Jak „Vogue” radzi sobie na polskim rynku wydawniczym?

821
zdjęcie: "Vogue Polska"

Dane sprzedażowe polskiej edycji „Vogue” zostały ujawnione. Czy kultowy tytuł z powodzeniem radzi sobie na rynku polskich magazynów luksusowych? 

Jak wynika z zestawienia, średnia sprzedaż pięciu pierwszych numerów „Vogue Polska” osiągnęła liczbę ponad 82 tysięcy egzemplarzy. Mimo iż magazyn, po swoim pierwszym numerze, zaliczył spadek sprzedaży, wciąż utrzymuje się w czołówce magazynów luksusowych w Polsce.

Pierwszy numer magazynu sprzedał się w szacunkowej liczbie 181 750 egzemplarzy. 10 tysięcy wydań było sprzedanych w ramach prenumeraty. Niezmienną ceną od początku wejścia na rynek jest 16,90 zł. Od piątego numeru nadkład zmniejszono do 115 tysięcy egzemplarzy. Piąty numer był w sprzedaży przez okres lipca i sierpnia.

Dane o sprzedaży pierwszych pięciu wydań „Vogue Polska” pochodzą z audytu przygotowanego na zlecenie firmy Ringel Axel Springer Polska. Wydawnictwo jet odpowiedzialne za dystrybucję, a także sprzedaż internetową magazynu.

Na wejście słynnej „biblii mody” na polski rynek czekano wiele lat. Pierwszy numer „Vogue Polska” ukazał się 14 lutego 2018 roku i wzbudził niemałe poruszenie. Oprócz samego faktu pojawienia się tego tytułu w naszym kraju, szeroko dyskutowano na temat kontrowersyjnej według niektórych okładki z Anją Rubik i Małgorzatą Belą w rolach głównych. Autorem pierwszej okładkowej sesji był Jurgen Teller.

>>> Zobacz również: Anja Rubik i Małgosia Bela na okładce polskiego „Vogue’a”

Debiut polskiej edycji „Vogue” wzbudził także ogromne zainteresowanie mediów – w ciągu tygodnia od pojawienia się pierwszego numeru, na jego temat opublikowano niemal 11 tysięcy wpisów, co przełożyło się na ekwiwalent reklamowy rzędu 11,6 milionów złotych.

Wydawcą „Vogue Polska” jest firma Visteria założona przez Katarzynę Kulczyk. Redaktorem naczelnym magazynu jest Filip Niedenthal, a editor-at-largeMałgorzata Bela.

Polska jest 23. krajem, który wszedł w posiadanie własnej edycji najpopularniejszego magazynu o modzie. Pierwsze wydanie „Vogue” w historii, ukazało się w grudniu 1892 roku w Stanach Zjednoczonych. Światowym wydawcą magazynu jest firma Condé Nast International.

Kto w takim razie znajduje się na czele luksusowych magazynów dla kobiet? Pierwsze miejsce w I półroczu 2018 roku zajął „Twój Styl” ze średnią sprzedażą niemal 155 tysięcy egzemplarzy. Drugie, z dużo słabszym wynikiem, osiągnęło „Zwierciadło” (70 199 egzemplarzy). Klasyfikację na podium zamyka shoppingowy magazyn „Avanti” ze średnią sprzedażą prawie 67 tys. egzemplarzy.

Dla porównania, inny konkurent „Vogue Polska”, czyli „Harper’s Bazaar Polska” zaliczył znaczny spadek w pierwszych miesiącach tego roku, osiągając średnią sprzedaż na poziomie 18 839 egzemplarzy.

>>> Zobacz również: Pierwsza okładka „Vogue Czechoslovakia”. Lepsza od polskiej?