#CareerMonday: Dlaczego teraz jest najlepszy moment na pracę w sektorze luksusowym?

499
praca w modzie

Biznes kreujący pożądanie – taka myśl nasuwa się nam, kiedy musimy odnieść się do wyrażenia sektor luksusowy. Jak niemalże każdy inny, przemysł luksusowy jest w ciągłym ruchu. Projektanci podejmują nowe role i wyzwania. Miniony rok przyniósł zmiany w największym konglomeracie LVMH, który ogłosił rekonstrukcje dotychczasowego porządku. Skoro panuje tak duża rotacja, to dlaczego teraz jest najlepszy moment na pracę w sektorze luksusowym?

W branży luksusowej zmiany stwarzają wiele okazji. Ze względu na swoje unikalne procesy i kreatywną estetykę wiodący zespół wsparcia projektantów zazwyczaj migruje razem z nimi od jednego domu mody do drugiego. Proces ten bardzo często nakreśla nowe role. Dzieje się tak ze względu na nowe wyzwania i wymagania, co z kolei tworzy dziury, które trzeba potem zapełnić. Oprócz tego branża odzieży luksusowej jest jedną z niewielu, które mogą sobie pozwolić na śmielsze i ponadprzeciętne działania, tworząc tym samym nową wartość dla społeczeństwa, a co za tym idzie – dla gospodarki.

Luksus na miarę naszych czasów

16 edycja raportu Bain Luxury Study wydana przez Bain & Company przedstawia analizę rynku dóbr luksusowych na całym świecie. Biorąc pod uwagę wszystkie segmenty, rynek dóbr luksusowych w 2017 roku zwiększył swoją wartość o 5%. Na całym świecie na rynku prywatnych dóbr luksusowych będących jednym z dziewięciu segmentów ogółu, odnotowano wzrost we wszystkich regionach. Wzrost ten napędzany był zarówno lokalną konsumpcją (wzrost o 4%), jak i zakupami turystów (wzrost o 6%). Oczywiście Chiny przodowały w ogólnym udziale w konsumpcji produktów luksusowych sięgając pułapu 32%. W Japonii rynek dóbr luksusowych wzrósł o 4%. Europa również znacząco się odbiła, rosnąc o 6% i  osiągając 87 miliardów dolarów sprzedaży, tym samym odzyskując pozycję jednego z najlepszych regionów pod względem wartości sprzedaży. Amerykański rynek, biorąc pod uwagę Amerykę Północną oraz Południową, walczył przez cały rok i skończył na plusie z 2% wzrostem. W ten sposób stał się również kluczowym rynkiem dla marek luksusowych.

moda premium
„Bain Luxury Study”

>>>Przeczytaj również: #CareerMonday: Na studia z Gucci – nowy kierunek na Polimodzie

Rynek luksusowy, w tym moda, silnie widoczny jest również w cyfrowym świecie. Większość marek wchodzi w interakcję z konsumentami, zarówno za pośrednictwem swoich sklepów internetowych, jak i wielomarkowych e-sklepów. I nawet jeśli transakcje online są skrawkiem całego rynku dóbr luksusowych, to większość decyzji o zakupach towarów podejmowana jest pod wpływem tego co zobaczymy i usłyszymy w sieci.

Nie zapominajmy o mediach społecznościowych, które są nie tylko przedmiotem komunikacji, ale również handlu. Marki takie jak Gucci robią furorę w sieci, będąc na językach i ekranach wszystkich. Raport McKinsey&Company The opportunity in online luxury fashion Sales are rising, but what do consumers expect from a luxury digital experience? z 2015 roku już wtedy wskazał, że witryny internetowe znacznie wpływają na wzrost sprzedaży w sektorze luksusowym, oferując konsumentom nie tylko unikalne produkty czy marki, ale również odznaczając się unikalnym podejściem do cen i dostępności. Kluczem do sukcesu jest elastyczność i szybkie odpowiedzi rynku luksusowego na potrzeby konsumentów.

Dowodów na to, że rynek dóbr luksusowych jest obszarem, na który warto zwrócić uwagę przy planowaniu swojej kariery nie trzeba szukać daleko. Prada wynurzyła się z czteroletniego spadku sprzedaży w drugiej połowie 2017 roku. Hermes również odnotował wzrost, potwierdzając tym duże znaczenie azjatyckich konsumentów.  Wiadomości od marki Swiss również były pozytywne. Firma odnotowała 13% wzrost eksportu zegarków, gdzie Chiny również odegrały znaczącą rolę. Stella McCartney odkupiła swoją markę od firmy Kering, aby ponownie posmakować słodkiego smaku niezależności.

Szansa dla młodych

Jak już nie raz zaznaczaliśmy, rynek dóbr luksusowych obecnie jest skierowany w dużej mierze ku młodym osobom i myślimy, że to młode talenty mogą liczyć na najatrakcyjniejsze oferty pracy. Być może dzieje się tak za sprawą „milenijnego sposobu myślenia”, który silnie objął sektor luksusowy. Milenijny sposób myślenia jest kluczem do sukcesu i zmienia mentalność marek oraz nawyki zakupowe wszystkich pokoleń. Zauważmy, że marki już zaczęły reinterpretować streetwear, by przyciągnąć uwagę młodszych konsumentów.

