REKLAMA
LPP podsumowanie roku 2023

Podsumowanie roku 2023: LPP

REKLAMA
REKLAMA

W 2023 roku LPP utrzymało pozycję lidera sektora mody w Polsce, notując kolejne wzrosty. Przyglądamy się działalności spółki na przestrzeni ostatnich miesięcy i spoglądamy na przyszłoroczne prognozy.

LPP to gdańska spółka odzieżowa będąca liderem sektora modowego nie tylko w Polsce, ale i Europie Środkowo-Wschodniej. W portfolio firmy znajdziemy szereg popularnych marek modowych jak Reserved i Sinsay, Mohito, Cropp i House. Od 2001 roku spółka notowana jest na GPW w Warszawie, wchodząc w skład indeksu WIG20. Spółka pod przewodnictwem Marka Piechockiego w bieżącym roku została uplasowana na 3. pozycji rankingu „Forbes” pośród największych firm nad Wisłą. Jej wartość oszacowano na 24 416 mln złotych.

Od ponad 30 lat LPP prowadzi aktywną działalność w Polsce i zagranicą, otwierając kolejne sklepy w Londynie, Tel Avivie czy Mediolanie. W 2023 roku LPP obecne było na 39 rynkach. Spółka jest obecnie w posiadaniu 2206 salonów stacjonarnych, zatrudniając niemal 30 tysięcy osób.

LPP zalicza finansowe wzrosty

LPP z roku na rok sukcesywnie rośnie, zwiększając swój udział na polskim i zagranicznym rynku odzieżowym. W roku obrotowym 2022/2023 (luty 2022 – styczeń 2023) spółka miała 15,9 mld zł skonsolidowanych przychodów. Zysk netto sięgnął w tym okresie 1,1 mld złotych. W trzecim kwartale br. obrotowego, mimo widocznego spowolnienia na rynku odzieżowym, przychody polskiego producenta odzieży przekroczyły 4,3 mld zł, zapewniając spółce wzrost sprzedaży za 9 miesięcy br. na poziomie +7 proc. rdr. W I-III kw. r.obr. 2023/2024 (luty-październik 2023 r.) spółka miała 1 127,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej wobec 685,1 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 12 565,3 mln zł w porównaniu z 11 741,6 mln zł rok wcześniej.

Oprócz zysków, LPP rosło również pod kątem powierzchni handlowej. Ilość sklepów zwiększyła się od ubiegłego roku o około 450, osiągając osiągając na koniec trzeciego kwartału 23/24 powierzchnie handlową wynoszącą przeszło 1,9 mln mkw. Jednocześnie dynamika rozwoju powierzchni sklepów LPP przekroczyła 24 proc. r/r. Poza granicami kraju Grupa zwiększyła powierzchnię handlową o ponad 31 proc. rdr.

Gdańska spółka umacnia pozycję w Europie

Kontynuując plany wzmacniania swojej pozycji w Europie Zachodniej, we wrześniu 2023 Grupa LPP otworzyła pierwszy salon Reserved pierwszy salon Reserved we Włoszech, przy prestiżowej Corso Vittorio Emanuele II w Mediolanie.

Zmiany w globalnej gospodarce wywołane konfliktem w Ukrainie skłoniły nas do wyznaczenia nowych kierunków rozwoju. Skupiamy się na krajach południowej i zachodniej części Europy, gdzie otwieramy kolejne salony i zwiększamy dostępność oferty w e-commerce – skomentował Przemysław Lutkiewicz – Stawiamy na sukcesywne powiększanie powierzchni handlowej na konkurencyjnych rynkach, ale i w lokalizacjach o wysokim potencjale sprzedażowym. Salon Reserved przy prestiżowej Corso Vittorio Emanuele II pozwoli nam budować rozpoznawalność oferty LPP w skali międzynarodowej – dodał. W planach są już następne otwarcia – w Mediolanie i miastach północnych Włoch, gdzie poza Reserved pojawią się pierwsze salony Mohito.

We sierpniu br. Spółka otworzyła swój drugi w kraju salon Reserved o powierzchni blisko 2 tys. mkw. w Westfield Stratford City we wschodnim Londynie. We wrześniu natomiast Reserved pojawiło się w drugiej już lokalizacji przy Oxford Street, a także w londyńskim centrum handlowym Brent Cross. W efekcie spółka operuje obecnie w czterech punktach w stolicy Wielkiej Brytanii, których łączna powierzchnia sięga niemal 9 tys.

Jednocześnie LPP intensywnie rozwijało się na południu Europy. Nowe salony pojawiły się głównie w Rumunii, Serbii, Czechach i w Bułgarii. W trzecim kwartale 23/24 sprzedaż zagraniczna osiągnęła ponad 57 proc. przychodów Grupy. Najwyższe wyniki zanotowano w Rumunii, Ukrainie i Czechach.

Sinsay liderem Grupy

Marką, która najlepiej radziła sobie w 3Q 23/24 był Sinsay. Jako jedyny z portfolio Grupy osiągnął w tym czasie dwucyfrową dynamikę wzrostu, co stanowi dobrą prognozę wobec planów rozwojowych marki. Dwucyfrowy wynik najmłodszej marki to efekt zarówno sytuacji gospodarczej, która sprzyja utrzymującej się popularności produktów z segmentu value-for-money, jak i rozwoju sieci handlowej Sinsay w mniejszych miejscowościach oraz retail parkach – czytamy w oficjalnym komunikacie. W kolejnych miesiącach spółka zamierza kontynuować dotychczasową politykę. Zapowiada jednocześnie, że w planach ma dalszy intensywny rozwój salonów Sinsay zakładający otwarcie kolejnych 300 nowych rocznie w Polsce i za granicą, przez najbliższe 3 lata.

Reserved postawiło na współpracę

Rok 2023 upłynął marce Reserved pod znakiem współprac. W pierwszej połowie roku marka stworzyła ofertę dedykowaną fankom romantycznej polskiej marki bieliźnianej Le Petit Trou. We wsparciu Zuzanny Kuczyńskiej, twórczyni marki, Reserved wypuściło do sprzedaży limitowaną kolekcję ubrań i bielizny nawiązujących do charakterystycznego stylu LPT. 

W połowie roku flagowa marka LPP sięgnęła po klasykę polskiego designu. W ofercie linii home pojawiła się kolekcja przygotowaną w kooperacji z Zakładami Ceramicznymi „BOLESŁAWIEC”. W ten sposób marka postanowiła wesprzeć rodzimych przedsiębiorców i upowszechniać krajowe rzemiosło również za granicą. W ramach współpracy powstały unikatowe produkty wyposażenia wnętrz oraz odzież dla kobiet i dziewczynek, łączące wielopokoleniowe dziedzictwo, funkcjonalność i nowoczesny design.Bardzo zależało nam na tym, aby połączyć tradycję z nowoczesnym spojrzeniem na modę. Kolekcja trafia na rynek w sezonie letnim, a więc ważna była dla nas forma i materiały,  gwarantujące pełną swobodę, naturalność i komfort. Współpraca z Bolesławcem to nasz hołd dla polskiego rzemiosła i ukłon w kierunku dziedzictwa, które inspiruje od pokoleń – skomentowała Anna Sołtys, dyrektor biura produktowego Reserved w LPP.

LPP planuje dalszy rozwój

Priorytetem spółki na kolejny rok obrotowy będzie wzrost sprzedaży – czytamy w oficjalnym komunikacie. Kluczem do dobrych wyników ma być dalszy rozwój sieci w ramach strategii omnichannel. Na 2024 rok zapłakane są już kolejne otwarcia salonów na rynkach Europy Południowej i Zachodniej. LPP zapowiada też rozwój aplikacji mobilnych we wszytstkich markach ze swojego portfolio. LPP liczy, że w roku obrotowym 2023/2024 (kończącym się w styczniu 2024) uda się zrealizować 17,5 mld zł przychodów, a w kolejnym roku – ponad 20 mld zł. Spółka zapowiedziała również, że pod koniec bieżącego roku obrotowego planuje mieć 2 mln2 powierzchni. Celem na kolejne dwa lata jest 10-15 proc. wzrostu powierzchni rocznie.

REKLAMA
REKLAMA
Tagi
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES