Anja Rubik I Małgosia Bela, "Vogue Polska"

Anja Rubik i Małgosia Bela na okładce polskiego “Vogue’a”

14 lutego 2018 roku to data wejścia na rynek “Vogue Polska”. Pierwszy numer magazynu –  pełen polskich symboli, zarówno tych współczesnych, jak i bardziej nostalgicznych –  zbudowany jest wokół projektu artystycznego Juergena Tellera. Od okładki, na której dwie ikony mody Małgorzata Bela i Anja Rubik pozują na tle Pałacu Kultury, po wnętrze numeru, gdzie w wyjątkowym projekcie zaprezentowano wybitne osobowości, często odpowiedzialne za dzisiejsze postrzeganie polskiej kultury i sztuki. 14 lutego to także data startu serwisu internetowego – vogue.pl.

Praca nad pierwszym numerem trwała kilka bardzo intensywnych miesięcy. Każdy materiał powstawał od zera, każdą sesję wyprodukowaliśmy sami. Bo choć to międzynarodowy tytuł, każda edycja na świecie ma być wyjątkowa. Nie ma szablonu – tymi słowami Filip Niedenthal, redaktor naczelny, wita czytelników pierwszego numeru.

Nieszablonowa z pewnością jest praca Juergena Tellera, jednego z najwybitniejszych współczesnych fotografów. Tworzone przez niego sesje od ponad 20 lat pojawiają się na łamach międzynarodowych edycji magazynu i w największych galeriach sztuki. Projekt, który fotograf przygotował na zaproszenie “Vogue Polska” to sesja mody z Rubik i Belą, ale także portrety wyjątkowych Polaków, głównie ludzi kultury, przedstawicieli różnych pokoleń. Zdjęcia wykonał m.in. smartfonem, bez dodatkowego oświetlenia, poza studiem, bez makijażu i stylizacji. Fotografie nie były retuszowane, a uczestnicy projektu ze względu na artystyczny charakter sesji zgodzili się na brak autoryzacji. Lech Wałęsa, Dorota Masłowska, Paulina Ołowska, Paweł Pawlikowski, Janusz Gajos i Krystyna Janda – to ich zobaczymy w obiektywie Tellera.

Dla mnie od początku było jasne, że bohaterkami pierwszej okładki powinny być Małgorzata Bela i Anja Rubik. Razem, jak nigdy dotąd. Od dwudziestu lat jestem wiernym fanem Juergena Tellera. Marzyłem, by móc zaprosić go do Polski i obserwować przy pracy. Spełniło się z nawiązką. Zrobiliśmy razem sesję, która na pewno niejednego zaskoczy. Ale nie chodzi tu o spełnianie osobistych marzeń, a o tworzenie magazynu i równolegle serwisu internetowego dla polskich czytelniczek i czytelników. O Polkach i Polakach, i o wszystkim tym, co według nas zasługuje na Waszą uwagę w modzie i kulturze, w kraju i na świecie. I odwrotnie: “Vogue” daje możliwość zwrócenia uwagi świata na to, co u nas najlepsze – dodaje Niedenthal.

W numerze, wśród kilkudziesięciu materiałów, znaleźć można wywiad z Aleksandrą Woroniecką, szefową działu mody francuskiej edycji “Vogue’a”, skupioną wokół mody polskich projektantów sesję wykonaną przez Boo George’a – uznanego za wielkie fotograficzne objawienie ostatnich lat i rozmowę z Rachel Weisz. Wśród autorów pierwszego numeru “Vogue Polska” znaleźli się najlepsi dziennikarze i krytycy, m.in. Juliusz Kurkiewicz, Anna Wacławik-Orpik i Paweł Smoleński. Magazyn ma objętość 364 stron.

14 lutego to data startu serwisu internetowego. Strona Vogue.pl to przedłużenie papierowego wydania pisma. Interaktywny magazyn, który proponuje czytelnikom najlepsze teksty i zdjęcia siedem dni w tygodniu, w wygodnej formie. Przejrzysta grafika i nowoczesne rozwiązania techniczne zostały opracowane z myślą o tym, by odbiór magazynu na różnych nośnikach, w tym na urządzeniach mobilnych, był równie dobry. Vogue.pl to wywiady z osobowościami mody, kultury i mediów, sylwetki ciekawych twórców, reportaże – także wideo – o ważnych zjawiskach społecznych, relacje z podróży, kulinarne przewodniki, testy kosmetycznych nowości – mówi Hanna Rydlewska, redaktor prowadząca serwisu i szefowa działu reportażu “Vogue”. Jak głosi hasło na naszym Instagramie – zanim coś jest w modzie, jest w “Vogue” – dodaje.

O Vogue Polska:

Vogue Polska to dwudziesta trzecia edycja magazynu na całym świecie. Poza numerem wakacyjnym, lipcowo-sierpniowym, wszystkie pozostałe będą ukazywać się co miesiąc. Cena egzemplarzowa to 16,90 zł, a nakład pierwszych numerów to 160 tysięcy egzemplarzy. Wydawcą Vogue Polska jest spółka Visteria założona przez Kasię Kulczyk.

O Juergenie Tellerze:

Juergen Teller (ur. 1964, Erlangen, Niemcy), uważany za jednego z najważniejszych fotografów swojego pokolenia. Teller z powodzeniem porusza się zarówno w świecie sztuki, jak i fotografii komercyjnej. Od początku swojej kariery zawodowej fotografował kampanie modowe dla takich marek jak Celine, Louis Vuitton, Marc Jacobs i Vivienne Westwood. Opublikował czterdzieści jeden książek i katalogów wystaw artystycznych, które zacierają granice między tym, co komercyjne i osobiste. Obecnie jest profesorem fotografii w Akademie der Bildenden Künste Nürnberg.

Prace Tellera zostały zakupione przez największe muzea na całym świecie, w tym Centre Pompidou w Paryżu, Fotomuseum München w Monachium, Fondation Cartier pour l’art Contemporain w Paryżu, Międzynarodowe Centrum Fotografii w Nowym Jorku, Kunsthaus Zürich w Zürichu, Museum für Moderne Kunst w Frankfurcie, National Portrait Gallery w Londynie oraz Victoria and Albert Museum w Londynie.

Tagi

Anja Rubik

Newsletter

FASHION BIZNES