Nie kupują u Ralpha Laurena, rezygnują z Facebooka. Generacja Z ucieka trendom?

1881

Jak się okazuje przedstawiciele generacji Z, czyli osoby urodzone w latach 1995-2010 prezentują całkiem nowatorskie podejście do świata. Rezygnują z Facebooka, mają dość epatowania w social mediach, zamiast uznanych marek odzieżowych wybierają te niekoniecznie kojarzone z luksusem.

Piper Jaffray Companies, bank inwestycyjny i firma doradcza, przebadał sześć tysięcy amerykańskich nasto- i dwudziestokilkulatków. Zapytał o ich podejście do komunikacji, dzisiejszych mediów, trendów, technologii i wydawania pieniędzy. Wyniki badania zaskakują.

Rozrywkowi i zadbani foodies

Generacja Z to przede wszystkim miłośnicy jedzenia (kategoria nr 1 pod względem wydatków), chętnie sięgający po gry komputerowe (chłopcy), mocno skoncentrowani na wizerunku, który lubią upiększać produktami z kategorii beauty (dziewczęta).

Bez względu na grubość portfela, amerykańskie nastolatki stołują się w mało wymyślnych miejscach. Zdecydowanie wygrywają sieciówki – Chick-fil-A, Starbucks oraz McDonald. Zakupy „urodowe” robią w Sephorze, a wszystko co tylko się da kupują online. 

Wygląd nie ma znaczenia?

Jak się okazuje, moda w życiu młodych ludzi, nie jest już tak ważna. Przebadani zadeklarowali, że nie wydają na ubrania i dodatki dużych sum. Z drugiej strony, jeżeli już kupują, wybierają to co obecnie jest najbardziej w trendzie – modę streetwearową.

Spośród wskazywanych marek – zarówno jeżeli chodzi o ubrania, jak i o obuwie – przodują Nike i Vans. I rzeczywiście – czy to w Stanach, czy w Polsce – na nogach młodych ludzi królują sneakersy ze swooshem lub trampki z charakterystycznym elementem szachownicy. Dużą popularnością cieszy się także adidas. Być może to zasługa osławionej kolekcji Kanye Westa?

Dobre wyniki w badaniu odnotowało też Supreme (tutaj pojawia się jednak problem z dostępnością, dropy Supreme są mocno limitowane), a także marki-legendy lat 90. jak Champion czy Tommy Hilfiger.

źródło: fashionista.com

W przypadku toreb, amerykańskie nastolatki wybierają podobnie jak konsumentki z Polski. Wydawałoby się, że tote bags od Michaela Korsa zdążyły się już wszystkim opatrzeć. Nic bardziej mylnego. Kors rządzi.

Marki luksusowe – które w top wyborach pojawiają się tylko raz – to Gucci i Louis Vuitton – odpowiednio zajmując czwarte i piąte miejsce w kategorii toreb.

Generacja Z kupuje przede wszystkim online, ale to dzisiaj już nie dziwi. Zdecydowanym faworytem wśród młodych ludzi jest Amazon, gdzie dostać można dosłownie wszystko – od szczoteczki do zębów, karmy dla kota, przez najmodniejsze buty, torby i ubrania, aż po przybory szkolne, książki i filmy.

Ralph odchodzi w zapomnienie…

Co ciekawe, jak pokazuje badanie, marki kochane przez millenialsów, ich starszych kolegów, a nawet rodziców – wśród nich Ralph Lauren, dla Generacji Z są passe. Amerykański brand, hołdujący stylowi preppy, po 16 latach w rankingu, wypadł z top 10 marek wybieranych przez mężczyzn. Niedługo więc wypatrzenie na ulicy kolorowego polo z logo konia może się okazać nie lada wyzwaniem.

styl „preppy” powoli odchodzi do lamusa, źródło: thetab.com

… a iPhone wciąż rządzi

Jeżeli chodzi o technologię, zdecydowana większość badanych wie czego chce – iPhone’a. Zakup nowego modelu deklaruje aż 84% przepytanych osób. I kupią go pewnie w sklepie marki, bo – jak pokazuje badanie – portale aukcyjne takie jak eBay, dla młodych ludzi straciły na atrakcyjności.

View this post on Instagram

• Foodstagramming with @cluse ⌚️💕 . . Diciamoci la verità, ormai quasi tutti non possiamo fare a meno di scattare una foto al cibo prima di mangiare per postarlo sui social, vero? Per qualcuno è considerata una malattia, altri ci guardano male, chi è con noi a cena vuole mangiare e odia il fatto di dover aspettare che venga scattata prima la foto. Qualcun altro invece ci capisce perché fa esattamente come noi. Se fate una ricerca veloce su google tutto ciò viene definito #foodstagram ed è considerato nella maggior parte dei casi come un problema, un’ossessione 🤷🏼‍♀️! Chi mi segue sa quanto amo fotografare qualunque cosa, anche il cibo, perché mi piace condividere con voi tutto ciò che faccio. . . E voi? In genere fotografate il cibo? 📸 . . . . #cluse #getclusecosy #clusejewellery #clusewatches #foodporn #food #takeapicture #iphone8 #apple #iphone #instafoodie #instafood #foodgasm #foodphotography #bakery #morning #breakfast #fashionblogger #influencer #digitalinfluencer #advertising #adv

A post shared by Emma De Martino (@its_emmademartino) on

Pożeracze czasu

Generacja Z przyznaje się, że najwięcej czasu „zjada” Netflix oraz YouTube, z których amerykańskie nastolatki korzystają codziennie.

Ciekawe odpowiedzi pojawiają się w kategorii social media. Jak się okazuje, Facebook to dla młodych ludzi przeżytek. Jako ulubiony środek komunikacji wskazało go zaledwie… 9% badanych. Zamiast scrollować tablicę, młodzi Amerykanie wolą oglądać relacje na Snapchacie i zdjęcia na Instagramie. Nawet Twitter – wydawałoby się przeznaczony dla nieco starszych odbiorców – cieszy się większym powodzeniem niż portal Zuckerberga.

>>> Przeczytaj również: Czas na zmiany? Oto pięć książek, które odmienią Twoje życie