Zalando

Zalando podsumowuje 10 lat na polskim rynku. Jak zmieniły się preferencje zakupowe Polaków?

Od debiutu Zalando, jednej z wiodących europejskich platform modowych i lifestylowych, minęło już 10 lat. Aby uczcić tę rocznicę, platforma podsumowała swoją historię na polskim rynku: zmieniające się trendy zakupowe, małe tajemnice platformy oraz niezliczone możliwości, jakie Zalando daje polskim klientom i markom. 

Pierwszą rzecz w Polsce kupiono 24 sierpnia 2012 roku, dokładnie o godzinie 11:06. Co to było? Sportowe szorty. To, że pierwszy zakup należał do kategorii sportowej okazało się być dobrą wróżbą dla Zalando. Od tego momentu ta kategoria, jak i pozostałe, zaczęły zdobywać coraz więcej klientów wśród polskich miłośników mody.

Jak ewoluowały najpopularniejsze wybory zakupowe kobiet i mężczyzn w przeciągu ostatnich 10 lat? Damskie preferencje zmieniły się naprawdę mocno. O ile w 2012 roku kobiety najchętniej kupowały “małe czarne” i szpilki, teraz wolą bardziej casualowy styl i najczęściej kupują jeansy i białe sneakersy. Tymczasem mężczyźni są bardziej stali w swoich wyborach. Dekadę temu najpopularniejsze w kategorii męskiej były kurtki outdoorowe, wysokie trampki i t-shirty. Obecnie panowie najchętniej kupują czapki z daszkiem, czarne spodnie dresowe i, podobnie jak kobiety, białe sneakersy. 

Obserwacja ewolucji trendów na przestrzeni lat może być bardzo ciekawa – preferencje zakupowe pokazują zmiany zachodzące w społeczeństwie i wyzwania, z którymi się mierzy. Na samym początku obecności Zalando na polskim rynku najczęściej wybierane były sukienki, t-shirty i botki (musimy przyznać, że połączenie sukienki z botkami jest nadal bardzo trendy). Wraz z nadejściem pandemii zmieniły się potrzeby kupujących, a w konsekwencji ich decyzje zakupowe. Zamknięci w domach potrzebowaliśmy jak najwięcej wygody i komfortu. Nastała era spodni od dresów, które w tym czasie królowały wśród polskich klientów. Dziś wygoda jest nadal jedną z ważniejszych kwestii przy wyborze kupowanego ubrania, więc spodnie dresowe i t-shirty wciąż nie oddały korony. 

Zalando to jednak nie tylko ubrania. W 2018 roku na platformie pojawiła się kategoria Beauty, co sprawiło, że oferta Zalando stała się jeszcze bardziej zróżnicowana i pełniejsza (w końcu makijaż to nieodłączna część mody). Jakie produkty cieszą się największą popularnością w tej kategorii? Perfumy, sztyft do konturowania i tonik do twarzy.  

Mówiąc o 10-leciu Zalando na polskim rynku nie można pominąć Zalando Lounge, klubu zakupowego uruchomionego w Polsce w 2017 roku, w którym kupujący mogą poczuć się jak łowcy skarbów. Polscy klienci, którzy generalnie kochają przeceny i okazje, bardzo doceniają możliwości, jakie daje członkostwo w Zalando Lounge.

Zalando i jego polska historia nie byłyby takie same bez lokalnych marek – kochanych i pożądanych przez polskich klientów. W tej chwili na platformie dostępne jest ponad 100 rodzimych brandów, zarówno dużych i znanych jak Vistula, La Mania czy Ryłko, jak i mniejszych (a nawet niszowych) np. Balagan, Fluff czy Pewien Pan. 

Możliwości, które Zalando daje polskim markom i sprzedawcom są liczne, a współpraca z platformą nigdy nie była tak prosta. Marki i firmy mogą wybierać z trzech modeli biznesowych:

  • model, w którym Zalando kupuje asortyment marki i go sprzedaje
  • Connected Retail, który pozwala sklepom stacjonarnym na sprzedaż asortymentu poprzez platformę Zalando
  • Partner Program, który umożliwia markom i sprzedawcom bezpośrednie połączenie swojego asortymentu z Zalando 

Co ważne zarówno w Connected Retail, jak i Partner Program sprzedawcy cały czas mają pełną kontrolę nad cenami artykułów, doborem asortymentu do sprzedaży, czy liczbą realizowanych zamówień. 

“Wejście Zalando na polski rynek 10 lat temu było kamieniem milowym dla rozwoju e-commerce w Polsce i znacząco przyczyniło się do zmiany postrzegania zakupów online, nie tylko przez klientów, ale również marki i sprzedawców. Od momentu pojawienia się w Polsce, Zalando zabiera Polaków w podróż do świata mody, dając im niezliczone możliwości i sposoby na wyrażenie swojego indywidualnego stylu. Cieszymy się, że możemy świętować nasze 10-lecie specjalną lokalną kampanią, w której przyglądamy się temu, jak na przestrzeni lat zmieniał się stosunek Polaków do mody”.

– komentuje Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando

W kampanii “Ty decydujesz, kiedy zaczyna się moda”, prowadzonej w telewizji i w internecie, biorą udział aktorki Danuta Stenka i Agnieszka Grochowska, piosenkarka Rosalie, najstarsza w Polsce Drag Queen Lulla La Polaca, trenerka personalna Katarzyna Wolska, modelka Wiktoria Jagiełło oraz aktorzy Andrzej Chyra i Milton Vicente.

>>> Przeczytaj również: #TalentHunt: Anita Iwaniak – “W Zalando nie ma miejsca na rutynę”

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

FASHION BIZNES