SPONSOR SERWISU
(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
sprzedaż detaliczna spadła, choć stać nas na więcej ubrań

Sprzedaż detaliczna odzieży spada, choć stać nas na więcej

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Ceny towarów we wrześniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 7,6 proc. – poinformował GUS.  Biorąc pod uwagę aktualne wynagrodzenia, siła nabywcza zmalała względem produktów żywnościowych. Wzrosła jednak w przypadku zakupu odzieży i tekstyliów. 

Przeczytaj również: Moda na GPW [sprawdź wyniki polskich spółek fashion]

Główny Urząd Statystyczny ujawnił przeciętne kwoty wynagrodzeń w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 10 pracowników. We wrześniu 2023 r. ich kwota wyniosła 7379,88 zł brutto. W porównaniu z okresem analogicznym w roku ubiegłym przeciętne wynagrodzenie wzrosło nominalnie o 10,3 proc. 

Powyższe dane nie świadczą jednak o tym, że nasz koszyk zakupowy się powiększy, bowiem w tym samym okresie ceny konsumpcyjne okazały się wyższe o 13,2 proc. W rzeczywistości oznacza to, że realne płace są niższe niż w roku ubiegłym. Przez pierwsze trzy miesiące siła nabywcza płac spadła o 3 proc., w II kwartale o 0,6 proc. W III kwartale siła nabywcza płac była dodatnia o 1,1 proc. wyższa niż rok wcześniej.

GUS zwrócił uwagę na fakt, że w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy siła nabywcza płac się obniżyła względem produktów żywnościowych. Istnieją jednak kategorie produktów, których możemy nabyć więcej za przeciętną pensję. Mniej też za przeciętną dziewięciomiesięczną płacę można kupić: usług opieki społecznej i medycznej, usług transportowych, biletów wstępu do muzeów, bibliotek oraz artykułów do higieny osobistej i kosmetyków. Za powyższe wynagrodzenie możemy jednak kupić więcej produktów typu odzież, tekstylia czy obuwie. Siła nabywcza płac zwiększyła się również w kategoriach: sprzęt telekomunikacyjny, fotograficzny, komputery, odzież, opał, leki. Dotyczy to także usług finansowych świadczonych, cen dostarczenia wodę, biletów do kin, teatrów i na koncerty, usług pocztowych i wyrobów tytoniowych. 

Spadki sprzedaży detalicznej we wrześniu 2023

Wrzesień 2023 r. oznaczał jednak spadek sprzedaży detalicznej dla większości grup analizowanych przez GUS. Największe spadki zauważono w sprzedaży produktów z kategorii „tekstylia, odzież i obuwie” – wyniosła ona 16,3 proc. (wobec wzrostu o 25,2% przed rokiem). Niższą sprzedaż zanotowano również w przpadku grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (-16,0 proc.), „meble, rtv, agd” (- 12,2 proc.) oraz „pozostałe” (-9,7%). 

Sprzedaż detalicznaw cenach stałych  we wrześniu 2023 r. była ogółem niższa niż przed rokiem o 0,3% niż przed rokiem. Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. 

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj również: Ile osób w naszym kraju pozostaje bez pracy? Sprawdź najnowsze dane

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
Tagi

biznes

moda

(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES