noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Jak zaprojektować własną odzież?

Jak zaprojektować własną odzież?

REKLAMA
noSlotData

Tworzenie autorskiej marki odzieżowej to ekscytujące wyzwanie, które pozwala na urzeczywistnienie osobistego, kreatywnego spojrzenia na modę. Sprawdź, o czym musisz pamiętać, by podjąć się projektowania własnej odzieży. 

Własna marka odzieżowa to marzenie wielu kreatywnych osób i pasjonatów mody. Świetny pomysł na biznes to jednak część sukcesu, a jego realizacja wymaga solidnego przygotowania i konkretnych umiejętności. Branża mody nieustannie się rozwija, a konkurencja na rynku jest ogromna. Pamiętajmy, że tylko części z nich udaje się osiągnąć sukces i dotrzeć do świadomości szerokiego grona odbiorców. By zostać zapamiętanym i przyciągnąć klienta, warto odstawać od reszty i jasno określić swoją wizję oraz cele biznesowe. Niezbędne będą tu również odpowiednie zdolności, szczególnie jeśli zdecydujesz się na asortyment bazujący na zaprojektowane przez ciebie produkty. 

Projektowanie odzieży – jak zacząć?

Projektowanie ubrań wbrew pozorom nie jest prostym procesem i wymaga konkretnych zdolności i predyspozycji. Umiejętności plastyczne czy wyobraźnia przestrzenna to niezbędne cechy każdego projektanta, które ułatwią przeniesienie wizji na rzeczywisty projekt. W projektowaniu przyda się dobre oko do szczegółów, znajomość aktualnych trendów i szeroka wiedza o materiałach. Projektant musi mieć opanowane do perfekcji umiejętności rysunku i modelowania.

Jeśli nie posiadasz dostatecznej wiedzy i doświadczenia w projektowaniu, pierwszym krokiem na twojej drodze będzie podjęcie nauki na studiach lub profesjonalnym kursie projektowania. Osoby, które zawodowo chcą związać się ze światem mody, mogą zdecydować się na studia modowe na jednej z polskich uczelni. Aktualnie kierunki projektowania ubioru znajdziesz m.in. na MSKPU w Warszawie, ASP w Łodzi, ASP w Warszawie, SWPS w Warszawie czy SAPU w Krakowie.  Więcej na temat uczelni modowych w Polsce przeczytasz TUTAJ

Alternatywą jest profesjonalny kurs projektowania. Znajdziesz je stacjonarnie w największych miastach Polski lub online. Jedne z najpopularniejszych kursów są organizowane przez Polski Instytut Mody, MSKPU czy Krakowskie Szkoły Artystyczne.

Dowiedz się więcej: Kariera projektantki mody – jak zacząć?

Jakie programy do projektowania odzieży?

Jeśli posiadasz niezbędną wiedzę i umiejętności, aby zaprojektować własną odzież, sprawdź jakie programy komputerowe posłużą ci w tym procesie. Programy do projektowania można podzielić na programy do grafiki wektorowej, programy typu CAD i programy do projektowania mody w 3D.

Programy do grafiki wektorowej: Stanowią niezwykle przydatne narzędzie pracy nie tyko grafików, ale i projektantów mody. Użyjesz ich do zaprojektowania technicznych elementów garderoby lub tworząc szkice sylwetek do projektowania ubrań. Wśród najpopularniejszych programów tego typu wymienia się Adobe Ilustrator i CorelDRAW. Obydwa programy są płatne, a żeby najlepiej poznać ich tajniki i w najlepszy sposób wykorzystać ich potencjał, polecamy zapisać się na kurs obsługi. Bezpłatną alternatywa dla Adobe Ilustrator jest program Ikscape, z którego możesz skorzystać na samym początku przygody z projektowaniem.

Programy typu CAD: Tego rodzaju programy będą pomocne przy procesie produkcji, a algorytmy komputerowe na których bazują, pozwolą w dużo precyzyjniej i szybciej opracować układy kroju, niż te wykonywane przez projektanta ręcznie. Programy typu CAD (ang. computer aided design) używane są do rysowania szablonów odzieżowych i opracowania ich dla krojowni. Posłużą między innymi do tworzenia bądź stopniowania form, tworzenia układu kroju czy specjalnych punktów (nacięcia, dziurki). Wśród najpopularniejszych programów typu CAD wymieniamy: Modaris/Lectra, Optitex, Gerber, InvenTex, Gemini, StyleCAD czy Audaces. Ceny profesjonalnych programów CAD zaczynają się od około 10-15 tysięcy złotych. Programy różnią się między sobą procesem wdrożeniowym, aktualizacją czy wsparciem.

Programy do projektowania w 3D: Technologia 3D stała się nieodzownym elementem w projektowaniu odzieży i oferuje najbardziej zaawansowane rozwiązania dostępne na rynku. Dzięki programom do projektowania 3D już na etapie pierwowzoru otrzymujemy symulację projektu odzieżowego na sylwetce człowieka. Pozwoli to m.in. na sprawdzane układalności materiału. Najpopularniejsze programy do projektowania 3D dla branży mody to VStitcher by Browzwear i CLO3D. 

Przeczytaj również: Zarobki projektantki mody – ile można zarobić w 2023?

Własna marka odzieżowa – na co zwrócić uwagę?

Jeśli twoim celem jest stworzenie autorskiej marki odzieżowej, warto dobrze przygotować się do tego przedsięwzięcia. Odpowiednia koncepcja jest w stanie zagwarantować sukces w branży. Sprawdź, o czym warto pamiętać, zanim zdecydujesz się na własny biznes: 

Zdefiniuj grupę docelową: zanim stworzysz markę, określ swoją niszę. Pomyśl, kto będzie twoim odbiorcą i dla kogo chcesz tworzyć. W jakim wieku będą twoi klienci? Zamierzasz tworzyć odzież casualową, streetwearową czy biznesową? Marki celujące w niszę i tworzone z myślą o konkretnym odbiorcy mają dużo większe szanse na sukces. 

Zbadaj konkurencję: Prześledź działania konkurencji i zastanów się, jak radzi sobie na rynku. Nie chodzi tu oczywiście o kopiowanie, ale analizę rynku i poznanie aktualnych tendencji. Czy konkurencja oferuje podobne produkty? Jak wyglądają jej działania i komunikacja? Czy istnieje dużo marek o podobnym profilu? Odpowiedzi na te pytania pomogą określić zapotrzebowanie na rynku, by celnie trafić w jego potrzeby. 

Oszacuj własne zasoby: Określ, w jakim czasie chcesz ruszyć z działalnością, ile potrzeba Nie bez znaczenia będą również finanse – określ swój budżet i zapotrzebowanie. W zależności od wielkości firmy, koszty mogą wahać się od 10 tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych. 

Nazwa i logo: Tworzenie spójnego wizerunku jest niezwykle istotne na etapie powstania marki. Zdecyduj się na charakterystyczną nazwę – najlepiej krótką, intrygującą i taką, która zapada w pamięć. Zarówno nazwa jak i logo powinny być spójne z koncepcją brandu i nawiązywać do obranej misji. 

Postaw na lokalną produkcję: jeśli zależy ci na tworzeniu świadomej polskiej marki, zdecyduj się na szycie w jednej z polskich szwalni. W przypadku małych autorskich marek, klienci zwracają szczególną uwagę na pochodzenie produktów. By osiągnąć sukces, wybierz ekologiczne rozwiązania, dobrej jakości materiały i krajową produkcję. 

Zdjęcie główne: Pexels

Przeczytaj również: Jak założyć markę modową? Inspiracje i lekcje od gigantów branży

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES