REKLAMA
Perfumy niszowe - skąd wziął się ich fenomen?

Fenomen rzemieślniczych perfumerii. Jak odpowiadają na trendy?

REKLAMA

Perfumy rzemieślnicze oraz marki niszowe w perfumerii to rosnący na sile trend w branży beauty. Skąd wziął się fenomen małych brandów zapachowych oraz wyspecjalizowanych drogerii, które je selekcjonują i oferują?

Czytaj także: NISZOWE PERFUMY ROSNĄ NA SILE. SKĄD ICH FENOMEN?

Niszowe perfumy i perfumerie – co to takiego?

Niszowe marki perfum to – jaka sama nazwa wskazuje – mniej znane brandy zajmujące się produkcją zapachów, które stoją w opozycji do dużych i znanych marek o już ugruntowanej pozycji na rynku, jak np. Chanel, Dior czy Paco Rabbane. Najczęściej są to autorskie kompozycje zapachowe indywidualnego perfumiarza, które wydaje pod własnym szyldem. Samodzielnie nadaje on swoim dziełom charakter i klimat oraz dba o ich oprawę graficzną. Czasem kompozycje są również osobiście przez niego tworzone, przy wykorzystaniu tradycyjnych, ręcznych technik perfumeryjnych.

Takie unikatowe perfumy z logo mniej znanych marek trafiają na sprzedaż właśnie do niszowych perfumerii. Są to wyspecjalizowane drogerie, w których asortymencie na próżno szukać masowych i popularnych propozycji zapachowych. Zamiast tego ich półki zajmują oryginalne perfumy od niszowych – małych, mniej znanych i niesieciowych producentów.

Na czym polega fenomen niszowych perfum?

Niszowe marki perfumeryjne coraz dynamiczniej pojawiają się na rynku beauty. To zasługa przede wszystkim ich oryginalności i unikatowości. To perfumy, które pozwalają konsumentom wyróżnić się w zalewie masowo produkowanych zapachów o generycznych kompozycjach. Te niepowtarzalne, charakterystyczne mieszanki bez trudu mogą stać się osobistym zapachem – tzw. signature scent.

Sprawdź: JAK WYBRAĆ SWÓJ FLAGOWY ZAPACH? PORADNIK DOBIERANIA PERFUM

Branża beauty coraz wyraźniej dostrzega i eksploruje potencjał w indywidualizmie i personalizacji kosmetyków, a wyrazisty, charakterystyczny zapach to jedna z najprostszych metod wyrażania siebie i swojego stylu oraz zapisywania swojej tożsamości w świadomości innych osób. Niektóre marki niszowe oferują również niezwykle proste kompozycje, składające się zaledwie z kilku akordów, które dowolnie można ze sobą łączyć i nakładać warstwowo. Taki zabieg oferuje niezrównany efekt personalizacji dla konsumenta oraz pozwala mu stworzyć zapach szyty na miarę jego indywidualnych potrzeb, gustu i stylu.

Nie można również zapomnieć, że perfumy niszowe oferują biznesową transparentność, często niedostępną w dużych koncernach i markach masowych. Małe brandy chętnie odkrywają przed konsumentami to, w jak sposób powstają perfumy, skąd są pozyskiwane aromaty i jacy twórcy za nimi stoją, co bez wątpienia doceniają współcześni prosumenci.

Perfumy rzemieślnicze – co je wyróżnia?

Marki niszowe perfum nie celują w masowego klienta, ale w target skłonny do eksperymentów, otwarty na innowacje. To sprawia, że perfumiarze tworzący zapachy rzemieślnicze mogą kreatywnie łączyć ze sobą różne nuty, które nigdy nie pojawiają się obok siebie w mieszankach masowych. Mogą oni również wykorzystywać nietypowe, rzadko dostępne, a nawet kontrowersyjne składniki, jak np. dym wędzarniczy, zwierzęcą sierść, lateks, smołę, egzotyczne rośliny czy naturalny oud etc. Te niedostępne w masowych kompozycjach nuty zapewniają wyjątkowe doznania olfaktoryczne oraz zacierają granice między płciami. Nie bez powodu więc wiele perfum niszowych to właśnie kompozycje uniseksowe, dedykowane zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.

Konsumenci perfumerii niszowych to także wytrawni “smakosze” i kolekcjonerzy. Cena flakoniku często nie gra dla nich roli. Są w stanie zapłacić nawet bardzo wysoką cenę za coś oryginalnego, wyrazistego i wyróżniającego się, co daje twórcom swobodę w eksperymentowaniu nad połączeniami i wykorzystywaniu trudno dostępnych składników. Wartość kolekcjonerską perfum rzemieślniczych podkreśla także sposób ich produkcji, który zwykle odbywa się w mikroskali. Ich nakłady zwykle nie przekraczają kilku tysięcy, a czasem nawet kilkuset flakoników rocznie. Większość z nich to limitowane propozycje i małe kolekcje wypuszczane w krótkich seriach, co tylko dodaje perfumom niszowym aury tajemniczości i pożądania. Konsumenci mogą również w ten sposób stworzyć swoją osobistą kolekcję, składającą się z zapachów dedykowanych na różne dni, okazje czy pory roku. 

Perfumy niszowe to często również efekt starannej pracy rzemieślniczej i pracy rąk samych twórców. Niszowi perfumiarze chętnie tworzą swoje dzieła całkowicie ręcznie i wracają do tradycyjnych technik tworzenia perfum w opozycji do produkcji taśmowej praktykowanej w markach masowych.

Sprawdź: MĘSKIE PERFUMY NA KOBIETACH. JAK JE WYBIERAĆ I UŻYWAĆ?

Niszowe perfumerie w Polsce. Gdzie kupić perfumy rzemieślnicze?

W Polsce pojawia się coraz więcej niesieciowych perfumerii specjalizujących się w starannie wybranych perfumach niszowych. Miejsca te działają zarówno stacjonarnie w większych miastach, jak i online. Gdzie można więc poszukać perfum rzemieślniczych w Polsce? Do najpopularniejszych adresów od kilku lat niezmiennie należą Perfumeria Quality Missala oraz Mood Scent Bar.

Uwagę zwracają jednak także drogerie House of Merlo, Zapachniści, Lulua czy Perfumeria na Złotej. Nowe, kolejne adresy perfumerii rzemieślniczych nieustannie pojawiają się na mapach miast oraz w sieci.

Czytaj także: POŻĄDA ICH KAŻDA KOBIETA! TYMI PERFUMAMI PACHNĄ NAJBOGATSZE OSOBY ŚWIATA

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES