REKLAMA
Gdzie w branży mody można zarobić najlepiej?

Marzysz o pracy w modzie? Sprawdź, na jakim stanowisku zarobisz najlepiej

REKLAMA

Praca w modzie dla wielu może wydawać się spełnieniem marzeń, również finansowych. Branża daje ogrom możliwości, a dobrze przemyślana ścieżka rozwoju, konsekwencja i sumienna praca będą kluczem do sukcesu. Przyjrzeliśmy się bliżej rankingom wynagrodzeń i wytypowaliśmy jedne z najlepiej opłacanych stanowisk w branży fashion. Sprawdź, w którą stronę pokierować swoją karierę.

Art Director

Praca kreatywna połączona z zarządzaniem zespołem – tak wygląda zarys obowiązków dyrektorów kreatywnych. Ci pracujący w branży mody nadzorują tworzenie materiałów wizualnych do kampanii reklamowych, magazynów i innych mediów. Konstruują wizerunek za pomocą obrazu, by kolejno nadzorować teamem kreatywnym w realizacji tych koncepcji. To właśnie w ich rękach leży wizualna reprezentacja marki, dlatego do roli Art Directora poszukiwane są osoby o multidyscyplinarnej wiedzy i umiejętnościach ogromnych pokładach kreatywności. 

Wynagrodzenie dyrektora artystycznego są zależne od projektu i często nie jest stałą miesięczną kwotą w przypadku osób, które nie są zatrudnione na stałe w marce modowej bądź wydawnictwie. Według danych OLX, osoba na stanowisku Art Director zarabia średnio 9 880 brutto. Połowa osób na tym stanowisku zarabia między 7 530 zł brutto a 12 520 zł brutto. 25 proc., a aż 25 proc. osób uzyskuje wyższe zarobki. 

Creative Director

Dyrektor Kreatywny to najważniejsze stanowisko twórcze w szeregach domu mody. W jego odpowiedzialności leży kształtowanie i ugruntowywanie wizji marki, od pokazów mody po marketing.To właśnie on wytycza nowe kierunku i buduje wspólną wizję marki modowej. Dyrektor kreatywny tworzy założenia produktu, buduje jego tożsamość, nawiązując tym samym dialog pomiędzy marką modową a klientem. W przypadku największych marek modowych, to właśnie dyrektor kreatywny pełni funkcję reprezentacyjną danego brandu. Według raportów dyrektorzy kreatywni w luksusowych domach mody zarabiają od 400 000 do ponad miliona dolarów rocznie. 

Przeczytaj również: Te luksusowe marki zamiast dyrektorów kreatywnych zatrudniły muzyków. To nowy kierunek w branży?

Brand Manager

Do obowiązków Brand managera należy kompleksowa opieka nad marką modową – od ujednolicenia strategii, przez analizę trendów po szerokopojętą promocję. Bliska współpraca z działem marketingu i działami kreatywnymi pozwala upewnić się, że wszystkie działania marki są zgodne z obraną misją, wartościami i przesłaniem. Brand managerowie odpowiadają za współtworzenie strategii marketingowych, często w oparciu o analizę danych i obecne trendy. Na ich barkach leży również zarządzanie treściami promocyjnymi, jak reklamy, kampanie mailingowe czy strony internetowe. Na podstawie analizy rynku, menadżerowie podejmują kolejne kroki w działaniach marki. Na zarobki Brand Managera wpływa wiele czynników, jednak przeciętne wynagrodzenie na tym stanowisku w Polsce waha się w granicach 7 000 – 20 000 zł brutto. 25 proc. Osób w tym zawodzie osiąga zarobki powyżej 15 tys. zł brutto. 

Sourcing Manager

Menedżerowie ds. zaopatrzenia w branży modowej są powiązani z sektorem produkcyjnym. Ich odpowiedzialność spoczywa na dotrzymywaniu harmonogramu i opłacalności procesu. Mogą być odpowiedzialni za pozyskiwanie różnorodnych artykułów do produkcji odzieży i akcesoriów, w tym surowców, tkanin czy np. zamków błyskawicznych. Menedżerowie ds. zaopatrzenia określają również, z których dostawców skorzystać, co oznacza, że często muszą pracować nad negocjacjami i umowami prawnymi z tymi źródłami. Rola ta wymaga również analizy procesu produkcyjnego, aby zdecydować, czy zastąpić dostawcę na podstawie jakości lub kosztu jego towarów. Jako średnie zarobki Sourcing Managera w branży odzieżowej portal Glassdor wskazuje na 71,783 tysięcy dolarów rocznie.

Product Manager

W zależności od marki i zespołu, obowiązkiem Product Managera produktu będzie zarządzanie wycinkiem kolekcji damskiej/męskiej, akcesoriami lub obuwiem. Zadaniem PM-a jest dogłębne poznanie swojego asortymentu, nieustanna praca nad jego rozwojem, śledzenie światowych trendów w modzie, planowanie procesu produkcyjnego i kontrola jego wykonania. Niemniej wysiłku wymaga zarządzanie podległymi mu projektantami, kupcami czy technologami odzieży. 

Średnie zarobki Product Managerów w USA szacuje się na 160 tys. dolarów (wg danych Glassdor). W Polsce z roku na rok obserwuje się wzrosty pensji Project Managerów. Średnia pensja PM-a w Warszawie sięga już ponad 10 tys. złotych brutto.

Stylista mody

Kreowanie wizerunku należy do głównych zadań stylistki modowej. Szeroki wachlarz możliwości w tej profesji pozwala wybrać ścieżkę kariery dopasowaną do siebie. Stylistki zatrudniane są przez marki modowe, pracują przy pokazach mody, sesjach zdjęciowych lub z ramienia marek – w centrach handlowych. Styliści mody muszą posiadać wyczucie stylu i doskonałe umiejętności komunikacyjne, które ułatwią pracę z klientem, jak i pozostałymi członkami zespołu. Pracodawcy często poszukują osób z doświadczeniem w projektowaniu mody lub merchandisingu oraz wykształceniem w dziedzinie mody, jednak nie są one konieczne. Podstawą pracy stylisty są ogromne pokłady kreatywności oraz oczywiście atrakcyjne portfolio. 

Wielu stylistów to freelancerzy, którzy samodzielnie dobierają zlecenia. Tym samym ich zarobki warunkuje liczba zleceń danego miesiąca. Na najwyższe zarobki mogą liczyć osoby ubierające największe gwiazdy showbiznesu lub osoby regularnie pracujące przy produkcjach komercyjnych. Zarobki popularnych i rozchwytywanych stylistów w Polsce liczone są w kilkudziesięciu tysiącach złotych miesięcznie. 

Przeczytaj również: Kariera stylisty modowego. „Z częścią osób, z którą współpracuję zacząłem się przyjaźnić. W tym zawodzie trzeba lubić ludzi”

Dziennikarz mody

To on ubiera świat mody w słowa. Dziennikarze modowi są zatrudniani przez wydawnictwa prowadzące modowe magazyny, jak również mogą znaleźć zatrudnienie w redakcjach portali internetowych. Wielu dziennikarzy mody działa jako freelancerzy, co pozwala im wybierać najlepiej płatne zlecenia i pracować jednocześnie dla różnych marek czy wydawnictw. Praca na własny rachunek jest zwykle kluczem do osiągnięcia wyższych zarobków niż te na etacie. 

Dziennikarz modowy powinien cechować się doskonałą znajomością języka, kreatywnością, dbałością o szczegóły i dobrze rozwiniętymi zdolnościami komunikacyjnymi. Mile widziane będzie wykształcenie dziennikarskie lub filologiczne. Szerokopojęta wiedza o modzie i trendach będzie kluczowym wymogiem do wykonywania tej pracy. Zgodnie z danymi portalu ZipRecruiter, najlepiej zarabiający dziennikarze mają szanse na roczne wynagrodzenie rzędu 104 500 dolarów. Jako średnią na tym stanowisku portal wskazuje kwotę 50 000 dolarów rocznie. 

Merchandising Manager

Menadżerowie ds. merchandisingu mody podejmują kluczowe decyzje dotyczące zapasów, cen i prezentacji produktów w sklepach detalicznych. Do ich codziennych obowiązków należy dbanie o wygląd sklepu, koordynowanie promocji sprzedażowych oraz sprawdzanie stanów magazynowych. Menedżerowie ds. merchandisingu mody prowadzą również badania rynku i analizują dane klientów. Mogą na przykład wykorzystać te badania, aby pomóc im w podjęciu decyzji, od którego dostawcy kupić produkty lub określić, które produkty będą najlepiej sprzedawać się w ich sklepie. Średnia zarobków Menadżera ds. merchandisingu w USA wynosi 70 tysięcy dolarów rocznie – wynika z aktualnych danych portalu Indeed.

Poszukujesz pracy w branży mody? Koniecznie śledź najnowsze oferty pracy na portalu Fashion Biznes. Wszystkie dostęne stanowiska znajdziesz TUTAJ. Aby być na bieżąco, zapisz się do newslettera, a co tydzień na Twoją skrzynkę mailową spłyną powiadomienia o nowych ofertach pracy w modzie.

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES