), kierowniczki programu
Agnieszka Oleksyn-Wajda (od lewej), Urszula Wiszowata (od prawej), kierowniczki programu "Prawo i Zarządzanie w sektorze mody na Uczelni Łazarskiego, Fot. mat. prasowe

Akademia Prawa i Biznesu Mody na Uczelni Łazarskiego wchodzi już w trzeci rok działalności. W tym czasie wiele się wydarzyło. Ula Wiszowata wspólnie z Agnieszką Oleksyn – Wajdą zorganizowały konferencję „FashionEconomy 4.0” oraz liczne kursy z zakresu m.in.: sprzedaży, e-commerce czy trendwatchingu. Z roku na rok liczba słuchaczy podwaja się a żaden z zaproszonych do prowadzenia zajęć ekspert, nie powiedział Paniom „nie”. Efekty było już widać po pierwszym roku. Jak chwalą się kierowniczki studiów, już połowa z pierwszej grupy absolwentek zmieniła lub dostała pracę w branży w trakcie trwania zajęć. Program ewoluuje każdego roku i jest dostosowywany do potrzeb rynku i samych słuchaczy. Jesteście ciekawi jest ten projekt kształtował się? Zapraszamy do rozmowy z Ulą Wiszowatą  i Agnieszką Oleksyn-Wajdą.

Jak stało się, że zostałyście kierowniczkami Studiów Podyplomowych Prawo i Zarządzanie w Sektorze Mody na Uczelni Łazarskiego?

Agnieszka Oleksyn – Wajda: Studia podyplomowe Prawo i Zarządzanie w Sektorze Mody w Centrum Kształcenia Podyplomowego na Uczelni Łazarskiego utworzyłam razem z Ulą Wiszowatą, założycielką Waszego portalu. Branżę mody oraz branżę retail znałam zarówno jako prawnik, jak i przedsiębiorca prowadzący własny biznes. Wiedząc z jakimi problemami borykają się osoby, które chcą założyć lub prowadzą własną markę odzieżową postanowiłyśmy z Ulą stworzyć program, który będzie adresował problemy zarówno od strony prawnej, jak i biznesowej. Zaprosiłyśmy znakomitych specjalistów do współpracy i prowadzenia wykładów.

Ula Wiszowata: Jestem związana z branżą od lat, najpierw pracując jako analityk finansowy w Chanel w Nowym Jorku, a następnie prowadząca serwis informacyjny o biznesie mody. Moje obserwacje zaprowadziły mnie do punktu, w którym wiedziałam, że aby ta branża mogła się rozwijać, potrzebuje specjalistów. Bez odpowiedniego programu edukacyjnego, to niemożliwe. Musiałyśmy się z Agnieszką ściągnąć myślami ponieważ to właśnie ona dała nam taką możliwość. Dziś kierunek „Prawo i Zarządzanie w modzie” jest jednym z szybciej rozwijających się kierunków podyplomowych na Uczelni Łazarskiego. Łączymy przyjemne z pożytecznym bo Edukacja i dzielenie się wiedzą sprawia nam mnóstwo satysfakcji.

Opowiedzcie więcej o programie studiów?

UW: Wiele uwagi poświęciłyśmy aspektom biznesowym w modzie, ale bardzo nam zależało na poparciu tej wiedzy znajomością prawa. Zaczęłyśmy budować program koncentrując się na produkcie, na tym jak powstaje, na trendach wokół których jest tworzony oraz w jaki sposób zakupowany. Następnie program płynnie przechodzi do aspektów handlowych: sprzedaży, współpracy z galeriami handlowymi, poszukiwaniu inwestorów. Kiedy wiemy już co tworzymy, wspólnie opracowujemy strategię jak dotrzeć z naszym pomysłem do klientów docelowych. Finalnie szukamy sposobów na skuteczne zakomunikowanie naszego produktu: wspólnie ze studentami budujemy strategię komunikacji, omawiamy pracę z agencją PR, influencerami. Na naszym programie przygotowujemy studentów nawet do prezentacji czy poszukiwania pracy jako specjalista w modzie.

AOW: Program z zakresu prowadzenia biznesu został wsparty modułami prawnymi. Niezwykle ważne jest, aby sluchacze wiedzieli jak założyć i prowadzić działalność w branży mody. Chcemy odczarować pewne mity związane z przepisami prawa czy uczynić ich rozumienie bardziej przejrzyste choćby w zakresie ochrony twórczości, tajemnicy przedsiębiorstwa marki czy umów, które są „must have” każdego przedsiębiorcy.

Poza twardą wiedzą merytoryczną stawiamy też na rozwój umiejętności miękkich, w tym – przywódczych. W dzisiejszych czasach świat wymaga od nas już nie tylko tego że będziemy ekspertem w swojej dziedzinie, ale biegłości w kierowaniu swoją karierą, bycia sprawnym liderem. Praca pod presją czasu, komunikatywność, elastyczność, umiejętność pracy z innymi mają znaczenie na wielu stanowiskach. Dlatego, w tym roku akademickim mamy w programie dodatkowy bonus. Dołączyłyśmy do naszej oferty kurs z zakresu umiejętności przywódczych, który w precyzyjny sposób pozwoli określić predyspozycje własne, ale też predyspozycje współpracowników. To niezwykle ważna umiejętność szczególnie dla przyszłych managerów i osób, które pracują z ludźmi. Kurs ma charakter fakultatywny i będzie zakończony międzynarodowym certyfikatem. Zachęcam do odwiedzenia strony akademii w celu poznania szczegółów programu.

To chyba spora zmiana w stosunku do pierwszej edycji tego kierunku?

AOW: Wciąż udoskonalamy i dostosowujemy do potrzeb rynku utworzony program. Staramy się angażować ekspertów, którzy z równym zaangażowaniem i zapałem podchodzą do edukacji. Nasi słuchacze odwiedzają centra handlowe, showroomy, największe firmy odzieżowe – poznają tajniki tworzenia mody od kuchni, powstawania kolekcji. Pozwala to też nawiązać relacje z kadrą zarządzającą marek odzieżowych i rozpoczęcia współpracy.

UW: Program ewoluuje z roku na rok przede wszystkim dlatego, że branża odzieżowa zmienia się w ekspresowym tempie, ale także nasi słuchacze są z roku na rok różni. Staramy się tak dopasować program, aby zainteresowane osoby mogły po ukończeniu studiów pochwalić się nową pracą i nowymi osiągnięciami w swoim biznesie.

AOW: A propos pracy, podczas ostatniej edycji studiów zajęcia z zakresu HR i pracy w branży odzieżowej prowadziła m.in. headhunterka z jednej z największych firm rekrutacyjnych. Wiemy, że po pierwszej edycji studiów, wiele słuchaczek zmieniła pracę. Takie informacje cieszą nas najbardziej.

Kim są wykładowcy na Waszym kierunku?

UW: Tworząc kadrę wykładowców koncentrowałyśmy się tylko na ekspertach w swojej dziedzinie, osobach tworzących najgłośniejsze kampanie reklamowe, prestiżowe wydarzenia modowe. I tak zajęcia z produktu prowadzi niezwykle charyzmatyczna Justyna Pilniakowska, od lat związana z 4F. Za strategię komunikacji odpowiedzialna jest Monika Kapłan, która stoi za sukcesem Reserved. Zajęcia PRowe prowadzi Ania Jurgaś, która przez kilkanaście lat tworzyła magazyn „Glamour”. Wiele czasu poświęcamy też sprzedaży, do wykładania zaprosiłyśmy Wojciecha Gorzenia, międzynarodowego eksperta w zakresie strategii cenowych, optymalizacji portfela produktowego oraz negocjacji cenowych.

Nie zapomniałyśmy też o kanale B2B w modzie. Agnieszka Przybylska i Magda Szaniawska z Wawfashion przybliżają nam kanał sprzedaży hurtowej w międzynarodowych showroomach. I oczywiście jest też e-commerce. Tu możemy pochwalić się współpracą z genialną Dianą Okular, która ma na swoim koncie sukcesy z takimi gigantami jak Answear, Allegro czy Nk-ed

To tylko niektóre z nazwisk, łącznie zaangażowałyśmy ponad 30 specjalistów, którzy dzielą się wiedzą z naszymi studentami.

AOW: Nie sposób wymienić tu nazwiska wszystkich ekspertów zaangażowanych w nasz projekt edukacyjny. Warto powiedzieć, że są to osoby bardzo w branży cenione i zaangażowane w jej rozwój. Praktycy z wieloletnim doświadczeniem w biznesie oraz doradztwie m.in. prawnym. Swoja wiedzą w zakresie obowiązujących regulacji prawnych oraz ich zastosowania w praktyce dzielą się prawnicy praktycy z renomowanych międzynarodowych i polskich kancelarii oraz firm konsultingowych – r. pr. Marek Oleksyn, partner w kancelarii CMS, doradca podatkowy Katarzyna Nosal – Gorzeń, partner w firmie KPMG Tax, dr Magdalena Rycak, partner w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR czy r. pr. Milena Bogdanowicz – counsel w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Beahr

Do naszego grona dołączyła również dr Ewa Hartman – niezwykła kobieta i wykładowca prowadząca szkolenia z wystąpień publicznych, poruszająca tematy oscylujące wokół roli mózgu w biznesie, emocji czy zarządzania osobistą energią, a także Anna Urbańska – należąca do nielicznej na świecie grupy neuocoachów. 

Studia są częścią Akademii Biznesu i Prawa Mody, opowiedzcie więcej o samej Akademii. Co budujecie?

AOW: Akademia to prężnie działający organizm na Uczelni Łazarskiego oferująca studia, kursy, szkolenia, konferencje.

Jesteśmy twórcą i organizatorem konferencji Fashion Economy – merytorycznego wydarzenia dla branży połączonego z publikacją raportu KPMG dotyczącego branży mody w Polsce.

Należymy również do Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan oraz Sektorowej Rady ds. Kompetencji Przemysłu Mody i Innowacyjnych Tekstyliów, dzięki czemu mamy realny wpływ na profesjonalizację branży mody. Współpraca jednostek edukacyjnych z biznesem jest kluczowym elementem kształcenia wydajnych i nowoczesnych pracowników branży mody. To z kolei wpływa na poziom poczucia stabilności i bezpieczeństwa na rynku pracy pracowników, którzy lepiej rozumieją bieżące i przyszłe oczekiwania pracodawców.

Rozwijamy współpracę z modowymi uczelniami zza granicy zapraszając światowej sławy profesorów z wykładami gościnnymi do naszej Akademii. Ostatnio gościliśmy uczelnię Polimoda z Florencji, jedną z najlepszych uczelni biznesu mody w Europie. 

A wisienką na torcie niech będzie fakt, że od lutego jesteśmy członkiem grupy roboczej (Promoting broader climate action) działającej pod egidą ONZ w ramach wsparcia Karty Działań Przemysłu Modowego na Rzecz Klimatu, co napawa nas dumą i zapałem do ciężkiej pracy.

Akademia Biznesu i Prawa mody powstała z pasji i takich ludzi staramy się skupiać wokół naszej idei.

W tej chwili wystartowała rekrutacja na trzecią edycję studiów. Dla kogo są te studia?

UW: Zapraszamy wszystkie osoby, które na co dzień pracują w branży kreatywnej, szczególnie w segmencie odzieżowym i kosmetycznym oraz wszystkich, którzy zainteresowani są biznesem, zarządzaniem oraz elementami prawa w branży mody. Naszymi słuchaczami są pracownicy sektora modowego, którzy chcą zgłębić swoją wiedzę; osoby, które dopiero chcą podjąć pracę w branży mody; wszyscy, których branża fascynuje; przedsiębiorcy, którzy założyli lub chcą założyć firmę odzieżową; oraz prawnicy obsługujący branżę kreatywną. 

AOW: Na stronie studiów Prawo i zarządzanie w sektorze mody CKP Uczelni Łazarskiego zostały zamieszczone opinie naszych absolwentów – polecamy wysłuchać co mieli do powiedzenia i komu polecają nasz kierunek.

APLIKU TUTAJ

LISTA KURSÓW JESIEŃ 2019:

PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH

BIZNESOWE ASPEKTY DZIAŁALNOŚCI W SEKTORZE MODY

  • Moda — Wstęp do Rynku Mody
  • Czy warto zakładać własną markę modową?
  • Forecasting czyli Planowanie sprzedaży
  • Inventory czyli zarządzanie stanem magazynowym
  • Budżetowanie
  • Strategie sprzedaży/ e-commerce  
  • Analiza danych 
  • Praca z galeriami handlowymi
  • Kim jest klient galerii handlowych – mierzenie ruchu
  • Licencje w sektorze mody
  • Pozyskiwanie inwestorów i środków z funduszy unijnych
  • Ekspansja na rynki zagraniczne polskich spółek odzieżowych
  • Skuteczna sprzedaż
  • Technologie w modzie
  • Visual Merchandising (galeria handlowa)
  • Merchandising czyli zarządzanie produktem
  • Technologie w modzie

PRODUKT W SEKTORZE MODY

  • Materiałoznawstwo
  • Product development
  • Kupiectwo
  • Modelowanie biznesowe czyli jak policzyć swój biznes
  • Brand Management czyli jak sprzedawać w kanale wholesale / B2B
  • Zarządzanie kolekcją
  • Trendwatching, czyli badanie trendów w modzie

KOMUNIKACJA W SEKTORZE MODY

  • Podstawy marketingu
  • Kreowanie strategii komunikacji w Modzie/ Fashion Marketing (+ CASE STUDIES) 
  • Praca z agencją / Showbiznes 
  • Digital marketing i praca z mediami
  • Social Media jako narzędzie sprzedaży
  • Storytelling
  • Produkcja i choreografia pokazów mody — kreowanie eventów od konceptu po realizację
  • CSR – zrównoważona moda
  • Sztuka prezentacji
  • HR/praca w modzie
  • Zarządzanie kryzysem

BRANŻA MODOWA W ŚWIETLE PRAWA – WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA, DOBRA OSOBISTE I DANE OSOBOWE NA RYNKU MODY

  • Co zyskasz chroniąc swoje wzory wzornictwo?
  • „All rights reserved” czyli jak w polskim segmencie modowym chronić twórczość
  •  „Confidential” czyli czym jest tajemnica przedsiębiorstwa i jak ją skutecznie chronić na konkurencyjnym rynku
  • Ochrona marki – co i jak chronić
  • Procesowe środki ochrony praw własności intelektualnej i dóbr osobistych
  • Umowy – „must have” każdego przedsiębiorcy
  • Dobra osobiste i dane osobowe na rynku mody
  • Jak chronić wizerunek?
  • Bez kreatywnego personelu ani rusz – elementy prawa pracy oraz regulacje dotyczące twórczości pracowniczej. 

ŚWIAT ONLINE – PROMOCJA, REKLAMA, KONSUMENT I UCZCIWA KONKURENCJA

  • Handel w internecie a prawo
  • Konsument w branży fashion – za co może nas pokochać, a za co hejtować?
  • Prawne aspekty promocji i reklamy
  • (Nie)uczciwa konkurencja: formy przekroczenia granic w walce o klienta i konsekwencje takich czynów 

STRATEGIA PRAWNA W SEKTORZE MODY

  • Jak założyć i prowadzić spółkę modową – aspekty prawne
  • Jak założyć i prowadzić spółkę modową – aspekty podatkowe

STRUCTOGRAM

  • Structogram 1- Klucz do poznania siebie 
  • Triogram- Klucz do poznania innych

EGZAMIN DYPLOMOWY