REKLAMA
We wrześniu 2023 roku odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich. Bieżący wskaźnik BWUK wyniósł +20,3.

Polscy konsumenci w lepszych nastrojach – wrzesień 2023

REKLAMA
REKLAMA

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, we wrześniu 2023 roku odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich. Bieżący wskaźnik BWUK (syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej) wyniósł +20,3 i był o 2 punkty procentowe wyższy od sierpniowego.

Przeczytaj również: Polska chce zakazu importu diamentów z Rosji

Wskaźnik ufności konsumenckiej – wrzesień 2023

Na wstępie określmy widełki przyjęte przy wskaźniku BWUK. Wartości w nim opisywane nie mogą być niższe od -100 oraz wyższe od +100. Oznacza to, że wartość dodana wskazuję na przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad tymi, którzy spoglądają na tę część gospodarki pesymistycznie. Dane opublikowane przez GUS są wynikiem analizy 1469 wywiadów przeprowadzonych w okresie od 04-13.09.2023 roku.

Bieżąca wysokość wskaźnika, wynosząca 20,3, jest o 23,9 punktu procentowego wyższa od zeszłorocznej. Spośród informacji składających się na BWUK, w ciągu ostatniego miesiąca najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz obecnej sytuacji ekonomicznej w kraju. Wzrosty tych danych wyniosły odpowiednio 4,5 punktu procentowego i 2,9 punktu procentowego. Niższą wartość odnotowano jedynie w ocenie obecnej możliwości dokonywania ważny zakupów. Nastroje respondentów w tym przypadku pogorszyły się o 2,2 punktu procentowego.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – wrzesień 2023

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, czyli tak zwany WWUK, syntetycznie opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej. Najnowsze dane ukształtowały go w skali od -100 do +100 na poziomie -9,4. Warto jednak zauważyć, że pomimo ujemnej wartości nastroje poprawiły się o 1,1 punktu procentowego w stosunku do sierpnia.

Bieżąca wysokość wskaźnika jest o 23,8 punktu procentowego wyższa od zeszłorocznej. Na wzrost jego wartości wpłynęły przede wszystkim oceny przyszłej sytuacji finansowe gospodarstw domowych (wzrost m/m o 4,5 punktu procentowego) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej w Polsce (wzrost m/m o 1,9 punktu procentowego). Wartości niższe niż przed miesiącem odnotowano w ocenach możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek m/m o 1,6 punktu procentowego) oraz przyszłego poziomu bezrobocia (spadek m/m o 0,6 punktu procentowego).

Pexels

Przeczytaj również: W przyszłym roku popracujemy krócej? Przyjrzeliśmy się przepisom

Wpływ wojny na Ukrainie

62 proc. ankietowanych deklarowało wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (w sierpniu było to 63,1 proc.) Dla 7,8 proc. respondentów wojna za naszą wschodnią granicą stanowi duże zagrożenie dla osobistej sytuacji finansowej (wzrost o 1,4 punktu procentowego w porównaniu do odpowiedzi udzielonych na analogiczne pytanie w zeszłym miesiącu). Warto również zauważyć, że spośród osób odczuwających wpływ wspomnianego konfliktu na koniunkturę konsumencką, 47,9 proc. określiło go jako umiarkowany, a 14,1 proc. jako znaczny. Dla 38 proc. respondentów konflikt na Ukrainie nie ma żadnego wpływu na odpowiedzi.

Przeczytaj również: Jak obliczyć ślad węglowy mojej firmy? Odpowiadamy na pytanie, które naznaczy przyszłość branży modowej 

Źródło danych GUS, zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES