Sztuczna inteligencja w świecie mody. Czy marki będą jeszcze potrzebowały grafików?

319
Źródło: NVIDIA

Przy rosnącej konsumpcji, konsumenci oczekują od marek modowych dostępności nowych produktów co kilka tygodni. Biorąc pod uwagę czas potrzebny od zaprojektowania do udostępnienia dobrej jakości zdjęć gotowego produktu w sklepie internetowym, sprostanie tym wymaganiom staje się wyzwaniem.

Źródło: Raport „The state of fashion 2018”; Business of Fashion & Mckinsey & Company 

Na ratunek przychodzi technologia, która poprzez automatyzację i wspieranie części procesów pozwala na zredukowanie czasu całego cyklu. W ostatnich latach coraz odważniejszym krokiem do świata fashion wkracza sztuczna inteligencja. W raporcie The state of Fashion 2018 przygotowanym przez McKinsey oraz Business of Fashion jednym z głównych wymienianych trendów jest fakt, że sztuczna inteligencja staje się rzeczywistością. Predykcja podaży, czy zaawansowana analityka zachowań konsumenckich są już codziennością dla większych marek i pozwalają nie tylko na redukcję kosztów, ale i lepsze zrozumienie potrzeb klientów. Jednak to, gdzie AI wprowadzi prawdziwą rewolucję, to spersonalizowana komunikacja online oraz zadania dotychczas uważane za bardziej kreatywne, takie jak projektowanie nowych kolekcji, retusz oraz sesje zdjęciowe.

Przy pomocy klasy najnowocześniejszych algorytmów GAN (Generative Adversarial Network), gdzie jedna sieć neuronowa, ucząc się na podanym zbiorze zdjęć (duże zbiory zdjęć modowych są otwarcie udostępniane w formie open-source m.in. przez Zalando – fashion-MNIST), generuje fotorealistyczne obrazy starając się „oszukać” drugą, która za zadanie ma wychwycić, czy zdjęcie pochodzi z oryginalnego zbioru zdjęć, czy zostało wygenerowane. Algorytm dąży do minimalizacji błędu i dzięki temu uzyskuje coraz to lepszej jakości wygenerowane zdjęcia, które przejdą pozytywną ocenę nawet przy wprawnym ludzkim oku.

>>> Przeczytaj również: Guess i Alibaba wprowadzają sztuczną inteligencję do sklepów

W zeszłym roku zespół badaczy Lab126 z firmy Amazon stworzył prostego AI projektanta przy pomocy GAN’ów. Algorytm uczył się stylu, bazując na zdjęciach modowych i był w stanie wygenerować nowe produkty w podobnym stylu. Choć na tamtym etapie projekt, nie był jeszcze gotowy na wybiegi, to postęp ostatnich miesięcy udowadnia, że możliwość ta będzie w ciągu najbliższych miesięcy eksplorowana w realnym użyciu.

Również w zeszłym roku badacze z firmy NVIDIA, światowego lidera komputerowych technologii wizualnych, pracowali nad wykorzystaniem GAN do edycji zdjęć. Edycja ta pozwalała m.in. dobrać kolor włosów, czy zmieniać parametr związany z tym, na ile lat wygląda osoba na zdjęciu.

Źródło: devblogs.nvidia.com

W tym roku NVIDIA zaprezentowała, jak sztuczna inteligencja może być używana do automatycznego retuszu zdjęć. Rozwiązanie ma potencjał w dużym stopniu zastąpić grafików pracujących nad sesjami zdjęciowymi. Skrócenie czasu obróbki zdjęć do kilku minut, a nawet sekund może być dużą oszczędnością czasu dla firm mody. NVIDIA nawiązała oficjalną współpracę z Adobe – producentem popularnego programu do obróbki zdjęć Photoshop, jednak wdrożenie tego rozwiązania na taką skalę może zająć obu gigantom trochę czasu. Rozwiązanie aktualnie wkracza już do ofert start-upów technologicznych oferujących rozwiązania sztucznej inteligencji dla branży mody.

Źródło: NVIDIA
Źródło: NVIDIA
Źródło: NVIDIA

To jednak nie koniec potencjału, jaki daje sztuczna inteligencja i algorytmy GAN naszej branży. W kolejnym artykule opiszę jak algorytmy te idą o krok dalej i wykorzystywane są do automatycznej generacji gotowych zdjęć ubranej modelki ze zdjęć samych produktów. Nad takimi generowanymi sesjami zdjęciowymi czy „AI modelkami” pracuje już m.in. Zalando.

Autorka: Monika Koprowska – Artificial Intelligence Business Development Manager in AIMEE (część grupy technologicznej ULAM.AI, wykorzystującej najnowsze badania nad sztuczną inteligencją w różnych dziedzinach biznesu).