Zaczynasz nową pracę? Oto 10 rad, które pomogą Ci wyróżnić się już na starcie

Pierwsze miesiące pracy są kluczowe dla rozwoju kariery w nowym miejscu. W końcu pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Jak więc wykorzystać swoją szansę i dać się poznać jako dobry pracownik?

Pokaż, że potrafisz

Przeszedłeś proces rekrutacji. Przekonałeś przełożonych, że jesteś najlepszym kandydatem na to stanowisko. Teraz musisz to udowodnić. Przyjmuj każde powierzone zadanie, angażuj się w projekty zespołu i zastanów, jak swoją pracą możesz odciążyć innych. Posiadasz umiejętności, których nie mają inni? Zaoferuj im swoją pomoc. Usłyszysz to jeszcze nie raz – inicjatywa w pracy to klucz do sukcesu.

Fake it till you make it…

…czyli nie daj się! Nowe projekty, nowe zadania – wszystko to może brzmieć przerażająco. W szczególności, jeżeli robisz coś po raz pierwszy. Ale jak to mówią „kto nie próbuje, ten nie pije szampana”. Dlatego nie odmawiaj, gdy ktoś poprosi Cię o pomoc. Im więcej nauczysz się na początku, tym łatwiej będzie Ci każdego kolejnego dnia.

Pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj

Ciekawość pierwszym stopniem do piekła? Nie w biznesie. Wyjaśniaj każdą wątpliwość, bądź dociekliwy i nie poddawaj się, jeżeli nie uzyskasz odpowiedzi od razu. Nowi pracownicy korzystają z wyjątkowego przywileju – nawet najbardziej zapracowani współpracownicy chętnie pomogą w wyjaśnieniu problemu. Pytanie to oznaka Twojego zaangażowania, a nie niewiedzy. Pytaj, bo po „okresie wdrożeniowym” o odpowiedź może nie być tak łatwo.

Mierz wysoko

Przed rozpoczęciem pracy dopytaj szczegółowo o zakres obowiązków, tak byś miał pewność, że realizujesz to, do czego jesteś zobowiązany. Pamiętaj jednak, że każda dodatkowa aktywność, której możesz się podjąć liczy się podwójnie. Zaangażowany pracownik to cenny pracownik. Udowodnij pracodawcy, że zasługujesz na to miano.

Proś o feedback

Informacje zwrotne od przełożonych i współpracowników to najcenniejsze, co możesz otrzymać podczas pierwszych miesięcy w nowym miejscu. Opinia o Twojej pracy, zidentyfikowanie mocnych i słabszych stron Twojego działania, określenie kierunku, w którym powinieneś zmierzać. Wszystkie uwagi są na wagę złota. Proś o feedback i weź go sobie do serca. To zaprocentuje.

Jesteś ekspertem? Nie bój się tego pokazać

Bierz aktywny udział w dyskusjach, spotkaniach i burzach mózgów. Nie miej obaw przed pokazaniem swojej wiedzy i zaproponowaniem alternatywnych rozwiązań problemów. Nawet jeżeli nie zostaną wykorzystane, Twoje zaangażowanie z pewnością zostanie zauważone. A to pierwszy krok do budowania wizerunku eksperta. Krok po kroku i za chwilę to Ty możesz stać się osobą, do której inni zwracają się o pomoc.

Naucz się zarządzać czasem

Nawet w najciekawszej pracy zdarzają się zadania, które wywołują w nas nieco mniejszy entuzjazm. Cóż, tak po prostu jest. Im szybciej jednak zidentyfikujemy pracę, która nie sprawia nam radości, tym łatwiej będzie nam ułożyć plan dnia tak, by wykonać ją prawidłowo, a jednocześnie szybko. Wiesz już które z Twoich codziennych zadań zapiszesz na liście niekoniecznie lubianych? Wykonaj je zaraz po przyjściu do pracy, gdy jesteś wypoczęty i pełen energii. Będziesz pracował szybciej i efektywniej, a skreślone z listy zadania nie będą zajmowały Ci myśli przez cały dzień. I pamiętaj – „odkładanie na później” to żadne rozwiązanie.

Współpracownicy to Twoja druga rodzina

Może nie dosłownie, ale pomyśl tylko ile czasu spędzasz z kolegami z pracy? Minimum osiem godzin, pięć dni w tygodniu. Dobre relacje ze współpracownikami mają olbrzymi wpływ na komfort Twojej pracy. Korzystaj więc z okazji – wychodź na lunche, spędzaj przerwy wśród członków teamu, poznawaj jak najwięcej osób. Pozytywne nastawienie, zainteresowanie sprawami innych i gotowość do pomocy pomogą zjednać Ci kolegów. Pytaj, szukaj porady i wsparcia – koledzy z chęcią Ci go udzielą, wystarczy zapytać.

Obserwuj, ale nie krytykuj

Bez względu na to, czy to Twoje pierwsze, czy kolejne już miejsce pracy, zmysły nowego pracownika są na początku wyjątkowo wyostrzone. Obserwujesz wszystko co dzieje się dookoła, skrzętnie notujesz w pamięci i analizujesz. Co oczywiste, nie wszystko musi Ci przypaść do gustu, w szczególności jeżeli masz już jakieś wyobrażenie i pracy, czy stare przyzwyczajenia. Przestrzegamy jednak – krytyka pochodząca od początkującego pracownika nie jest najlepiej widziana. W szczególności, gdy opiera się jedynie na porównaniach z poprzednim miejscem pracy. Są rzeczy, o których możesz nie wiedzieć, a także te zauważalne tylko dla pracowników z większym stażem. Jeżeli jednak coś nie daje Ci spać, przed rozmową z przełożonym postaraj się znaleźć przyczynę i – co ważniejsze – propozycję rozwiązania problemu. Własna inicjatywa to jedna z cech, którą pracodawcy cenią najwyżej.

Pielęgnuj dobre nawyki

Nowy Rok – nowe postanowienia. Te pozornie niedotyczące pracy, mogą mieć na nią wielki wpływ. Zdrowe odżywanie, medytacja, więcej sportu – wszystko to co wpływa na Twoje samopoczucie, wpływa także na pracę. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces zawodowy, nie zapominaj o sobie i dbaj o higieniczne życie.

>>> Przeczytaj również: Czas na zmiany? Oto pięć książek, które odmienią Twoje życie

Newsletter

FASHION BIZNES