Z cyklu PRaktyki PRowca – Gdzie szukać inspiracji do pracy w PR-ze?

283
PR praca w PRze

W zawodzie PR-owca kreatywność to jeden z ważniejszych komponentów przy planowaniu działań dla klienta i tworzeniu strategii komunikacji. I tu uprzedzam twojego wewnętrznego krytyka: jeśli uważasz, że jesteś zbyt mało kreatywny/a, to żyjesz w błędzie! Ta cecha nie jest wrodzoną. Można ją dowolnie rozbudzać i pielęgnować. Jak? Rzecz tkwi w umiejętnym rozwoju i ciągłym poszukiwaniu inspiracji.

Błyskotliwy i oryginalny pomysł na kształtowanie wizerunku firmy, daje jej realną szansę na wyróżnienie się spośród konkurencji. To jednak nie lada wyzwanie, aby zaproponować klientowi dedykowaną strategię działań, bogatą w śmiałe metody, ciekawe realizacje i niesztampowe podejście w świecie, który coraz częściej opisujemy mianem przesyconego – słowem i obrazem. Bycie więc kreatywnym i mającym inspirujące sposoby na działania, staje się sensu stricto najbardziej pożądaną klasyfikacją wśród PR-owców. Teraz pytanie, skąd czerpać inspiracje, szczególnie w dobie kolejnych lockdownów, które ograniczają interakcję międzyludzką i naturalną wcześniej mobilność.

Bądź na bieżąco

PR-owiec musi być przede wszystkim na bieżąco z tym, co się dzieje w jego branży i uczyć się na przykładach oraz zapoznawać się ze zrealizowanymi już działaniami  przez innych specjalistów. Warto, aby rozpoczynał każdy dzień więc od prasówki takich portali jak proto.pl, wirtualnemedia.pl, NowyMarketing.pl, rozszerzonej o tytuły zagraniczne: prdaily.com, thedrum.com, fastcompany.com

Obserwuj trendy

Dalej istotne są trendy. Świat mknie jak szalony, dlatego patrzenie w przyszłość jest niezbędne do podejmowania strategicznych decyzji w cyklu życia marek. Koniecznie obserwuj analityczkę trendów Natalię Hatalską czy  trend researcherkę Ciao Basię.

Podnieść swoje kwalifikacje

Szkolenia, warsztaty, networking, ale także studia podyplomowe. Teraz jest ogrom możliwości, a większość z nich można zrealizować bez wychodzenia z domu – z kawą, przy laptopie.

Bądź czujnym, otwartym, wrażliwym obserwatorem

Obieraj pozycję czujnego, wrażliwego obserwatora. Przyglądaj się działaniom komunikacyjnym innych marek – gigantów, ale też mocno niszowych. Wsłuchuj się w reklamy radiowe, czytaj slogany, a z drugiej strony patrz na ludzi. Podpatruj innych w autobusie czy w pociągu, bo jak śpiewał Taco Hamingway ,,Zwykła podróż metrem, ile tu jest wrażeń z tego (…)”. Poznawaj uważnie historie swoich rozmówców. Zakładaj, że każdy z nich ma coś ciekawego do powiedzenia. Takie założenie sprawi, że czasem zupełnie niespodziewanie może wpaść na ciekawy pomysł. 

Zainstaluj Pinteresta

Mimo wielu głosów mówiących, o tym, że aplikacja odeszła już dawno do lamusa – warto wiedzieć, że nie jest to prawdą. Liczby nie kłamią niemal: 4 miliony użytkowników w Polsce oraz 96% osób, które deklarują, że wcieliło pomysł z Pinteresta w życie. Nic dziwnego, apka jest prosta, czytelny, intuicyjna w obsłudze, a gdy wpiszesz słowo klucz wpada Ci ,,w rączki” całe bogactwo inspiracji.

Czytaj słowa

Książki to jeden z elementów, który niezwykle rozwija wyobraźnie – moi ulubieńcy w ostatnim czasie to Makreting Premium Dominiki Trawki oraz Marketing Mody Harriet Posner.

Podcasty

Jest ich coraz więcej, są coraz ciekawsze. Koniecznie znajdź swoje ulubione. Nie ograniczaj się też tylko do tych, w języku polskim.

Raporty

Diagnozuj rzeczywistość na podstawie danych. Sprawdzaj raporty, odkrywaj interesujące cię badania. Ja cenię raport KPMG o Rynku dóbr luksusowych w Polsce – jest naszpikowany po brzegi ciekawymi informacjami, dającymi obraz naszego społeczeństwa.

Notuj myśli

Miej pod ręką notatnik i zabieraj go na spotkania związane z pracą. Zapisuj w nim swoje przemyślenia, urywki zdań gdzieś przeczytanych, ułamki myśli. Wracaj do nich, kiedy projektujesz działania dla klientów – zdziwisz się, jak po ich przeczytaniu – pomysły zaczną same napływać ci do głowy!

Kontempluj sztukę

Odwiedzaj wirtualne muzea, odkryj teatr online, sprawdź ciekawe wystawy sztuki. Twoja wyobraźnia będzie czerpała z tego nie lada gratkę. I nawet jeśli nie przełoży się dziś na nowy pomysł, z całą pewnością zaowocuje w przyszłości.

 Okazuje się, że kreatywność najbardziej blokowana jest przez brak kontaktu z innymi ludźmi. Choć teraz to trudne, to pamiętaj, że zachodzące interakcje społeczne są nam na co dzień bardzo potrzebne. Pamiętaj jednak, że kreatywne i inspirujące działania muszą iść w parze z wiedzą, umiejętnościami oraz ciężką pracą. A z drugiej strony istotna jest higiena pracy stąd dodam, że to nic jak nie będziecie robić wszystkiego na raz. Warto wybrać sobie kilka ulubionych zajęć, które bedą wpływały inspiracyjnie i wcielić je w życie. Na koniec mały bonus – badania wskazują, że osoby kreatywne mają wysoką otwartość na doświadczenia, są nieugodowi, mało sumienni, chaotyczni i niezorganizowani. Zaskakujące, prawda?

Szukasz pracy? Zajrzyj do sekcji OFERTY PRACY na FashionBiznes

Autorka: Dagmara Tarka

Strateżka, marketingowiec, ekspertka w dziedzinie public relations. Specjalizuje się w budowaniu skutecznych strategii PR-owych oraz marketingowych dla brandów z segmentów lifestyle, beauty fashion. Tworzy plany rozwoju dla marek osobistych. W swojej dotychczasowej pracy współpracowała z ponad 20 firmami, generując dla nich efektywne wyniki, które wpłynęły na wysoką satysfakcję klientów. Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. W organizacji należy do sektora Moda, styl życia, PR dóbr luksusowych. Wykładała PR Modowy dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego.

>>> Przeczytaj również: Słowniczek PR-owca modowego