noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Coraz częściej płacimy Blikiem. Ile transakcji wykonali Polacy w I kwartale 2024 roku?

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

W I kw. 2024 roku liczba transakcji dokonanych Blikiem wzrosła o 39 proc. do 518 mln, a ich łączna wartość sięgnęła 73,9 mld zł – poinformowała wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności mobilnych Blik, Monika Król.

Przeczytaj również: Adidas ofiarą sukcesu modelu Samba? Marka chce temu zapobiec

Jak często płacimy Blikiem? Kwartalne dane

W pierwszym kwartale 2024 r. Blik zanotował znaczący wzrost liczby transakcji o 39 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając łącznie 518 mln operacji o wartości 73,9 mld zł. (…) Na koniec marca br. z rozwiązania aktywnie korzystało 16,3 mln użytkowników, czyli 2,8 mln więcej niż rok wcześniej – powiedziała wiceprezes. Dodała, że w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon Blik – Polacy skorzystali z tej usługi 132 mln razy, czyli o 59 proc. więcej rdr.

Poinformowała również, że duży wzrost odnotowano także w kanale POS – między styczniem a marcem br. użytkownicy wykonali w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych przeszło 105 mln transakcji, czyli o prawie 50 proc. więcej rdr. Wiceprezes przypomniała, że ekspansja zagraniczna Blika koncentruje się obecnie na Europie Środkowo-Wschodniej, szczególnie na Rumunii i Słowacji. – W Rumunii cały czas czekamy na zgodę regulatora. Myślę, że jesteśmy w przededniu otrzymania tej zgody, więc spodziewam się, że będziemy wkrótce poinformować o kolejnych krokach. A w Słowacji jesteśmy już po pierwszej transakcji demonstracyjnej i czekamy w tej chwili na uruchomienie płatności Blik w pierwszym banku. To też zdarzy się w najbliższym czasie – zapowiedziała Król.

Metalowy wózek zapakowany kartonowymi pudełkami na niebieskim tle
Unsplash

Szczegółowe wyniki Blika za I kwartał 2024 roku

Według danych spółki w pierwszym kwartale 2024 r. nadal najwięcej transakcji Blikiem zostało zrealizowanych w e-commerce, ale udział spadł do 51,1 proc. z 55,3 proc. rok wcześniej. W analizowanym okresie użytkownicy Blika zapłacili w sieci 264,9 mln razy, czyli o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 37,8 mld zł wobec 26,9 mld zł rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online to 143 zł.

W pierwszym kwartale 2024 r., podobnie jak w poprzednich okresach, najczęściej korzystano z tego rozwiązania na platformach typu marketplace, gdzie średnia wartość koszyka wyniosła 123 zł. Największą natomiast wartość koszyka zakupowego odnotowano w kategorii „moda” – użytkownicy płacili za zakupy w sklepach oferujących odzież i obuwie średnio 230 zł. Między styczniem a marcem br. liczba przelewów na telefon Blik wzrosła rdr o 59 proc. do poziomu 132 mln. Wartość transakcji P2P w pierwszym kwartale br. wyniosła ona 19,3 mld zł, czyli o 79 proc. więcej rdr. Średnia wartość pojedynczego przelewu to 151 zł.

Przeczytaj również: Boże Ciało 2024: kiedy wziąć wolne, by maksymalnie wykorzystać długi weekend?

Między styczniem a marcem br. użytkownicy zrealizowali transakcje w terminalach płatniczych 105,2 mln płatności o wartości 5,9 mld zł. To wzrost odpowiednio o 48 proc. i 55 proc. w stosunku do wyników uzyskanych na koniec marca 2023 r. W omawianym kwartale widoczny był także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Na koniec marca br. ich liczba zwiększyła się rok do roku o jedną piątą – do poziomu 15,9 mln. Z kolei wartość wpłat i wypłat z bankomatów wyniosła 10,9 mld zł, czyli o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczej wpłaty lub wypłaty z bankomatu to 688 zł.

W pierwszym kwartale br. Polacy wykonywali codziennie średnio 5,7 mln płatności Blikiem. Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), która wyniosła 8,9 mln, została odnotowana w systemie 8 marca 2024 r. Średnia kwota płatności BLKIEM w analizowanym okresie to 143 zł, natomiast wartość wszystkich transakcji zrealizowanych za jego pomocą osiągnęła 73,9 mld zł. To o 48 proc. więcej niż w tożsamym kwartale 2023 r.

Na koniec marca br. z BLIKA aktywnie i regularnie korzystało 16,3 mln użytkowników, czyli 2,8 mln więcej niż rok wcześniej. W systemie zarejestrowanych jest już 29,5 mln aplikacji mobilnych.

PAP, zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES