REKLAMA

Q&A: Jak mam się wybić w branży mody?

REKLAMA

O karierze w branży mody marzy niejedna osoba. Pisanie dla najlepszych modowych magazynów, stylizowanie najgłośniejszych nazwisk w branży czy fotografowanie kolekcji najlepszych projektantów to spełnienie snów wielu fanów mody. Jakie kroki trzeba podjąć, aby zaistnieć w branży, gdzie nieliczni osiągają sukces? Zapytaliśmy ekspertów w tej dziedzinie – przecież oni wiedzą najlepiej. Sprawdźcie sprawdzone sposoby i dowiedzcie się, jak się wybić w branży mody.

Po prostu zacznij

Początkiem było marzenie, potem była jego realizacja – mówi stylista Mateusz Kołtunowicz. Najważniejsze jest, abyś postawił pierwszy krok. Choć jest on najtrudniejszy, bez niego nie ruszysz dalej, a każdy kolejny będzie już znacznie łatwiejszy – dodaje stylista. Ucz się w działaniu – powiedziała Vivienne Westwood. Wiele osób zbyt długo analizuje rzeczywistość, obserwuje innych, stara się nadążyć za trendami, a to nie tędy droga. Najważniejsze jest to, aby zacząć – dodaje Natalia Sochacka, autorka bloga „Menwithballs”.

Nie bój się rozpocząć przygody w branży mody. Choć na początku może wydawać się niezwykle trudnym miejscem, warto podjąć ryzyko i sprawdzić, gdzie będziesz czuł się najlepiej. Fotografią zajmuję się od prawie dziesięciu lat, ale na początku raczej badałem, co konkretnie chciałbym robić. Na pewno warto dać sobie trochę czasu na zbadanie gruntu i popróbowanie różnych opcji – mówi fotograf Grzegorz Mikrut.

https://www.instagram.com/p/BeliQXaHz5g/?taken-by=nataliasiebula

Nie zwlekaj więc, tylko zabierz się do działania. Pierwszy krok? Dobrym początkiem będzie przeszukanie ofert pracy i wysłanie CV. Branża mody czeka na Ciebie! Pracę zaczęłam jeszcze na studiach, a konkretnie pod koniec ostatniego roku studiów – mówi Michalina Murawska, online editor w “Vogue Polska”. Dołączyłam wtedy do zespołu jednego z modowych portali internetowych. Udało mi się wtedy łączyć pracę w pełnym wymiarze z przygotowaniami do sesji egzaminacyjnej i pisaniem pracy magisterskiej, więc byłam z siebie naprawdę dumna. Nieco ponad pół roku później, byłam już redaktor prowadzącą tego portalu – mówi Michalina Murawska.

Pogłębiaj wiedzę

Wydaje mi się jednak, że najważniejsze jest ciągłe doskonalenie swoich umiejętności -potrzeba na to przede wszystkim cierpliwości i wielu lat nauki– mówi projektantka Natalia Siebuła. Bardzo ważne jest przede wszystkim samodoskonalenie i nieustanne pogłębianie wiedzy w swojej dziedzinie, ale także pochodnych – mówi projektantka. Korzystaj z wielu opcji dostępnych na rynku. Zapisz się na warsztaty, dużo czytaj, słuchaj wykładów. Sięgaj po swoje marzenia, nieustannie się kształcąc. Podejmij się rozwijających kursów, wiele ciekawych znajdziesz w ofercie Akademii Biznesu i Prawa Mody, a także studia podyplomowe w obszarze prawa i zarządzania w sektorze mody.

Ważna jest znajomość branży, jeśli prowadzisz merytorycznego bloga – mówi Natalia Sochacka, autorka portalu „Menwithballs”. Ja studiowałam sama na pewno dwa lata, założyłam gruby zeszyt, jak na studiach i wertowałam internet. Kupowałam magazyny, książki o historii mody, chodziłam na wykłady, jeździłam na pokazy, nawet jak nie miałam
wejściówek – wylicza autorka.

>>> Przeczytaj również: Q&A: Jak mam wyjść ze strefy komfortu w pracy?

Moment przełomowy w mojej karierze to warsztaty „Art and Fashion Forum” zorganizowane przez Grażynę Kluczyk – mówi Grzegorz Mikrut. Spotkałem się tam ze wspaniałymi ludźmi, którzy pokazali mi ten świat od środka. Chwilę później zrobiłem letni kurs na Saint Martins w Londynie, co również było powiewem świeżości – dodaje fotograf. Czytać, oglądać, chłonąć wiedzę – radzi Michalina Murawska z “Vogue Polska”. Branża mody to niezatrzymująca się machina. Im więcej wiecie, nie tylko o modzie, ale też kulturze, socjologii, sztuce, tym będziecie bardziej wartościowi na rynku pracy. Przyda się też dużo pokory – mówi Michalina.

Rozwijaj kreatywność

Bez tej cechy, raczej trudno będzie przebić się w branży, która nawet nosi nazwę „kreatywnej”. Przyszłemu pracownikowi świata mody niezbędna będzie głowa pełna pomysłów, otwarty umysł, nieustanne poszukiwanie inspiracji i oczy szeroko otwarte na świat. Kreatywna osoba tworzy nowatorskie rzeczy, odpowiada na zapotrzebowanie na rynku, bada grunt, a nie posadzone już pomysły – mówi Natalia Sochacka.

https://www.instagram.com/p/Bm2lGwIBdr2/?hl=pl&taken-by=grzegorzmikrut

Dla mnie ważna jest konsekwencja, spójność w działaniach i kreatywność – dodaje Natalia Siebuła. Warto zbudować klimat i wizerunek marki, który wypływa z dobrej strategii lub wysokiej estetyki projektanta, jeśli wizerunkiem tym nie rządzi przypadek, a jest autentyczny, nie powielający utartych schematów czy kopii powinien stać się inspirujący dla odbiorców – radzi projektantka.

Przygotuj się na trudne początki

Nie ma co się oszukiwać – początki nie są łatwe. Prawda jest taka, że sytuacja wygląda podobnie w każdej branży i nie należy rezygnować, gdy zaczyna się robić pod górkę. Jasną sprawą jest to, że początki są trudne finansowo i na początku się nie zarabia – mówi autorka bloga „Menwithballs”. I tak najpierw było, ale idzie teraz coraz lepiej, małymi
krokami wprowadzałam modyfikacje – dodaje.

https://www.instagram.com/p/BhZwrCAhl5D/?taken-by=kaskryst

Na początku była praca w butikach, tworzenie okien wystawowych dla coraz to większych marek. Praca jako asystent – łączyłem dwa etaty na raz – mówi stylista Mateusz Kołtunowicz. Potem przerwa, przemyślenia i powrót ze zdwojoną siłą. Początki nie są łatwe ani kolorowe, jest dużo fajnych momentów, ale trzeba dużo pracować. Należy pokazywać, że warto zatrudnić właśnie Ciebie. Dawać z siebie sto tysięcy procent na każdym najmniejszym zleceniu, ale przede wszystkim kochać to, co się robi. To najważniejsze – dodaje Mateusz Kołtunowicz.

Pracuj ciężko

Podejmując się pracy w branży mody, musisz wiedzieć o jednym – to nie jest łatwy biznes. Ciężka praca i trudne wyzwania to codzienność każdego fotografa, stylisty czy redaktora. Najlepiej wiedzą o tym projektanci, którzy latami kształcą swój warsztat, aby następnie kreować własną markę i tworzyć najlepsze kolekcje.

https://www.instagram.com/p/BiwA6YDBiJJ/?hl=pl&taken-by=pkedzierski

Projektantka Kas Kryst, tak mówi o początkach swojej drogi przez świat mody: Założyłam markę w czasie, gdy jeszcze studiowałam. Na drugim roku postanowiłam zgłosić swoją pierwszą kolekcję na FashionPhilosophy Fashion Week Poland w Łodzi i tak to się zaczęło. Co sezon miałam pokazy, brałam udział w konkursach, takich jak Złota Nitka i powoli trafiałam do świadomości branży, jak i klientów – mówi projektantka Kas Kryst. Osobom którym miałabym dać radę, powiem, żeby nie bali się pokazywać swoich prac, nie chowali ich do szuflady. By próbowali dostać się na staże i praktyki. Brali udział w konkursach i codziennie szlifowali swój warsztat zarówno jeśli chodzi o projektowanie, jak i szycie  – przekonuje projektantka.

Bądź samodzielny, ale korzystaj z pomocy i doświadczenia innych

Radziłbym, aby robić swoje i bardzo mocno weryfikować to, co mówią inni ludzie. Brać do serca tylko te rady i komentarze, które, na własne wyczucie, są najsensowniejsze i najbardziej komfortowe – mówi fotograf Grzegorz Mikrut. Słuchaj więc rad, ale pamiętaj, że tylko Ty wiesz, co jesteś w stanie zrobić i ile masz w sobie zaparcia, by sięgać po więcej. Z wiarą we własną siłę, jesteś w stanie zrobić więcej, niż Ci się może wydawać.

https://www.instagram.com/p/BhKWjWOhxLM/?taken-by=kaskryst

Sama złożyłam stronę internetową w dwa tygodnie, pomagał mi programista.
Idea, strategia, layouty, hasła – wszystko wymyśliłam sama. Pomogli
znajomi i przyjaciele, bo idea im się spodobała. Nazwa była intrygująca
i prowokacyjna – mówi Natalia Sochacka, autorka „Menwithballs”. Choć wewnętrzna siła jest niezwykle ważna, nie odrzucaj pomocy innych osób. Mogą oni swoim doświadczeniem czy wiedzą wspomóc Twoje działania. Nawet jeśli planujesz samodzielną karierę, ucz się pracy z innymi, bo branża mody składa się przecież z ludzi, a bez pracy zespołowej wiele projektów czy kolekcji nigdy by nie powstało.

Bycie stylistą to łączenie pracy samemu, kiedy szukasz rzeczy, tworzysz wizje i sposób na to, co chciałbyś opowiedzieć ubraniami lub realizujesz czyjąś koncepcję tak jak w reklamie. Potem na sesji jesteś częścią teamu – mówi stylista Mateusz Kołtunowicz. Dobre relacje z ekipą na planie i rzeczowość bardzo pomagają. Wszyscy są odpowiedzialni za efekt finalny. Jako początkujący stylista często robiłem projekty. Uczyłem się wtedy pracy z różnymi fotografami, nabierałem doświadczenia. Przy okazji zbierasz materiał do portfolio, masz więcej swobody i możesz pokazać swój styl i możliwości – dodaje.

Wykorzystaj moc mediów społecznościowych

Branża mody jest zawsze na czasie, a nawet o krok do przodu przed panującymi trendami. Dlatego nie ominął jej ogromny wpływ mediów społecznościowych na reklamę i promocję. Co więcej, wiele osób z branży oraz marek ubraniowych wykorzystuje social media, dużo na tym zyskując. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, stwórz profil, gdzie pokażesz światu swoje projekty, fotografie, modowe inspiracje czy własne stylizacje.

Mam wrażenie, że w ostatnich latach droga kariery, w tej i tak młodej branży, uległa zmianie – mówi stylista Paweł Kędzierski. Kiedyś trzeba było przejść przez kolejne szczeble – staż, asystenturę, do posady stylisty. Teraz ze względu na zmniejszającą się liczbę etatów w magazynach i rosnącą rolę social mediów wygląda to inaczej. Łatwiej zacząć robić fajne rzeczy, które zostaną zauważone. Ja sam śledzę pracę kilku bardzo zdolnych stylistów – mówi Kędzierski.

Idź na staż i ucz się od najlepszych

https://www.instagram.com/p/Bk7CDHmhHIL/?taken-by=karolinalimbach

Myślałeś o stażu? Jeśli jeszcze nie to najwyższa pora, bo w trakcie praktyk masz okazję zdobyć najlepsze doświadczenie. Karolina Limbach, stylistka magazynu “Elle” rozpoczęła karierę właśnie od stażu w tym wydawnictwie. Swoją przygodę zaczęłam klasycznie, od wakacyjnego stażu w trakcie studiów w magazynie “Glamour”, kolejne wakacje to był już staż w “Elle”. Miał trwać miesiąc, ale zostałam prawie cztery. Jakoś nie mogłam się rozstać – mówi Limbach. Momentem przełomowym było dostanie pracy w magazynie “Viva Moda”. Na rozmowę poszłam jeszcze w trakcie stażu w “Elle”.

Czy nadajesz się na staż? Być może obawiasz się, bo nie wiesz, czego będą od Ciebie oczekiwać? Karolina Limbach wyjaśnia: Ja u moich stażystów czy asystentów najbardzej cenię pracowitość. Pracowitość w tej branży popłaca.

Jeżeli chodzi o początek mojej drogi to można powiedzieć, że były nim warsztaty Fashion Writing na Art & Fashion Festival w Starym Browarze w Poznaniu prowadzone przez Hankę Rydlewską i Marcina Różyca. Później były staże w “Exklusivie” i “InStyle”. Po stażu w tym drugim tytule dostałem pracę asystenta – mówi stylista Paweł Kędzierski.

Przede wszystkim nie bój się być otwartym – czy to na nowe wyzwania, czy znajomości – radzi Michalina Murawska. I w miarę możliwości zbieraj doświadczenie jak najszybciej – jakkolwiek okrutnie to nie zabrzmi – to ono, a nie uniwersytecki dyplom sprawią, że będziemy atrakcyjniejsi w oczach potencjalnego pracodawcy. Warto także próbować różnych rzeczy, odbywać staże w różnych miejscach, nie tylko bezpośrednio związanych z modą. Tylko tak bowiem będziecie w stanie przekonać się, co Was interesuje, a czym na pewno nie chcecie się zajmować – mówi Murawska.

Działaj odważnie i zawsze bądź sobą

Jestem zdania, że warto próbować, realizować swoje pomysły i nie chować ich do szuflady, przełamać swoje wątpliwości i wstyd przed krytyką. Nawet jeśli się nie uda to pokonało się jakąś drogę, podjęło próbę, z której można wyciągnąć wnioski na przyszłość, rozwijać się i doskonalić we własnym tempie – mówi projektantka Natalia Siebuła.

Moja rada? Nigdy się nie poddawaj, nie zakładaj masek (jest ich za dużo w tej branży), bądź sobą i staraj się dawać zawsze z siebie 200% normy. Nie traktuj mody tylko jak biznesu. Najważniejsze to  być sobą i pozostać sobą, bo tego nikt Ci nie odbierze – mówi stylista Mateusz Kołtunowicz.

Powyższe rady mogą przynieść niezwykłe rezultaty. Spróbujcie wprowadzić je w życie, ale najważniejsze jest, żeby w ogóle zacząć. Odważnie, z otwartym umysłem i sercem, zapałem do pracy i miłością do tego, co się robi. A przede wszystkim z myślą o tym, by być sobą, bo świat mody nie potrzebuje kopii, tylko nowych, odważnych reprezentantów.

________________________________________________________________________

Zależy nam na profesjonalizacji branży, dlatego jeśli macie jakieś nurtujące pytanie związane z karierą, sukcesem, samorozwojem lub branżą mody – piszcie do nas! Czekamy na Wasze mejle.

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES