REKLAMA

#Career Monday: Jak pozostać kreatywnym i wciąż zaskakiwać nowymi pomysłami?

REKLAMA
REKLAMA

Tworzenie nietypowych rozwiązań i genialnych pomysłów według wielu osób jest przeznaczone dla wybranych, dla tych, którzy urodzili się kreatywni. Czas jednak rozprawić się z mitem wrodzonej kreatywności, bo dziś wiemy, że za kreatywność, wyobraźnię i zdolności artystyczne odpowiedzialna jest prawa półkula naszego mózgu. Dlatego jeśli dalej trzymasz się argumentu, że nie masz w sobie kreatywności, musiałbyś nie posiadać… jednej półkuli. Nie ma wątpliwości, że kreatywność można w sobie obudzić.

O tym, jak to zrobić, rozmawiamy z Agnieszką Smektałą – trzykrotną zdobywczynią nagrody “MH Europe Innovation Award” za łączenie kreatywności z efektywnością biznesową. Agnieszka jest absolwentką CEMS MIM (SGH Warszawa, Bocconi Mediolan). Przez 8 lat związana z LVMH – Moët Louis Vuitton (Londyn, Praga, Warszawa). Obecnie dzieli się wiedzą z zakresu budowania marek luksusowych w ramach INZPIREA.COM.

Czym jest kreatywność ?

Dla mnie kreatywność to sposób życia. Kreatywność daje mi energię i radość. Codziennie rano wstaję i mój kreatywny radar zostaje uruchomiony. Pielęgnuję w sobie taką czasoprzestrzeń, w której jestem uważna na świat dookoła, zauważam smaki, słowa, zapachy, kolory, formy, pomysły, biznesy, emocje, ludzi, zwierzęta. Zauważam je i skupiam się na tych, które najbardziej mnie inspirują, wznoszą w górę moje myślenie, samopoczucie. Te, które zauważam, naturalnie wplatam w moje codzienne czynności np. w pracę nad projektami biznesowymi, doradzanie klientom, pisanie mojej książki czy tworzenie nowej piosenki.

Wczoraj brałam udział w kreatywnej, ciekawej inicjatywie “Festiwal Narracje” w Gdańsku. Przeglądając prace poprzednich edycji natknęłam się na bardzo ciekawe zdjęcie, które chwyciło mnie za serce.

Źródło: Festiwal Narracje 2012, fot. B. Kociumbas (źródło: materiały prasower organizatora)

Patrząc na fotografie przychodzi mi na myśl – tu są dłonie z pomalowanymi paznokciami. To świetny pomysł na kampanie dla marki lakierów do paznokci – seria murali w ciekawych miejscach na całym świecie lub w Polsce. Może nawet stałe partnerstwo z festiwalami street art na świecie dla takiej marki. Od razu myślę, jakie marki mi do tego pasują np. Inglot, Sephora i już właściwie gotowy pomysł, aby zwrócić się do klienta – a jeszcze nawet nie wypiłam porannej kawy i nie zaczęłam pracować. Wszystko to wydarza się rano, kiedy po prostu dodawałam post o Festiwalu na swoja stronę „Ambasada Inspiracji”.

Kreatywność jest sposobem na pobieranie energii ze świata, na dawanie dobrej cząstki siebie światu, na dzielenie się swoim potencjałem z innymi. Jest także sposobem na ćwiczenie odwagi i empatii.

https://www.instagram.com/p/Bp9BayfhVEf/

Czasami w procesie kreatywnym zachodzę bardzo daleko, pojawiają się nietypowe skojarzenia, połączenia. Jednak czasami pojawia się myśl – a co jak kogoś obrażę tym pomysłem? Obrażę czyjeś uczucia religijne, bo właśnie wyobraziłam sobie w kampanii reklamowej szampana tęczowego Buddę, który śpiewa mantry na cześć bąbelków? W tym momencie, zaczynasz uruchamiać dwa kolejne procesy: myślenie o uczuciach i potrzebach innych oraz swoją intuicję, która podpowie ci, że jednak z danym pomysłem masz iść do świata.

Co możesz zrobić, aby obudzić w sobie kreatywność? Jakie nastawienie i środowisko sprzyja kreatywności?

Studiowałam ten temat dość wnikliwie. Z badań które widziałam wynikało, że nasze kreatywne możliwości w mniejszej części zależą od naszego genetycznego potencjału, a w większej zależy od naszego nastawienia i środowiska, w jakim się obracamy. Mówię o tym po to, aby ci, którzy mówią, że nie są kreatywni z natury, zmotywowali się do odkrycia swojego potencjału kreatywnego.

Pewnie dla każdego jest to indywidualna sprawa. Czasami wyzwania, ciężkie warunki mogą nas zmusić do ogromnej kreatywności. To oczywiście nie jest coś, co chciałabym promować, ale też należy sobie z tego zdawać sprawę. To, co doradzam i co sprawdza się u mnie osobiście to dobry humor, czas na relaks, odpoczynek. To wtedy często przychodzą do mnie kreatywne pomysły.

Kiedy jestem w dużym biegu – wtedy staram się dać sobie chociaż mikro dawki np. jeden głęboki oddech i uśmiech. Przytulenie się do bliskiej osoby – to może być 15 sekund czy minuta, a już mi się ładuje kreatywne źródło. Wypicie pysznej aromatycznej herbaty czy kawy – mikro momenty w zabieganej codzienności. Dla mnie przyjemność, relaks i kreatywność często idą w parze.

Stymuluję swoją kreatywność otaczając się kreatywnymi osobami, przedmiotami. Na Instagramie śledzę inspirujących artystów, marki. Kreatywne profile z dobrą energią to dla mnie m.in. @panianiani, @folkisz, @orska_official, @localheroes, @forxst czy @elfbless. Moje ulubione inspirujące profile zza granicy to @winkmagazine, @dezeen, @eyesontalents, @sacraluna czy @troubleandrew.

https://www.instagram.com/p/BqU_AZel_yC/

Wybieram się co jakiś czas do kreatywnych miejsc np. targi designu, targi niezależnych książek, galerie sztuki, restauracje, które dbają o każdy detal przyjemności klienta. Takie miejsca też są świetnymi miejscami na napełnienie kreatywnego źródła w nas. Ostatnio taka restauracja która mnie tak napełniła to Soho w czeskiej Pradze. Poszłam tam po tym, jak odwiedzałam praski festiwal designu i mody: Designblok. Jest to największa impreza tego charakteru w środkowej Europie. Zebrałam tam bardzo dużo informacji oraz miałam swoje wystąpienie podczas festiwalu.

Temat nazywał się “Intangible luxury” (nieuchwytny luksus) i mówiłam o tym, jak marki i artyści mogą współdziałać w tworzeniu strategii marki i budowaniu aury pozytywnych emocji wokół produktów i usług, które poprzez współpracę z artystą chcą uwypuklić swój unikalny charakter i jakość.

________________________________________________________________

Jeśli szukasz inspiracji do rozwoju swojej marki lub chcesz spojrzeć na potencjał swojego projektu z nową, kreatywną energią zapraszamy na innowacyjny warsztat pracy z pomysłami biznesowymi i strategią marki – MAPA MARZEŃ MARKI prowadzone przez Agę Smektałę przy Akademii Biznesu i Prawa Mody / Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego w Warszawie. 

Warsztat odbędzie się 22 listopada. Liczba miejsc jest bardzo ograniczona. Link do zapisów znajduje się bezpośrednio na stronie Uczelni Łazarskiego https://bit.ly/mmmlazarski .

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES