noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
fotografowie mody

10 fotografów mody, których warto znać

REKLAMA
noSlotData

Są odpowiedzialni za kultowe kampanie prestiżowych marek na całym świecie. Ich zdjęcia znajdziemy we wszystkich najbardziej docenianych magazynach. Bez nich branża mody nie miałaby racji bytu. Oto 10 fotografów, których po prostu trzeba śledzić.

Czytaj również: Ukryte zawody: ilustrator mody

Autor: Piotr Włochyń

Steven Meisel

Zanim poświęcił się profesjonalnie fotografii, zajmował się ilustracją. W 1984 zasłynął portretem Madonny wykonanym na okładkę albumu Like a Virgin. Był kojarzony przede wszystkim z włoskim i amerykańskim “Vogue’em”. Obecnie współpracuje wyłącznie z brytyjską edycją biblii mody. Mówi się, że stoi za sukcesem supermodelek lat 90. – dzięki niemu rozwinęła się kariera między innymi Lindy Evangelisty i Naomi Campbell. Meisel pracował dla największych: Versace, Valentino, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton czy choćby Balenciagi. Jest jedną z ikon branży mody.

Czytaj również: Zawody przyszłości w modzie. Te kompetencje warto zacząć rozwijać już w 2023 roku

Carlijn Jacobs

Holenderska fotografka ukończyła Akademię Willema Kooninga w Rotterdamie. W swojej twórczości czerpie inspiracje z surrealizmu, art déco i kampu. Pierwsza jej monografia, Mannequins, została opublikowana w 2021 roku przez Art Paper Editions. Zdjęcia Jacobs pojawiały się w Vogue, Vogue France, Vogue Italia, Dazed, Pop, M le Monde i AnOther Magazine. Do jej klientów komercyjnych należą m.in. Chanel, Gucci, Louis Vuitton i Versace. W 2022 roku stworzyła oprawę wizualną do albumu Beyonce “Renaissance”.

Ethan James Green

Ethan James Green rozpoczął swoją przygodę z modą jako model. Z pomocą swojego mentora Davida Armstronga zamienił modeling na fotografię. W marcu 2019 roku Green wydał swoją pierwszą monografię „Young New York” – portret przyjaciół i rówieśników z Lower East Side na Manhattanie. Współtworzył kampanie takich marek jak Max Mara, Louis Vuitton czy Calvin Klein, a jego prace były publikowane w amerykańskim Vogue, W magazine, Dazed i WSJ Magazine. Jesienią 2022 roku otworzył swoją galerię sztuki “New York Life Gallery”.

Paolo Roversi

Paolo Roversi jest znanym ze swoich intymnych portretów i klasycznego języka wizualnego. Jego zdjęcia balansują między przeszłością a teraźniejszością – są jednocześnie nowoczesne i znajome. Roversi zainteresował się fotografią w młodym wieku podczas podróży do Hiszpanii, co skłoniło go do zbudowania ciemni do drukowania swoich czarno-białych fotografii. Karierę zawodową rozpoczął w 1970 roku od fotoreportażu, dopiero później skupił się na modzie. Jego prace pojawiały się w wielu edycjach Vogue’a, Vanity Fair, W Magazine i Dazed. Tworzył kampanie dla Diora, Yves Saint Laurent czy Valentino. Jest również autorem Kalendarza Pirelli 2020.

Juergen Teller

Teller fotografuje przy pomocy płaskiej lampy błyskowej oraz prostych analogowych aparatów, co pozwala mu osiągnąć efekt nietypowy dla stylistyki modowej. Popularność zdobył między innymi dzięki zleceniom słynnych muzyków, w tym Sinéad O’Connor i Kurta Cobaina. W 1994 roku zadebiutował w brytyjskim “Vogue’u” okładkową fotografią 20-letniej Kate Moss. W 2009 został opublikowany jego album Marc Jacobs Advertising 1998–2009, będący podsumowaniem współpracy z projektantem. W tym samym roku stworzył głośną kampanię dla Vivienne Westwood. Przed obiektywem Tellera stanęli m.in. Kanye West, Cindy Sherman, Kristen McMenamy i Kim Kardashian. Jest stałym współpracownikiem System Magazine, który jest uwielbiany przez branżę i modowych “insiderów”.

Rafael Pavarotti

Pavarotti urodził się w amazońskiej dżungli, a jego najwcześniejsze zdjęcia powstały we współpracy z przyjaciółmi. Fotograf przypisuje żywą paletę kolorów swoich fotografii właśnie codziennym widokom z dzieciństwa. Jego twórczość charakteryzuje się fuzją żywych tonów i odważnymi kompozycjami. Zasłynął ze współpracy z  brytyjsko-gambijskim redaktorem mody Ibrahimem Kamarą.  Siła ich pracy – która normalizuje ciała osób czarnoskórych i rdzennych – pojawiła się wśród wszechobecnych wezwań do sprawiedliwości rasowej. Pavarotti adresuje nierównowagę reprezentacji czarnoskórych w modzie i szerszych narracjach historycznych. Wśród jego klientów znajdziemy: brytyjskiego Vogue, W Magazine i Diora.

Alasdair McLellan

Pracował dla wielu edycji “Vogue’a”, “i-D”, “POP”, “Another Magazine”, “Self Service” i “The Gentlewoman”. Tworzył kampanie dla Miu Miu, Burberry, Louis Vuitton, Calvin Klein i Versace. W 2013 roku został wydany jego album Ultimate Clothing Company, który dokumentował współczesną “męskość”. McLellan wyreżyserował teledyski do trzech utworów zespołu The xx – On Hold, Say Something Loving oraz I Dare You. W 2021 roku stworzył film “I’ve Been Trying to Tell You” na potrzeby albumu autorstwa Saint Etienne.

Johnny Dufort

Zanim zajął się fotografią, studiował w Falmouth College of Fashion and Design, choć nigdy nie wiązał swojej przyszłości z modą. Karierę zaczynał od asystowania innym twórcom w tym m.in. Davidowi Simsowi. Brytyjski fotograf szybko zyskał zainteresowanie branży dzięki swoim portretom uchwyconym w stylu, który Dazed Magazine nazwał „niedokończonym glamour”. Jego zdjęcia charakteryzują się ostrą lampą błyskową i intensywnymi kolorami. Dufort współpracował z Markiem Jacobsem, Miu Miu, Stellą McCartney, Double Magazine, System Magazine, Self Service i T Magazine.

Czytaj również: Co to jest Midjourney? I czy jest w stanie zastąpić grafików, fotografów i dyrektorów kreatywnych?

Mert and Marcus

Mert Alas i Marcus Piggott tworzą jako duet fotograficzny od ponad 30 lat. Po spotkaniu w 1994 roku w Londynie, Mert i Marcus szybko nawiązali współpracę, a ich pierwsza wspólna sesja znalazła się na okładce magazynu Dazed & Confused. Ich prace charakteryzują się hiperrealistyczną kolorystyką i światłem. Tworzyli do większości edycji Vogue, W Magazine, Document Journal i Self Service. W 2017 roku opublikowali swój pierwszy album z Taschen, a ich prace znajdują się w wielu publicznych i prywatnych kolekcjach sztuki na całym świecie. W ostatnich latach regularnie pracowali dla Versace, Burberry i Gucci.

Annie Leibovitz

W latach 80. jej zdjęcia zaczęły się pojawiać w wielu znanych amerykańskich magazynach, między innymi w: “Time”, “Newsweek”, “New York Times”, “Life” oraz europejskich: “Paris Match” i “Stern”. Przed jej obiektywem stanęli Michael Jackson, William S. Burroughs, Andy Warhol, Whoopi Goldberg, Meryl Streep i wielu innych. Dwa razy fotografowała słynny kalendarz Pirelli – w 2000 i 2016 roku. Jako pierwsza kobieta w historii zorganizowała swoją wystawę w Washington National Portrait Gallery w 1991 roku. Jest autorką wielu albumów, w tym Women z 1999, które wydała razem ze swoją ówczesną partnerką – pisarką Susan Sontag. Obecnie współpracuje z amerykańskim Vogue i Vanity Fair. W 2023 została artystką-rezydentką IKEA i sfotografuje ludzi w siedmiu różnych krajach.

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj również: Gdzie się uczyć mody na świecie?

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES