Elevator pitch – sukces w 30 sekund. Czym jest?

Bez względu na to, czy szukasz nowej pracy, klienta czy inwestora, który pomógłby w rozwoju twojego biznesu, Elevator pitch to sztuka, której warto się nauczyć. Na czym polega i dlaczego „rozmowa w windzie” jest tak bardzo przydatna?

Elevator pitch, czyli „rozmowa w windzie”

Oczywiście Elevator pitch nie jest zwykłą rozmową w windzie. Termin Elevator pitch stworzyli Amerykanie, dotyczy on kilkudziesięciosekundowej przemowy, prezentacji osoby, firmy czy produktu. Jest to idealna forma wypowiedzi w sytuacjach, kiedy potrzebny jest konkret. Elevator pitch sprawdzi się idealnie także na spotkaniach biznesowych czy konferencjach. Możesz go użyć wszędzie tam, gdzie można spotkać wpływowych ludzi, którzy nie mają czasu na słuchanie długich opowieści, a konkretna informacja może zaprowadzić Cię do sukcesu.

Jak przeprowadzić idealny Elevator Pitch?

Choć Elevator pitch jest bardzo krótką formą prezentacji, wcale nie jest prosty. Sporym wyzwaniem jest opowiedzenie historii, tak by ludzie oderwali się od swoich codziennych czynności i zaczęli uważnie słuchać. Może wydawać się to niemożliwe, ale stosując się do kilku rad, będziesz o krok bliżej do sukcesu.

Oto kilka ważnych wskazówek, które musisz poznać, aby osiągnąć sukces swoją „przemową w windzie”

Po pierwsze Elevator pitch musi być zwięzły. Na przekazanie informacji masz zaledwie 30 sekund. Z jednej strony niewiele, ale z drugiej możesz w tym przedziale czasu zdziałać naprawdę wiele. Liczy się konkretny przekaz, konkretne korzyści, dane, rozwiązania i narzędzia, które możesz zaoferować. Zapomnij o wątkach pobocznych czy anegdotach, masz czas jedynie na przekazanie skondensowanej informacji.

Po drugie, zadbaj o jasny przekaz, ale także jasny cel przemówienia. Zapomnij o skomplikowanym i specjalistycznym słownictwie. Elevator pitch ma być przede wszystkim przejrzysty dla odbiorcy, a nie wprawiać go w zakłopotanie. Aby określić jasny cel przemowy musisz przemyśleć, czego oczekujesz od osoby, z którą będziesz rozmawiać.

Po trzecie, staraj się zdobyć zainteresowanie twoich słuchaczy. Zadbaj o to, aby twoja prezentacja zapadała w pamięć słuchaczom, powodowała dyskusję. Wybierz tylko te najciekawsze elementy historii albo przedstaw je w tajemniczy sposób, by odbiorcy chcieli dowiedzieć się więcej o tobie czy twoim produkcie. Możesz także użyć pytań retorycznych. Spraw, żeby po przemówieniu pojawiły się dodatkowe pytania ze strony publiczności, wykorzystaj te 30 sekund, aby wprowadzić zaciekawienie wśród słuchaczy Twojego Elevator Pitch.

Czwartym elementem idealnej „przemowy w windzie” będzie Twoja wiarygodność. Elevator pitch nie powinien zawierać nachalnej sprzedaży czy zmyślonych informacji. Potraktuj swój Elevator pitch, jako zaproszenie do rozmowy. Zapomnij o sztywnych tekstach wyuczonych na pamięć. Nieszczery przekaz odbiorca wyczuje na odległość, dlatego odstaw na bok podkolorowywanie rzeczywistości i skup się na realnych, kluczowych atutach.

Na koniec, twój Elevator pitch powinien być dostosowany do odbiorcy. Spraw, by twoja prezentacja brała pod uwagę indywidualne cechy i wymagania twojego słuchacza. Nie możesz tworzyć jednej poprawnej wersji przemowy, gdyż nie zaprezentujesz np. swojej firmy, w ten sam sposób inwestorom, co klientom. Trzeba więc być gotowym na konkretnego słuchacza. Dodatkowo ważna jest ciągła ewaluacja, gdyż stan rzeczy czasami szybko się zmienia. Będziesz musiał dostosować do tego swoją przemowę, dlatego regularnie sprawdzaj, czy możesz zawrzeć w niej coś nowego.

Przeczytaj również: Career Monday: Czy płeć ma znaczenie na rynku pracy?

Zdjęcie główne: Unsplash

Tagi

Newsletter

FASHION BIZNES