Jakie taktyki sprzedażowe stosują największe marki modowe świata?

737
zara.com

Branża mody zmienia się w mgnieniu oka, a marki które chcą utrzymać się na szczycie, muszą nadążać za nowościami i wymagającymi konsumentami. Firmy, które chcą być liderami na rynku, powinny zrozumieć, że o niektórych starych zasadach trzeba zapomnieć i odważnie wprowadzić te nowe. Taką taktykę stosują najcenniejsze marki modowe świata.

Nadążyć za klientem

Niezależnie od wielkości segmentu, przedsiębiorcy obecnie muszą umieć szybko dostosowywać się do nowości. Powinni też wziąć pod uwagę digitalizację branży oraz coraz szybsze tempo produkcji i rozwoju firm. Ważne jest także, aby angażowali się w tematy społeczne, ochronę środowiska i dbali o istotną dla współczesnego konsumenta transparentność.  To jedynie niektóre z punktów, wyznaczonych przez raport The State of Fashion, stworzony przez Business of Fashion oraz McKinsey, w celu szerszej eksploracji  branży mody.

Pesymistyczne przewidywania

Autorzy raportu State of Fashion uważają, iż rok 2019 jest okresem na przebudzenie dla branży, a wzrost sprzedaży jest niepewny. Jak wynika z badań, pozytywne wieści dotyczą jedynie segmentu luksusowej mody, a pod względem geograficznym – Stanów Zjednoczonych. Notowania dla pozostałych segmentów są niestety bardziej pesymistyczne. Według State of Fashion sprzedaż ma zmniejszyć się w porównaniu z rokiem 2018 w wielu sektorach.

Modowi zwycięzcy

State of Fashion zwraca uwagę na kolejny ciekawy aspekt – aż 97 procent ekonomicznego zysku w branży mody pochodzi z zaledwie 20 firm, z których większość należy do luksusowego segmentu. Co ciekawe, grupa 20 top marek jest prawie niezmienna od dekady. Aż 12 z 20 firm modowych jest już w prestiżowym gronie liderów na rynku od 10 lat.

Najcenniejse marki modowe świata

Kto należy do Top 20 firm modowych najlepiej zarabiających a świecie? Pierwsze miejsce można było dość łatwo przewidzieć. Sam szczyt listy należy do hiszpańskiego holdingu odzieżowego Inditex, w którego skład wchodzą marki takie jak Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Massimo Dutti oraz Uterqüe. Drugie miejsce na liście jest bardziej zaskakujące – za Inditexem pojawia się sportowy gigant Nike. Na trzecim miejscu – francuski koncern LVMH, który jest jednym z największych producentów produktów luksusowych na świecie, w tym alkoholi i kosmetyków.

Według raportu State of Fashion, każda firma z podium rankingu przez ostatnią dekadę podwoiła swoje zyski, a od 2017 roku zwiększyły dochody o ponad 2 miliardy dolarów. Jakie marki znajdziemy tuż za podium? Na czwartym miejscu pojawia się słynny w Stanach Zjednoczonych TJ MAXX. Na terenie USA ma aż 1231 sklepów. W Eurpopie znany jako TK Maxx, ma w samej Wielkiej Brytanii 367 sklepów.

Na piątym miejscu Hermḗs, a tuż za nim słynna szwedzka sieciówka H&M. Na pozostałych miejscach w rankingu Top 20 najcenniejszym marek świata w 2019 roku, znajdziemy m.in. Richemont, Adidas, Kering, Pandora, Michael Kors, Gap czy Burberry. Indywidualni gracze na modowym rynku nie zwalniają tempa, a nowym markom niełatwo będzie przebić się na szczyt. Konkurencja jest ogromna, wymagania klientów coraz większe, a marki z Top 20 wiedzą jak dobrze sprzedawać modę. Być może za ich przykładem pójdą kolejne, młodsze firmy modowe, które znajdą innowacyjne rozwiązania, jakich w branży jeszcze nie było – pozostaje nam czekać na kolejny raport State of Fashion 2020.  

>>> Przeczytaj również: Jak marki luksusowe zdobywają nowych klientów?