T-shirty, puchowe kurtki czy trampki należały do kategorii wyróżniających się w 2017 roku, a ich sprzedaż wzrastała odpowiednio o 25%, 15% i 10%. Ogólnie rzecz biorąc: buty, biżuteria i torebki zaliczane są do trzech najszybciej rosnących kategorii produktów w ubiegłym roku, ale produkty beauty, odzież i torebki nadal stanowią największą część rynku. Głównym motorem podwyżki na rynku dóbr luksusowych jest zmiana pokoleniowa, która w 2017 roku przyniosła 85% wzrost napędzany przez pokolenia Y i Z.  Oczekuje się, że do 2025 roku będzie to stanowić 45% łącznych wydatków na dobra luksusowe.

>>>Przeczytaj również: #CareerMonday: Na jakie sektory kariery można podzielić branżę mody?

Przesunięcie preferencji estetycznych w stronę streetwearu i odzieży sportowej oraz rosnące zapotrzebowanie na autentyczność, stworzyło lukę w dotychczasowej wiedzy. W tym przypadku odpowiedzią są specjaliści znający nawyki i potrzeby obecnej grupy docelowej. Na nowo niezależna Stella McCartney pozostaje jednym z najbardziej znaczących graczy w sektorze luksusowym w tak zwanej ethical fashion. Dlaczego?

Millenialsi są bardziej wyczuleni na pochodzenie swoich ubrań niż poprzednie pokolenia. Raport Oeko-Tex pokazuje, że 60% tejże grupy społecznej jest zainteresowana certyfikowaną odzieżą i zrównoważoną modą, a 69% szuka przy zakupie oznaczeń „ekologiczne”. Konsumenci oczekują, że marki które kupują podzielą ich etyczne rozumienie świata, więc tym samym nasuwa się myśl o rekrutacji osób, które najlepiej zrozumieją nową grupę konsumencką. Milenijne smaki kształtują obraz luksusu. Nie zapominajmy również o grupie konsumentów nazwanych „Boomers”. Firma Deloite przewiduje że 99 milionów millenialsów i 77 milionów boomerów tworzy największy segment rynku luksusowego.

sektor luksusowy
Źródło: eu.louisvuitton.com; gucci.com

Co więcej udane projekty takie jak torebki Petite Malle Louis Vuitton czy torebka Gucci Dionysus były jednymi z najpopularniejszych produktów w 2017 roku. Zachęcało to konsumentów do wydawania więcej na akcesoria. Przełożyło się to na lepsze wyniki wielu luksusowych marek w ubiegłym roku. Dlaczego uważamy że torby i akcesoria są ważnym elementem naszej dzisiejszej układanki? Ponieważ rozwój tego sektora luksusowego tworzy dodatkowe zapotrzebowanie na specjalistyczne role projektowe w zespołach zajmujących się projektowaniem akcesoriów.

Zwiększa się również zapotrzebowanie na umiejętności rzemieślnicze, których popyt ciągle przewyższa podaż. Wiele domów mody zwiększa swoje zakłady produkcyjne. Louis Vuitton w zeszłym roku otworzył nową placówkę i już w lipcu zamierza otworzyć nowe warsztaty we Francji. Na naszym polskim rynku marki również poszukują nowych pracowników. Może się wydawać że większość ofert pracy jest przekazywana drogą pantoflową, jednak warto czasem poszperać, a zobaczycie, że marka Qπш Robert Kupisz poszukuje asystenta dyrektora ds. produkcji odzieży czy platforma Miinto pragnie zatrudnić specjalistę e-commerce. Możliwości w branży jest wiele, wystarczy się rozejrzeć.

Przyszłość sektora luksusowego

W ostatnich dziesięcioleciach przemysł mody i innych dóbr luksusowych był motorem globalnego rozwoju. Aby kontynuować trajektorię wzrostu, przemysł mody musi brać pod uwagę nie tylko zmiany społeczne. Tak się właśnie dzieje. Jako konsumenci jesteśmy eko – moda również. Nie chcemy nosić prawdziwych futer – rynek redefiniuje luksus i pokazuje, że sztuczne futra również mogą być opcją premium. Raport Bain & Company przewiduje dalszy wzrost sektora luksusowego wciągu trzech najbliższych lat. Przewiduje się również, że rynek dóbr luksusowych osiągnie wartość 295 – 309 miliardów euro do 2020 roku.

W ciągu następnej dekady dystrybucja na rynku również ulegnie znacznej zmianie. Bain szacuje, że chociaż sklepy stacjonarne nadal będą stanowiły 75% całości zakupów w sektorze luksusowym, to sfera online będzie coraz bardziej kusząca. Ogólne warunki rynkowe idą w bardzo dobrym kierunku. W 2016 roku 50% marek luksusowych odnotowało wzrost, a w 2017 roku poziom ten wzrósł do 65%. Mimo że długoterminowe utrudnienia w postaci wydajności pozostają wysokie (wśród 65% marek, które zdołały zwiększyć swoje przychody tylko 1/3 zdołała zwiększyć swoje zyski) sektor luksusowy nabiera coraz większego rozpędu. Konsumenci szukają wyjątkowych i niepowtarzalnych rzeczy, mając nadzieję, że tam właśnie je znajdą. Takie myślenie sprzyja rynkowi dóbr luksusowych, a co za tym idzie – otwiera nowe możliwości dla osób chcących rozwijać swoją karierę w tym sektorze.

Autor: Monika Szabelska